Table of Contents
اکشنها در مبارزه
هنگام مبارزه شما در هر نوبت (یا Turn) یک اکشن دارید که میتواند از قابلیتهای کلس شما، قابلیت خاص دیگری، اکشنی که جزو هیچکدام از این موارد نیست یا یکی از موارد مورد ذکر در این قسمت باشد.
هنگامی که اکشن موردنظر شما از موارد ذکر شده در قوانین نباشد بعد از اعلام آن DM تصمیم میگیرد که آیا آن اکشن ممکن است و نیاز به چه تاسی برای موفقیت یا شکست آن دارید.
Attack
شما با سلاح نزدیکزن، دورزن، یا بدون سلاح به حریف ضربه میزنید. بعضی از قابلیتها، مثل قابلیت Extra Attack کلس فایتر، به شما اجازه میدهد که هنگام استفاده از اکشن اَتَک بیش از یک ضربه وارد کنید.
Cast a spell
استفاده از اِسپِل (جادو). هر اسپل زمان استفاده (Casting Time) خودش را دارد که مشخص میکند مدت زمان یک اکشن، بونساکشن، ریاکشن، دقایق یا حتی ساعتها است. بیشتر اسپلها یک اکشن زمان میبرند، درنتیجه جادوگران معمولا در مبارزه اکشن خود را صرف اسپل زدن میکنند.
Disengage
به مدت یک ترن عبور شما از کنار دشمنان باعث نمیشود بتوانند به شما با ریاکشن ضربه بزنند (Attack of Opportunity).
Dash
با این اکشن میتوانید در یک تِرن علاوه بر حرکت عادی خود که هر ترن بدون اکشن انجام میدهید، به اندازه سرعتتان حرکت کنید. به طور مثال اگر سرعت شما 30 فوت باشد و اکشن دَش را انجام دهید میتوانید در آن تِرن 60 فوت حرکت کنید.
Dodge
شما آماده میشوید که جاخالی بدهید. تا ترنِ بعدیِ خود: اتک دادن به شما Disadvantage خواهد داشت و شما روی تاسهای Dexterity Saving Throw خودتان Advantage خواهید داشت.
Help
شما میتوانید به یکی از یارهایتان روی تاس Ability Check(همهی مهارتهای بازی مثل Acrobatics، Historyو…) یا اتک بعدیش Advantage بدهید.
Hide
سعی میکنید مخفی بشوید. (دانجنمستر باید با توجه به شرایط نور و محیط به شما اجازه این کار را بدهد.)
Ready
شرط میگذارید که بعداً در طول راند (قبل از اینکه دوباره نوبت به شما برسد) اگر اتفاقی افتاد اکشنتان را با ریاکشن انجام دهید. مثال: اگه گابلین به من نزدیک شد با شمشیر حمله میکنم.
Search
سعی میکنید دنبال شخص یا چیز خاصی بگردید. مثل دشمنی که مخفی یا غیب شده است.
Use an object
استفاده از آیتمهای بازی و یا هر وسیلهای که استفاده از آن زمانبر باشد نیاز به اکشن دارد.