سطوح خارجی | Outer Planes
سطوح خارجی | Outer Planes
سطوح خارجی بر اساس گرایشها مرتب شدهاند، در نتیجه به راحتی میتوان آنها را به شکل یک چرخ با پرههایی دانست که بیطرفی واقعی در مرکز آن قرار دارد. در شکل بالا، سطوح مرتبط با خوبی (که با نام سطوح بالا شناخته میشوند) در بالای خطی که از Nirvana به Limbo میرود یافت میشوند و سطوح مرتبط با شر (که با نام سطوح پایین شناخته میشوند) در پایین این خط هستند. سطوح مرتبط با قانون در سمت چپ خطی که از Elysium به Hades میرود و سطوح مرتبط با هرج و مرج در سمت راست آن خط یافت میشوند. بسیاری از سطوح خارجی به طبقات تقسیم شدهاند – مناطق نامحدود فرعی که از نظر متافیزیکی با سایر طبقات همان سطح همپوشانی دارند.
Nirvana / Mechnaus
نیروانا سطح قانونمند مطلق (Lawful Neutral) است. این سطح فقط از یک طبقه تشکیل شده است که همهچیز در آن در نظم کامل قرار دارد: قسمتهای مساوی نور و تاریکی، گرما و سرما و اندازههای مساوی چهار عنصر. کل سطح با چرخهای بهم پیوسته با قطر 1600 کیلومتری یا بیشتر پر شده است. هر دیسک گرانش خاص خود را دارد که در کرهای در اطراف آن گسترش یافته و باعث میشود سطوح چرخ قابل سکونت شوند.
Arcadia
آرکِیدیا در گرایش میان قانونمند مطلق (Lawful Neutral) و قانونمند خوب (Lawful Good) قرار دارد و به درختانش شناخته میشود. درختان آرکیدیا در جنگلهای مرتب و باغهای منظم رشد میکنند. پوست آنها مس، طلا، نقره یا آهن است و برگهای آنها که هرگز نمیریزند از سبز تیره تا قرمز آتشین هستند. میوه حاصل از این درختان هنگام مصرف دارای خاصیت جادویی مانند معجون است. آرکیدیا سه طبقه دارد، Abellio، Buxenus و طبقه سوم که چیز خیلی کمی از آن شناخته شده است، از جمله نام آن.
Seven Heavens / Mount Celestia
هفت بهشت، که هفت کوه خوبی و قانون نیز نامیده میشوند، سطحی الهی است که محل استقرار موجودات آسمانی میباشد. هفت طبقه آن (Lunia، Mecuria، Venya، Solania، Mertion، Jovar و Chronias) به گونهای به هم متصل شدهاند که سفر در اعماق این سطح به یک سفر صعودی تبدیل میشود، شبیه صعود از کوهی به کوه دیگر. هر طبقه با رنگ نور ملایم خود میدرخشد و هر یک از نظر نوع زمین منحصر به فرد است.
Twin Paradises / Bytopia
بهشتهای دوقلو در گرایش میان قانونمند خوب (Lawful Good) و خوب مطلق (Neutral Good) قرار دارند. دو طبقه آن (Shurrock و Dothion) به صورت وارونه از یکدیگر با فاصله 32 کیلومتری آویزان (از سطح دریا تا سطح دریا) هستند و آسمان یکسانی دارند. گرانش برای هر طبقه طبیعی است اما در جهت مخالف.
Elysium
الیسیوم سطح خوب مطلق (Neutral Good) است. رودخانه وسیع، آهسته و عمدتا قابل کشتیرانی Oceanus، در هر چهار طبقه (از Thalasia به Belierin به Eronia به Amoria) و Happy Hunting Grounds جریان دارد. بیشتر سکونتگاهها در حاشیه حاصلخیز رودخانه قرار دارند و فراتر از آن کمتر وجود دارند.
Happy Hunting Grounds / Beastlands
غریبهها آن را شکارگاه شاد مینامند، اما حیات وحش بومی، که بیشتر آنها باهوش و قادر به گفتار هستند، آن را Beastlands مینامند و علاقهای به شکار ندارند. این سطح آرمانهای خوب مطلق (Neutral Good) را نشان میدهد اما به سمت خوب بیقانون (Chaotic Good) گرایش دارد. هر کدام از سه طبقه آن (Krigala، Brux و Karasuthra) وسیع و به شدت جنگلی هستند، اما شامل زیستگاههایی برای هر نوع موجود طبیعی هستند: پستانداران، پرندگان، ماهیها، خزندگان، دوزیستان، حشرات، بیمهرگان و انواع غول آنها.
Olympus / Arvandor / Arborea
آربوریا که گاهی اوقات اُلیمپوس یا آرواندور نیز نامیده میشود، سطح بیقانون خوب (Chaotic Good) است، خانه خدایان یونانی و الفی. این دو قلمرو در بالاترین طبقه این سطح در اوج بودند. ویژگی اصلی اینجا کوه اُلیمپوس است، کوه عظیمی که قسمت یونانی سطح را با سطوح مادی اصلی که در آنها خدایان یونانی قویتر هستند را پیوند میدهد. الیمپوس همچنین به حداقل یک طبقه در سطوح Gehenna، Hades و Tarterus گسترش دارد. سه طبقه این سطح به ترتیب یونانی/الفی اینچنین نامیده میشوند: Olympus/Arvandor، Ossa/Aquallor و Pelion/Mithardir
Gladsheim / Ysgard
گلاتسهِیم یا ایزگارد در گرایش میان بیقانون خوب (Chaotic Good) و بیقانون مطلق (Chaotic Neutral) قرار دارد و خانه خدایان نورس است، که علی رغم تمایل به هرج و مرج، سه طبقه بالای آن را کنترل میکنند. قلمرو آنها نامش را به طبقه اول میدهد، Asgard و پس از آن Muspelheim و Nidavellir قرار میگیرند. مانند کوه الیمپوس در الیمپوس، ویژگی اصلی این سطح Yggdrasil است، درختی که دارای ریشه و شاخه در سطوح مادی اصلی که خدایان نورس در آنها شناخته شدهاند است و همچنین Niflheim در Hades.
Limbo
لیمبو سطح بیقانون مطلق (Chaotic Neutral) است. این سطح نهایت هرج و مرج است: مکانی پیچ در پیچ، پر از تکههای سنگ، درختان، چهار عنصر، مناطق کامل، بادهای شدید و تکههای تصادفی مایع، جامد یا گاز. موجودات هوشمند میتوانند محیط پیرامون خود را مطیع خود کنند و باعث شوند هرج و مرج به اشکال خواسته خود تبدیل شوند. اعتقاد بر این است که لیمبو پنج طبقه دارد، اما همه آنها به طور کلی یکسان هستند.
Pandemonium
پَندِمونیوم سطحی است که در گرایش بین بیقانون مطلق (Chaotic Neutral) و بیقانون شرور (Chaotic Evil) جای گرفته است. این سطح هیچ ساکن بومی ندارد اما بسیاری از مهاجران، تبعیدشدگان و زندانیان در اینجا سکونت دارند. کل سطح از معابر و غارهایی ساخته شده است که سنگهای سخت آنها ظاهرا توسط باد و رود هدایت شونده توسط باد تراشیده شدهاند. Demonها و Quasitها در اینجا زندگی میکنند یا پنهان میشوند و Shadow Demonها فراوانند. پندمونیوم چهار طبقه دارد: Phlegethon، Cocytus، Pandesmos و Agathion.
The Abyss
اَبیس سطح بیقانون شرور (Chaotic Evil)، خانه Demonها و تعداد بهنظر بینهایتی از دیگر هیولاهای ناپاک است. قویترها سعی در غلبه بر ضعیفترها دارند و ضعیفترها برای سرنگونی قویترها توطئه میچینند. حکما تخمین میزنند که ابیس 666 طبقه دارد اما این عدد میتواند نامحدود باشد. بهدلیل ماهیت پر هرج و مرج و شرور ابیس، پیدا کردن راه در آن به جز برای ساکنین کاری تقریبا غیر ممکن است. اطلاعات زیادی از طبقات آن به جز بعضی طبقات بدنام وجود ندارد. طبقه اول Pazunia نام دارد و با نام Plane of Infinite Portals یا Palace of 1001 Closets نیز شناخته میشود. این سرزمین بایر و بیابانی توسط خورشیدی سرخ سوزانده میشود.
Tarterus / Carceri
سطح تارتاروس از لحاظ گرایش میان بیقانون شرور (Chaotic Evil) و شر مطلق (Neutral Evil) قرار دارد. هر طبقه شناخته شده در تارتاروس به عنوان زنجیرهای از گویهای سرخ درخشان تا بینهایت توصیف میشود. هر گوی از طبقات بالا به اندازه سطح مادی اصلی است و گویها با هر طبقه پیاپی کوچکتر یشوند. میتوان فضایی پیازی شکل از طبقات را تصور کرد.
Hades / Gray Waste
هادس، که با نام Gray Waste نیز شناخته میشود، سطح شر مطلق (Neutral Evil) و خانه Yugolothها است. سه طبقه آن Niflheim، Oinos و Pluton نام دارند. از پلوتون بعضا به اشتباه به عنوان هادس یاد میشود. طبقات هادس به درستی به عبوس بودن معروف هستند. آنها قلمروهایی عاری از احساس، امید و آرامش هستند – سرزمینی خاکستری با آسمان خاکستری در سراسر آن، بدون خورشید، ماه یا فصل برای شکستن یکنواختی.
Gehenna
این سطح در گرایش میان شر مطلق (Neutral Evil) و قانونمند شرور (Lawful Evil) قرار دارد. هر چهار طبقه آن (Khalas، Chamada، Mungoth و Krangath) از کوهها و آتشفشانهای پر از دود فعال بدون پایه و قله تشکیل شدهاند – همهچیز در کنارههای کوهها ساخته شده یا تراشیده شده است و گرانش در زاویه 45 درجه با زمین قرار دارد. طبقات عمیقتر گرما و فعالیت آتشفشانی کمتری دارند و در طبقه کرانگاث هیچ نور یا گرمای طبیعی وجود ندارد.
Nine Hells / Baator
نه جهنم که به نام باتور نیز شناخته میشوند سطح قانونمند شرور (Lawful Evil) و خانه Devilها است. نه طبقه آن Avernus، Dis، Minauros، Phlegethos، Stygia، Malbolge، Maladomini، Cania (Caina) و Nessus نام دارند، و هر یک به طور بینهایت از همه جهات گسترش دارند و قوانین فیزیکی و خصوصیات خاص مادی خود را دارند. موانع بین طبقات پایینترین نقاط طبقه بالاتر را با نقاطی خیلی بالاتر از سطح طبقه پایینی بعدی را متصل میکنند، صرف نظر از اینکه سازهای (مانند کوه یا برجی بلند) بر آنجا وجود داشته باشد یا نه.
Acheron
اَچِران از نظر گرایشی میان قانونمند شرور (Lawful Evil) و قانونمند مطلق (Lawful Neutral) قرار دارد و مکانی است که ارتشهای سطوح بیرونی برای جنگ در زندگی پس از مرگ میآمدند. این چهار طبقه (Avalas، Thuldanin، Tintibulus و Ocanthus) هر کدام از بلوکهای عظیم سیاهی از جنس مادهای سخت مانند آهن که هر کدام به اندازه یک کشور است ساخته شدهاند، که از طریق هوا شناور هستند و مدتی به هم میپیوندند و مدتی جدا میشوند. در حالی که بلوکها همدیگر را لمس میکردند، یک موجود میتواند از بلوکی به بلوک دیگر برود. جاذبه به سمت مرکز هر بلوک عمل میکند.
Concordant Opposition / Outlands
این سطح که با اسامی Godsland یا صرفا The Land نیز شناخته میشود، سطح بیطرف مطلق (True Neutral) است. Outlands از بسیاری از قوانین حاکم بر سطوح خارجی مستثنی است. سطح بینهایتی است اما یک مرکز مشخص دارد، Spire و در بالای آن شهر Sigil، مرکز مولتیورس. خواص سایر سطوح خارجی در این سطح با هم مخلوط شدهاند. خوبی، شر، قانون و هرج و مرج در اینجا به تمام اشکال وجود دارند، اما به دلیل اثر خنثیکننده این سطح، کمتر قادر به تاثیر بر یکدیگر هستند.