Dungeons & Dragons چیست؟
Dungeons & Dragons چیست؟
بازی نقشآفرینی Dungeons & Dragons راجع به داستانگویی در دنیای شمشیرها و جادوگری است. این بازی عناصری را با بازیهای ساختگی دوران کودکی به اشتراک دارد؛ مانند آن بازیها، D&D توسط تخیل هدایت میشود. این بازی در مورد تصور قلعهای بلند در زیر آسمان طوفانی شب و واکنشهای یک ماجراجوی فانتزی به چالشهای این صحنه است.
بعد از عبور از بین قلههای پرتگاه، جاده به طور ناگهانی به شرق میپیچه و قلعه مخوف ریونلافت مقابلتون قرار میگیره. برجهای سنگی در حال فرو ریختن در سکوت مراقب مسیر هستند، به نظر میرسه که نگهبانی وجود نداره. بعد از اینها، شکاف بزرگی دیده میشه که در انتها زیر مه عمیق ناپدید میشه. یک پل متحرک از روی شکاف رد میشه که به ورودی قوسی شکل حیاط قلعه میرسه. زنجیر پل متحرک تو باد تکون میخوره و به نظر میاد به آهن زنگزده اون فشار میاد. از بالای دیوارهای مستحکم، گارگویلهای سنگی با چشمان توخالی به شما خیره نگاه میکنن و به طرز وحشتناکی پوزخند میزنن. یک چوب سنگین و پوسیده پشت تونل ورودی آویزونه. درهای اصلی قلعه ریونلافت باز هستند و نور گرمی داخل حیاط رو روشن کرده.
Dungeon Master (DM)
میخوام به گارگویلها نگاه کنم. حس میکنم اونا فقط یک مجسمه نیستن.
فیلیپ (با بازی آرین)
پل متحرک مطمئن به نظر میرسه؟ میخوام ببینم چقدر محکمه. به نظرم میتونیم ازش عبور کنیم یا زیر وزن ما فرو میریزه؟
ریوا (با بازی کیانا)
برخلاف بازیهای ساختگی دوران کودکی، D&D به داستانها ساختار میدهد، راهی برای تعیین عواقب اقدام ماجراجویان. بازیکنان تاس میاندازند تا بفهمند که حملاتشان ضربه میزنند یا خطا میروند، که ببینند میتوانند از صخرهای بالا بروند، که از برخورد با یک رعد و برق جادویی دور شوند یا کارهای خطرناک دیگری را انجام دهند. هر چیزی ممکن است، اما تاس برخی از نتایج را محتملتر از دیگران میکند.
اوکی، یکی یکی. فیلیپ، تو داری به گارگویلها نگاه میکنی؟
Dungeon Master (DM)
آره، چیزی هستش که نشون بده اینا تزئینی نیستن و موجودن؟
فیلیپ
یک تاس Intelligence بریز.
DM
اسکیل Investigation من تاثیری داره؟
فیلیپ
قطعا!
DM
[در حال ریختن تاس d20] اوه، هفت.
فیلیپ
به نظرت تزئینی میرسن. کیانا، ریوا داشت پل متحرک رو بررسی میکرد؟
DM
در بازی دانجنز اند دراگونز، هر بازیکن یک ماجراجو (که یک شخصیت یا کاراکتر نیز نامیده میشود) میسازد و با ماجراجویان دیگر (که توسط دوستان بازی میشود) یک تیم یا پارتی تشکیل میدهد.
این گروه با همکاری یکدیگر ممکن است یک سیاهچال تاریک، یک شهر ویران شده، یک قلعه خالی از سکنه، یک معبد گمشده در اعماق جنگل یا یک غار پر از مواد مذاب در زیر یک کوه مرموز را کاوش کنند. ماجراجویان میتوانند در این مسیر معما حل کنند، با شخصیتهای دیگر صحبت کنند، با هیولاهای خارقالعاده بجنگند و اشیاء جادویی افسانهای و گنجینههای دیگر را کشف کنند.
با این حال، یک بازیکن نقش Dungeon Master یا DM، راوی و داور اصلی بازی را بر عهده میگیرد.
DM برای شخصیتها ماجراهایی را میسازد که خطرات آن را بررسی کنند و تصمیم بگیرند کدام مسیرها را انتخاب کنند. DM ممکن است ورودی یک قلعه را توصیف کند و بازیکنان تصمیم میگیرند که ماجراجویانشان چهکاری خواهند کرد. آیا آنها از روی پل متحرک فرسوده و خطرناک عبور خواهند کرد؟ با طناب به همدیگر متصل میشوند تا در صورت سقوط بتوانند همدیگر را کمک کنند؟ یا از جادو استفاده میکنند تا از شکاف عبور کنند؟ سپس DM نتایج اقدامات ماجراجویان را مشخص میکند و آنچه که تجربه میکنند را روایت میکند. از آنجایی که DM میتواند برای واکنش به هر چیزی که بازیکنان انجام میدهند بداههپردازی کند، D&D بینهایت انعطاف پذیر است و هر ماجراجویی میتواند هیجان انگیز و غیر منتظره باشد.
بازی پایانی واقعی ندارد. هنگامی که یک داستان به پایان میرسد، داستان دیگری میتواند شروع شود و یک داستان ادامه دار به نام Campaign ایجاد کند. بسیاری از افرادی که این بازی را انجام میدهند، کمپینهای خود را برای ماهها یا سالها ادامه میدهند و هر هفته (یا بیشتر) با دوستان خود ملاقات میکنند تا داستان را از جایی که پایان دادند ادامه دهند. با ادامه کمپین، ماجراجویان به قدرت میرسند. هر هیولایی که شکست میخورد، هر ماجراجویی که کامل میشود و هر گنجی که پیدا میشود، نه تنها به ادامه داستان میافزاید بلکه قابلیتهای جدیدی را نیز برای ماجراجویان به ارمغان میآورد. این افزایش قدرت توسط سطح یا Level یک ماجراجو منعکس میشود.
هیچ برد و باختی در بازی Dungeons & Dragons وجود ندارد – حداقل، نه آنگونه که معمولا به عنوان برد و باخت تعریف میشود. DM و بازیکنان با هم داستانی هیجان انگیز از ماجراجویانی جسور ایجاد میکنند که با خطرات مرگبار روبرو میشوند. گاهی اوقات ممکن است یک ماجراجو به پایان وحشتناکی برسد، توسط هیولاهای وحشی تکه پاره شود یا توسط شخصی شرور به قتل رسانده شود. با این حال، دیگر ماجراجویان میتوانند برای احیای دوست سقوط کرده خود به دنبال جادویی قدرتمند بگردند یا ممکن است بازیکن انتخاب کند که شخصیت جدیدی برای ادامه کار بسازد. ممکن است یک گروه نتواند یک ماجراجویی را با موفقیت به پایان برساند، اما اگر همه اوقات خوشی داشته باشند و داستانی به یاد ماندنی بسازند، همه برنده شدهاند!
نحوه بازی
- DM محیط را توصیف میکند. DM به بازیکنان میگوید که ماجراجویانشان کجا هستند و چه چیزهایی در اطرافشان است و دامنه کلی گزینههای احتمالی (تعداد درهایی که از یک اتاق خارج میشوند، چیزی که روی میز است، شخصی که در میخانه است و غیره) را ارائه میدهد.
- بازیکنان آنچه را که میخواهند انجام دهند را توصیف میکنند. گاهی اوقات یکی از بازیکنان به جای کل گروه صحبت میکند و مثلا میگوید «در شرقی را باز میکنیم». مواقع دیگر، ماجراجویان کارهای متفاوتی انجام میدهند: یک ماجراجو ممکن است یک صندوق گنج را بگردد، در حالی که دومی نماد حک شده روی دیوار را بررسی میکند و سومی نگهبانی میدهد. بازیکنان نیازی به نوبت ندارند، اما DM به هر بازیکن گوش میدهد و تصمیم میگیرد که چگونه آن اقدامات را حل کند.
گاهی اوقات، حل یک کار آسان است. اگر یک ماجراجو بخواهد در اتاقی قدم بزند و دری را باز کند، DM ممکن است بگوید که در باز میشود و آنچه که فراتر از آن نهفته است را توصیف کند. اما ممکن است در قفل باشد، ممکن است زمین تله مرگباری را پنهان کرده باشد یا شرایط دیگری که ممکن است انجام یک کار را برای ماجراجویان چالش برانگیز کند. در این موارد، DM تصمیم میگیرد که چه اتفاقی بیفتد و اغلب برای تعیین نتایج یک عمل به تاس تکیه میکند.
- DM نتایج اقدامات ماجراجویان را روایت میکند. توصیف اغلب به تصمیم دیگری منجر میشود که جریان بازی را درست به مرحله 1 باز میگرداند.
چه ماجراجویان با احتیاط در حال کاوش یک خرابه باشند، چه مشغول صحبت با شاهزادهای فریبکار و چه در نبردی مرگبار با اژدهایی قدرتمند، این الگو ثابت میماند.
در بعضی از موقعیتها، به ویژه مبارزه، اقدامات ساختار بیشتری دارند و بازیکنان (و DM) به نوبت اقدامات را انتخاب و حل میکنند. اما بیشتر اوقات، بازی روان و منعطف است و با شرایط ماجراجویی سازگار.
اغلب اتفاقات یک ماجراجویی در تخیل بازیکنان و DM و با تکیه بر کلام DM برای تنظیم صحنه اتفاق میافتند. برخی از DMها دوست دارند از موسیقی، تصویر یا جلوههای صوتی ضبط شده برای کمک به تنظیم حس و حال استفاده کنند و بسیاری از DMها و بازیکنان برای ماجراجویان، هیولاها و دیگر شخصیتها صداهای مختلفی را استفاده میکننند. گاهی اوقات، یک DM ممکن است یک نقشه ارائه دهد و از مهره یا مینیاتور برای نشان دادن هر موجودی که در یک صحنه نقش دارد استفاده کند تا به بازیکنان کمک کند تا موقعیت همه افراد را پیگیری کنند.
تاسهای بازی
این بازی از تاسهای چند وجهی با تعداد وجوه مختلف استفاده میکند. شما میتوانید تاسهایی از این قبیل را از فروشگاههای اینترنتی تهیه کنید یا از نرمافزارها و وبسایتهای جایگزین (مثل تاسانداز خودمون) استفاده نمایید.
تاسهای مختلف با حرف d و به دنبال آن تعداد وجه نشان داده میشوند: d4، d6، d8، d10، d10 و d20. به عنوان مثال، d6 یک تاس شش وجهی است (مکعبی معمولی که در بسیاری از بازیها استفاده میشود)
ماجراجوییها
بازی دانجنز اند دراگونز از گروهی از شخصیتها تشکیل شده است که وارد ماجراجویی میشوند که DM به آنها ارائه میکند. هر شخصصیت قابلیتهای خاصی را در قالب امتیازات توانایی و مهارتها، ویژگیهای کلس، ویژگیهای نژاد، تجهیزات و اشیا جادویی به ماجراجویی میآورد. هر شخصیت متفاوت است، با نقاط قوت و ضعف مختلف، بنابراین بهترین گروه ماجراجویی، گروهی است که در آن شخصیتها مکمل یکدیگر باشند و نقاط ضعف همراهان خود را بپوشانند. ماجراجویان باید برای تکمیل موفقیت آمیز ماجرا همکاری کنند.
ماجراجویی قالب بازی است، داستانی با آغاز، میانه و پایان. ممکن است یک ماجراجویی توسط DM ساخته شود یا از جای دیگری تهیه شود، بهینهسازی شود و مطابق نیازها و خواستههای بازیکنان توسط DM اصلاح شود. در هر صصورت، یک ماجراجویی دارای یک محیط فوقالعاده است، خواه یک سیاهچال زیرزمینی، یک قلعه در حال فرو ریختن، منطقهای از بیابان یا یک شهر شلوغ باشد. ماجراجویی شامل شخصیتهای غنی میشود: ماجراجویانی که توسط سایر بازیکنان میز ساخته و بازی میشوند و همچنین شخصیتهای غیربازیکن (NPC). این شخصیتها ممکن است حامیان، دشمنان، استخدامکنندگان یا فقط افراد اضافی در یک ماجراجویی باشند. اغلب، یکی از NPCها تبهکار است که اعمال او بیشتر اقدامات ماجراجویی را هدایت میکند.
شخصیتها در طول ماجراجوییهای خود با موجودات، اشیاء و موقعیتهای مختلفی مواجه میشوند که باید به نحوی با آنها کنار بیایند. گاهی اوقات ماجراجویان و دیگر موجودات تمام تلاش خود را میکنند تا یکدیگر را در مبارزه بکشند یا اسیر کنند. در مواقع دیگر، ماجراجویان با موجودی دیگر (یا حتی یک شئ جادویی) با هدف خاصی صحبت میکنند. اغلب، ماجراجویان زمانی را صرف تلاش برای حل یک معما، دور زدن مانع، یافتن چیزی پنهان یا درک هدف فعلی میکنند. در همین حال، ماجراجویان جهان را اکتشاف میکنند و تصمیم میگیرند کدام مسیر را انتخاب کنند و در آینده چه کاری انجام دهند.
ماجراجوییها از نظر طول و پیچیدگی متفاوت است. یک ماجراجویی کوتاه ممکن است تنها چند چالش را به همراه داشته باشد و ممکن است تکمیل آن بیش از یک جلسه بازی طول نکشد. یک ماجراجویی طولانی میتواند شامل صدها مبارزه، تعامل یا چالشهای دیگر شود و دهها جلسه طول بکشد که میتواند هفتهها یا ماهها در زمان واقعی طول بکشد. معمولا پایان یک ماجراجویی با بازگشت ماجراجویان به تمدن برای استراحت و لذت بردن از غنایم کار خود مشخص میشود.
اما این پایان ماجرا نیست. شما میتوانید یک ماجراجویی را به عنوان یک قسمت از یک سریال تلویزیونی، متشکل از چندین صحنه هیجان انگیز در نظر بگیرید. یک کمپین کل مجموعه است – رشتهای از ماجراهای به هم پیوسته، با گروهی ثابت از ماجراجویان که روایت را از ابتدا تا انتها دنبال میکنند.
با یدالله همراه باشین تا از ریز تا درشت بازی رو یاد بگیرین!
برای شروع، میتونید با قوانین بازی آشنا بشید یا مستقیم برید سر کلسها و نژادها تا با ساخت کاراکتر آشنا بشید.
هر موقع تصمیم گرفتید بازی رو یاد بگیرید، کتاب Yadollah’s Guide to D&D رو بخونید!
برای اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی بازی Dungeons & Dragons سر بزنید
آرمان رجب زاده
اگه به D&D رول پلی علاقه دارید. ما داریم سعی میکنیم که این کامیونیتی دور هم جمع کنیم در فضای دوستانه و فعال و امن. این سرور دیسکورد ما هست که بیش از ۵۰۰ عضو داره و از بازی کردن آنلاین و حضوری تا فعالیت های دیگه داریم. لینک سرور دیسکورد :
https://discord.gg/YjMKYHG
ali
سلام
میخواستم بدونم dm
یه چیزی میزاره جلوش که از بقیه یه سری چیزا پنهان باشه
اون پشت چیه وسایل dm چین
من ب تازه میخوام یاد بگیرم ولی چون تو اطراف کسی با بازی آشنا نیست مجبورم همین اول dm بشم
yadollah
اون پشت میتونه تاس، یادداشت، لپتاپ یا هر چیزی که به دیام کمک میکنه باشه. حتی میتونه چیزی هم در کار نباشه و دیام جلوی همه تاس بریزه.
بزرگترین پیشنهادی که برای دیامی میتونم بکنم اینه که «انجامش بده!». به این معنی که صبر نکن تا همهچیز رو یاد بگیری و بعد دیام بشی، یا فکر نکنی که دیام بودن کاریه که فقط آدمای حرفهای در ازای دستمزد میتونن انجام بدن. دیام بودن چیزیه که هر پلیر یک روزی باید امتحان کنه، شاید خوش بگذره.
چندتا از دوستات رو دور هم جمع کن و براشون بازی اجرا کن، به همین سادگی. اولش یکم سخته، ولی دستتون میاد که چه کاری خوبه و چه کاری خوب نیست. خیلی خوبه که قراره این کار رو بکنی، بیشتر ما هم همینجوری شروع کردیم
اگر انگلیسیتون خوبه، کتاب DMG رو بخونید و ویدیوهای matt colville رو ببینید. اگر خوب نیست، عیبی نداره و بدون اینها هم میشه. امیدوارم تو آینده بتونم محتوا برای آموزش دیامها هم درست کنم
محمد
سلام خسته نباشید میخواستم بدونم نقشه ی دی اند دی را از کجا می تونم دریافت دنبال یک عکس از نقشه ی دی اند دی می گردم اما هرچی می گردیم پیدا نمی کنم ممنون میشم کمک کنید
yadollah
سلام محمد جان.
والله بستگی داره منظورت از نقشه دیاندی چیه. دیاندی جهانهای بیشماری داره که هر کدوم نقشههای خودشون رو دارن. بسته به اینکه جهان بازیتون چیه و آیا از جهانهای رسمی بازی هست یا خیر میتونید نقشه رو از وبسایتهای مختلف یا گوگل پیدا کنید، یا با ابزارهای مربوطه نقشه جهان خودتون رو بسازید.
محمد
سلام خسته نباشید ببخشید دوباره سوال داشتم میخواستم بدونم کاراکتر شیت را از کجا میتونم دریافت کنم از چه سایت یا کانالی
yadollah
از وبسایت رسمی سازنده بازی میتونی دانلودشون کنی:
https://media.wizards.com/2022/dnd/downloads/5E-CHARACTERSHEETS.zip
صدرا
سلام و خسته نباشید به شما آدمین سایت خوب یدالله دی آن دی ببخشید می خواستم بدونم نقشه ی جهان و زمان قرون وسطا را از کجا و چگونه تهیه کنم
yadollah
سلام و وقت بخیر دوست عزیز
دیاندی جهانهای بیشماری داره که هر کدوم نقشههای خودشون رو دارن. بسته به اینکه جهان بازیتون چیه و آیا از جهانهای رسمی بازی هست یا خیر میتونید نقشه رو از وبسایتهای مختلف یا گوگل پیدا کنید، یا با ابزارهای مربوطه نقشه جهان خودتون رو بسازید.
به طور مثال، نقشه جهان Faerûn رو میتونید از وبسایت رسمی بازی دانلود کنید:
https://dnd.wizards.com/resources/faerun-map
صدرا
ممنون بابت جواب شما
yadollah
پوزش به خاطر تاخیر تو پاسخ صدرا جان.
صدرا
سلام می خواستم بدونم از کجا می توانم نقشه جهان های رسمی بازی را تهیه کنم مثل جهان قرون وسطا
صدرا
لطفاً به من جواب بدهید ممنون میشوم