Multiverse
Multiverse
«با اینحال، مانند دنیای واقعی ما، وسعت Multiverse همیشه دارای مرزها و مناطق کشف نشده خواهد بود. در واقع، این نکته است که سیستم بازی AD&D را بسیار شگفتانگیز و جذاب میکند.»
– گری گایگکس، Unearthed Arcana، May 1985
Multiverse مجموع تمام جهانها و واقعیتهای ممکن در D&D است. این شامل هر کمپین ستینگ رسمی و هر دنیای غیر رسمی تولید بازیکنان است. این عبارت همچنین ممکن است برای اشاره به محتویات یک کمپین ستینگ یا کیهان شناسی آن کمپین مورد استفاده قرار گیرد.
شکل دقیق مولتیورس، ارتباطات بین جهانها و وسایل سفر بین این جهانها غیر قابل پیشبینی است و بر اساس دیدگاه ساکنان دنیاهای مختلف متفاوت است.
تعریف
راهنمای بازیکنان نسخه پنجم دیاندی، مولتیورس جهانهای D&D را به شرح زیر تعریف میکند:
«دنیای بازی Dungeons & Dragons در یک کیهان وسیع به نام مولتیورس وجود دارد که از راههای عجیب و مرموزی به یکدیگر و به سایر سطوح وجودی مانند Elemental Plane of Fire و اعماق بینهایت Abyss متصل میشوند. در درون این مالتیورس، انواع بیپایانی از جهانها وجود دارد.»
اصطلاح مولتیورس گاهی اوقات نیز به معنالی محدودتری مورد استفاده قرار میگیرد و به جهان درک شده در یک کمپین ستینگ اشاره دارد. به طور مثال، «مولتیورس Spelljammer»
شکل
مولتیورس با وسعتی بینهایت و عظمتی بیکران و غیر قابل تصور توصیف میشود. مشاهده و تعریف دقیق و بیطرف شکل کیهانشناسی سطوح مختلف آن غیر ممکن است و حتی ممکن است از زوایای دید جهانهای مختلف، متفاوت باشد.
یکی از مدلهای محبوب تعریف شکل مولتیورس چرخ کبیر (Great Wheel) است که روابط سطوح با با کمی دقت تعریف میکند. این مدل شامل سطح مادی که مردم در آن زندگی میکنند (Material Plane)، سطوح داخلی (Inner Planes) که حاوی چهار عنصر اساسی سازنده همه مادیات میباشد، سطوح خارجی (Outer Planes) که به صورت یک حلقه شامل قلمروهای بیکران خدایان است و سطوح انتقالی (Transitive Planes) که سطوح دیگر را به هم متصل میکنند میباشد. فضاهای کوچکتر دیگر، مانند نیمسطوح (Demiplanes) و فضاهای خارج از ابعاد، در خارج از این موارد نهفته هستند.
با این حال، چرخ کبیر تنها تصور معتبر از صفحات نیست و از آنجا که بیشتر سفرهای بین سطوح از طریق جادو یا پورتالها انجام میشود، مدل دقیق تا حد زیادی بیربط و دلبخواهی است. مدلهای دیگر عبارتند از درخت جهان (World Tree) که در آن همه جهانها توسط یک درخت کیهانی بزرگ به هم متصل میشوند و محور جهان (World Axis) که در آن Astral Sea در بالای سطح مادی و هرج و مرج عناصری در پایین آن شناور است.
سطح مادی در حال حاضر معمولا یک قلمرو واحد در نظر گرفته میشود که شامل هر سیاره مادی شبیه زمین است که میتوان از روشهای فیزیکی بین آنها حرکت کرد. تعبیر قدیمیتر آن که هنوز در بسیاری از محافل رواج دارد، جهانهای مختلف را به عنوان صفحات مادی موازی توصیف میکند و از اصطلاح سطح مادی اصلی (Prime Material Plane) برای دنیای خانه اصلی خود استفاده میکند.
حالتهای کیهان شناسی دیگر نیز امکان پذیر هستند. نمونههایی در کتاب راهنمای دیام (صفحه 44) آورده شده است. به طور مثال، مدل یک جهان (One World) که در آن همه سطوح در جهان عادی واقع شدهاند و امکان دسترسی به آنها از طریق سفر عادی فیزیکی ممکن است.
بیشتر ماجراجوییها در یک جهان خاص اتفاق میافتند. یک جهان بخشی از مولتیورس است با شکل خود که واقعیت خاص خود را از بقیه مولتیورس جدا میکند.
سفر
روشهای مختلفی امکان سفر بین جهانهای مولتیورس را فراهم میکنند. انتقال از یک سطح به سطح دیگر، جهانی به جهان دیگر و بین نسخههای متعدد واقعیت امکان پذیر است.
مشهورترین روشهای سفر بین سطوح شامل اسپلهایی مانند Plane Shift و Gate میشوند و همچنین پورتالهای سطوحی که امکان حرکت بین جهانها را فراهم میکند.
در ستینگ Spelljammer، کشتیها از طریق فضایی به نام Phlogiston امکان سفر بین جهانهای مادی را دارند.
فلسفه
درک واقعی ماهیت جهان برای هر شخص دشوار یا غیرممکن است. در نتیجه، سازمانها و گروههای مختلف دیدگاههای کاملا متفاوتی به مولتیورس دارند.
Doomguard بر این باور است که مولتیورس به تدریج در حال از بین رفتن است و بهجای تلاش از جلوگیری آن، نابودی را در آغوش میگیرد. Mind’s Eye باور دارد که مولتیورس دانش را در دسترس روشنفکران قرار میدهد، در حالی که Transcedent Order معتقد است مولتیورس یک گونه زنده واحد بسیار عظیم است. Mephlingهای عناصری معتقدند که مولتیورس در انتها بیتوجه به زندگی است، در حالی که Xaositectها به غیر قابل پیشبینی بودن مولتیورس باور دارند.
امیدوارم از اسامی ناآشنا متعدد نترسیده باشید. این مثالها فقط برای این آورده شدهاند که نشان دهند هیچ تفکر واحدی برای فلسفه وجودی مولتیورس وجود ندارد. اسامی متعلق به گروهها و موجودات مختلف مولتیورس هستند.
تاریخ
چگونگی ساخت مولتیورس، سازنده آن و دلیل ساخت آن تا حد زیادی نامعلوم است. فرهنگهای بیشماری هرکدام اساطیر خلقت خاص خود را دارند، که اغلب خلقت هستی را به موجودات قدرتمند یا الهی، یا پیشرفت طبیعی طبیعت نسبت میدهند.
اسطوره خلقت الهی
بسیاری از فرهنگها معتقدند که خدا یا خدایان ابتدا مولتیورس را خلق کردند.
اژدهایان بر این باورند که خدای اژدها Io مولتیورس را ایجاد کرده و سخاوتمندانه به موجودات صغیر اجازه میدهد در آن سکونت کنند.
در کمپین ستینگ Forgotten Realms، خدای بزرگ Ao سازنده همهچیز و ارباب تمام خدایان دیگر است.