سطوح هستی | The Planes of Existence
سطوح هستی | The Planes of Existence
جهان هستی، مملو از انبوهی از جهانها و همچنین ابعاد بیشماری از واقعیت است که سطوح هستی نامیده میشوند.
بسیاری از جادوها و اشیا جادویی میتوانند از این سطوح انرژی بگیرند، موجوداتی که در آنجا زندگی میکنند را احضار کنند، با ساکنان آنجا ارتباط برقرار کنند و اجازه دهند ماجراجویان به آنجا سفر کنند. دقت داشته باشید که مطالبی که اینجا آورده شده بر پایه مدل چرخ کبیر نوشته شدهاند، زیرا این مدل مورد قبول نسخه پنجم D&D است.
سطح مادی | Material Plane
سطح مادی رابطی است که در آن نیروهای فلسفی و بنیادی تعریفکننده سطوح دیگر، در هم ریختگی زندگی فانی و مواد دنیوی با هم برخورد میکنند. تمامی دنیاهای بازیهای فانتزی در سطح مادی وجود دارند و در بیشتر کمپینها و ماجراجوییها از سطح مادی به عنوان نقطه شروع استفاده میشود. بقیه مولتیورس در رابطه با سطح مادی تعریف شده است.
دنیاهای سطح مادی بسیار متنوع هستند، زیرا آنها انعکاسی از تخیل دیامهای خلاقی هستند که بازیهای خود را در آنجا اجرا میکنند و همچنین بازیکنانی که قهرمانانشان در آنجا ماجراجویی میکنند. جهانی که بهدلیل استفاده از بمبی جادویی تبدیل به صحرایی بدون حیات شده است، جهانی پوشیده از آب که فقط چند جزیره کوچک دارد، جهانی که جادو همراه با تکنولوژی شده است یا جهانی در عصر حجر بیپایان، همگی در سطح مادی هستی قرار دارند.
فراتر از سطح مادی
فراتر از سطح مادی، سطوح مختلف هستی قلمروهای اسطوره و رمز و راز هستند. آنها صرفا جهانهای دیگر نیستند، بلکه به صورت وجودی ویژگیهای دیگر دارند که با اصول معنوی و عناصری برگرفته شده از جهان معمولی شکل گرفته و اداره میشوند.
سفر در سطوح
وقتی ماجراجویان به سایر سطوح هستی سفر میکنند، آنها در حال انجام یک سفر افسانهای از آستانه وجود به یک مقصد خارقالعاده هستند که در آن تلاش میکنند به هدف خود برسند. چنین سفری اسطورهای است. رفتن به قلمرو مردگان و برگشت از آن، جستجوی فرشتگان خادم یک خدا یا معامله با یک شیطان در قلمرو آن، موضوع آواز و داستان برای سالهای آینده خواهد بود.
سفر به سطوح فراتر از سطح مادی را به طور کلی میتوان با دو روش انجام داد: اجرای یک اسپل یا استفاده از یک پورتال.
اسپلها. تعدادی از اسپلها دسترسی مستقیم یا غیر مستقیم به دیگر سطوح هستی را امکان پذیر میکنند. Plane Shift و Gate میتوانند ماجراجویان را به طور مستقیم از یک سطح به سطح دیگری ببرند. Etherealness به ماجراجویان اجازه میدهد تا وارد Ethereal Plane شوند و از آنجا به هر سطح متصل به آن، مانند سطوح عناصری، منتقل شوند. اسپل Astral Projection افراد را به Astral Plane میبرد و از طریق آن میتوانند به سطوح خارجی سفر کنند.
پورتالها. پورتال اصطلاحی کلی برای یک اتصال ساکن بین سطوح است که مکان خاصی را در یک سطح به مکان خاصی در سطح دیگر متصل میکند. برخی از پورتالها مانند در ورودی، پنجرهای شفاف یا گذرگاهی مهآلود هستند و از طریق عبور از آنها به راحتی سفر بین سطوح انجام میشود. بقیه مکانهایی هستند – سنگهایی که به شکل دایره چیده شدهاند، برجی سر به فلک کشیده، کشتی بادبانی یا حتی شهری کامل – که در چند سطح به طور همزمان وجود دارند یا به نوبت از سطحی به سطح دیگر حرکت میکنند. بعضی از پورتالهایی که به یک سطح عنصری میرسند در سطح مادی نیز در موقعیتی بسیار مشابه مانند قلب یک آتشفشان (منتهی به Plane of Fire) یا اعماق اقیانوس (منتهی به Plane of Water) حضور دارند.
سطوح موازی | Parallel Planes
سطوح موازی سطحهایی هستند که به موازات سطح مادی اصلی وجود دارند. آنها توسط یک جغرافیا و موجودات مشترک تعریف شدهاند و ساکنان سطح مادی اصلی نسبتا راحتتر به بقیه سطوح، به سطوح موازی دسترسی پیدا میکنند. سطوح موازی در دوران آفرینش ایجاد شدند، هنگامی که Primordialها [موجوداتی بسیار باستانی و قدرتمند هم تراز با خدایان] سطح مادی اصلی را به سه قسمت تقسیم کردند، زیرا بعضی از قسمتهای آن را «زیادی روشن» یا «زیادی تاریک» میدانستند. دو سطح موازی ایجاد شده Plane of Shadows و Feywild بودند، گرچه Plane of Shadow بعدا به Shadowfell تبدیل شد. که یکی سرزمین پریان است و دیگری سرزمین سایهها.
سطوح انتقالی | Transitive Planes
Ethereal Plane و Astral Plane سطوح انتقالی نامیده میشوند. آنها بیشتر قلمروهای بیخاصیت و ویژگی هستند که در درجه اول به عنوان راهی برای سفر از یک سطح به سطح دیگر عمل میکنند. اسپلهایی مانند Etherealness و Astral Projection به کاراکترها اجازه میدهند که وارد این سطوح شوند و از طریق آنها به سطوح دیگر برسند.
Ethereal Plane یک بعد مهآلود است که گاهی اوقات به عنوان یک اقیانوس بزرگ توصیف میشود. ساحل آن که Border Ethereal نام دارد سطح مادی و سطوح داخلی را روی هم قرار میدهد، به طوری که هر مکان در آن سطوح دارای موقعیت مکانی متناظر در Ethereal Plane است. موجودات خاص میتوانند Border Ethereal را ببینند و اسپلهای See Invisibility و True Seeing نیز این قابلیت را میدهند. برخی از آثار جادویی نیز از سطح مادی به Border Ethereal گسترش مییابند، به ویژه آثاری که از انرژی Force استفاده میکنند مانند Forcecage و Wall of Force. اعماق این سطح، Deep Ethereal، منطقهای از غبارهای چرخان و مههای رنگارنگ است.
Astral Plane قلمرو اندیشه و رویاست. جایی که بازدیدکنندگان از طریق آن، به شکل روح بدون جسم سفر میکنند تا به سطوح الهی و اهریمنی برسند. این سطح یک دریا بزرگ و نقرهای است، هم بالا و هم پایین، با اشکالی چرخان از سفید و خاکستری که در میان نور حرکت میکنند و شبیه ستارههایی دور دیده میشوند. گردابهای نامنظم رنگ مانند سکههای چرخان در هوا جنبش دارند. گاهی تکههایی از مواد جامد را میتوان در اینجا یافت، اما بیشتر Astral Plane یک قلمرو باز و بیپایان است.
سطوح درونی | Inner Planes
سطوح درونی سطح مادی و انعکاسهای آن را احاطه کرده و میپوشانند و مواد عناصری خامی را که همه جهان از آن ساخته شده است، فراهم میکنند. چهار سطح عنصری – هوا، زمین، آتش و آب – یک حلقه را در اطراف سطح مادی تشکیل میدهند و در درون سطح عنصر هرج و مرج، معلق میمانند.
این چهار سطح عنصری، در درونیترین لبههای خود، جایی که نزدیکترین فاصله را با سطح مادی دارد (نه به معنای واقعی جغرافیایی)، به جهانی در سطح مادی شباهت دارند. چهار عنصر، همانطور که در سطح مادی اینطور است، با هم ترکیب میشوند و زمین، دریا و آسمان را تشکیل میدهند. هرچند دورتر از سطح مادی، سطوح عنصری هم بیگانه هستند هم خصمانه. در اینجا، عناصر به خالصترین شکل خود وجود دارند – وسعت زیادی از زمین جامد، آتش فروزان، آب شفاف و بلوری و هوای خالص. این مناطق بسیار کم شناخته شدهاند، بنابرین به عنوان مثال هنگام بحث در مورد سطح آتش، یک سخنران معمولا فقط راجع به مناطق مرزی آن صحبت میکند. در دورترین نقاط سطوح داخلی، عناصر خالص حل میشوند و به هم میریزند و به یک هیاهوی بیپایان از انرژی درگیر و مواد در حال برخورد با هم، یعنی Elemental Chaos در میآیند.
سطوح خارجی | Outer Planes
اگر سطوح داخلی ماده اولیه و انرژی تشکیلدهنده مولتیورس باشند، سطوح خارجی جهت، فکر و هدف چنین ساختاری هستند. بسیاری از حکما سطوح خارجی را سطوح الهی، سطوح عرفانی یا سطوح خدایی مینامند، زیرا سطوح خارجی به عنوان خانههای خدایان شناخته میشوند.
هنگام بحث درمورد هر موضوعی مربوط به خدایان، زبان مورد استفاده باید بسیار استعاری باشد. خانههای واقعی آنها به معنای واقعی کلمه «مکان» نیستند، اما این ایده را نشان میدهند که سطوح خارجی قلمروهای فکر و روح هستند. همانند سطوع عنصری، میتوان قسمت قابل درک سطوح خارجی را نوعی منطقه مرزی تصور کرد، در حالی که مناطق معنوی گسترده فراتر از تجربه و حواس عادی هستند.
حتی در آن مناطقی که قابل درک هستند، ظاهر میتواند فریبنده باشد. در ابتدا، بسیاری از سطوح خروجی برای بومیان سطح مادی مهماننواز و آشنا به نظر میرسند. اما این چشمانداز میتواند با هوس و خواست نیروهای قدرتمندی که در سطوح خارجی زندگی میکنند تغییر کند. نیروهای توانمند ساکن این سطوح، میتوانند به خواست خود این سطوح را به طور کامل بازسازی کنند، یا به بیان دیگر به طور موثر هستی را پاک کنند و مجددا بنا کنند تا نیازهای خود را بهتر برآورده سازد.
فاصله در سطوح بیرونی تقریبا بیمعنی است. مناطق قابل درک سطوح اغلب بسیار کوچک به نظر میرسند، اما میتوانند تا جایی که به نظر میرسد بینهایت باشد نیز کشیده شوند. ممکن است اگر اربابان جهنم بخواهند یک تور یک روزه از طبقه اول تا نهم Nine Hells داشته باشید، یا ممکن است هفتهها طول بکشد تا مسافران یک سفر طاقتفرسا را در یک طبقه انجام دهند.
مشهورترین سطوح خارجی گروهی از شانزده سطح هستند که با هشت گرایش اخلاقی (به استثنای بیطرفی) و سایههای تمایز بین آنها مطابقت دارند.
به سطوح خارجی که دارای برخی عناصر خوب در طبیعت خود هستند سطوح بالا (Upper Planes) گفته میشود. موجودات آسمانی مانند فرشتگان و پگاسوسها در سطوح بالا زندگی میکنند. سطوح خارجی که دارای عناصر شر در طبیعت خود هستند، سطوح پایین (Lower Planes) نامیده میشوند. شیاطینی مانند دیمِنها و دِویلها در سطوح پایین زندگی میکنند. گرایش یک سطح ماهیت آن است و کاراکتری که گرایش اخلاقیش با سطح مطابقت ندارد، در آنجا یک حس عمیق ناهنجاری را تجربه میکند. به طور مثال، وقتی یک موجود خوب به Elysium (یک سطح بالا خوب خنثی) مراجعه میکند با سطح هماهنگ میشود، اما یک موجود شرور احساس میکند که هماهنگ نیست و به مقدار زیادی اذیت میشود.
نیمسطحها | Demiplanes
نیمسطحها فضاهایی کوچک با قوانین منحصر به فرد خود هستند. آنها قطعاتی از واقعیت هستند که به نظر نمیرسد در جای دیگری جای داشته باشند. نیمسطوح با روشهای مختلفی بهوجود میآیند. برخی از آنها توسط اسپلها ایجاد میشوند، مانند Demiplane، یا به میل یک خدای قدرتمند یا نیروی دیگر ایجاد میشوند. آنها ممکن است به طور طبیعی وجود داشته باشند، به عنوان شکافی از واقعیت موجود که از بقیه مولتیورس گرفته شده است، یا به عنوان یک جهان کودک در حال رشد. یک نیمسطح میتواند یک نقطه ورودی داشته باشد که سطح دیگری را لمس میکند. در تئوری، اسپل Plane Shift میتواند مسافران را به یک نیمسطح منتقل کند، اما دستیابی به فرکانس مناسب برای چنگال تنظیم (جزء مادی اسپل) بسیار سخت است. با فرض اینکه جادوگر از نیمسطح اطلاع داشته باشد، اسپل Gate قابل اطمینانتر است.