تاریخچه جهانهای Dungeons & Dragons
تاریخچه جهانهای Dungeons & Dragons
برای اینکه از جهانهای دیاندی بگیم، اول نیاز داریم مقداری راجع به تاریخچه اون صحبت کنیم.
قبل از Dungeons & Dragons
وارگیمهایی که الهام بخش اصلی دیاندی بودند [Wargame: نوعی بازی استراتژی که معمولا همراه با مینیاتور انجام میشود و جنگ را شبیهسازی میکند] اجازه میدادند تا بازیکنان چند جنگ را در یک «کمپین (Campaign)» انجام دهند. لغت کمپین در دنیای واقعی اصطلاحی است برای مجموعهای از جنگها. این کاربرد در اوایل دهه 1970 به کمپین Blackmoor دیو آرنسون سرایت کرد [Dave Arneson: بازیساز آمریکایی و یکی از سازندگان اصلی نسخه اولیه D&D] و از آنجا به بازیهای اولیه Dungeons & Dragons توسط گری گایگکس [Gary Gygax: بازیساز آمریکایی، پدر بازی D&D و سبک نقشآفرینی] رسید.
دنیای Greyhawk ساخته گایگکس در ابتدا بر روی نقشهای از ایالات متحده آمریکا ترسیم شد و برای انتشار در نظر گرفته نشده بود.
جهان Greyhawk (1980)
پس از خلق D&D در 1974، گری گایگکس از تقاضای مردم برای انتشار دنیای کمپین خود متعجب شد. گایگکس در سال 2003 گفت:
«وقتی TSR [Tactical Studies Rules، ناشر اصلی D&D] از من خواست که جهان Greyhawk خود را به عنوان یک محصول تجاری منتشر کنم، من جا خوردم. تصور میکردم اکثر DMها ترجیح میدهند از دنیاهای خودشان استفاده کنند.»
گایگکس قصد نداشت دنیای خود را منتشر کند، اما بهزودی آن را به عنوان یک محصول توسعه داد:
«قطعا محصول WoG [World of Greyhawk] که توسط TSR منتشر شده حدود دو یا سه ماه قبل از تاریخ چاپ و فروش آن بهوجود آمده است. برایان [Brian Blume شریک تجاری گایگکس] گفت که نیاز به یک کمپین ستینگ [Campaign Setting جهانی است که در آن کمپینهای دیاندی انجام میشوند] است، بنابراین پس از اطمینان از حداکثر سایز نقشهای که میتوانستیم چاپ کنیم، خطوطی را روی دو ورق کاغذ با دست کشیدم، از مداد رنگی برای مشخص کردن ویژگیهای زمین استفاده کردم، شهرها را تعیین کردم و نام همهچیز را ساختم. این حدودا 1 هفته طول کشید.»
در سال 1980، TSR محصول بدست آمده را تحت عنوان The World of Greyhawk Folio منتشر کرد. این اولین کمپین ستینگ رسمی برای دیاندی بود و برای سالها تنها کمپین ستینگ رسمی Advanced Dungeons & Dragons بود.
TSR بعد از خروج گایگکس (1999-1985)
پس از خروج گایگکس از TSR در سال 1985، TSR مشتاق جایگزین کردن Greyhawk با دنیای دیگری بود.
تصمیم TSR برای ایجاد تعداد زیادی از کمپین ستینگها، تنوع بیشتری را در بازی به همراه داشت و دنیاهای بهیادماندنی و ابتکارهای بسیاری را ایجاد کرد. اما اشکار کار در این بود که بازیکنان بین چند کمپین ستینگ پخش شده بودند. این اتفاق، پشتیبانی از کمپین ستینگها را دشوار کرد، زیرا فقط کسری از بازیکنان هر نسخه را خریداری میکردند.
دوران WoTC (امروز – 2000)
Wizards of the Coast [ناشر فعلی دیاندی] خطوط تولید D&D و AD&D را ادغام کرد و کمپین ستینگهای غیر از AD&D را از بین برد. نسخه سوم دیاندی باعث شد دنیای Greyhawk گایگکس به عنوان دنیای اصلی بازی شناخته شود.
در طی نسخه سوم، WoTC از دو کمپین ستینگ کاملا جدید رونمایی کرد. Ghostwalk که قبل از انتشار D&D 3.5 به عجله زودتر از موعود منتشر شد و پس از آن دیگر پشتیبانی نشد و Eberron، برنده یک مسابقه بزرگ کمپین ستینگ ساخته شده توسط بازیکنان، یک کمپین ستینگ که در جهان آن تکنولوژی با جادو ادغام شده است. این نسخه همچنین دارای یک کتاب منبع واحد برای جهان Greyhawk، پشتیبانی شدید از Forgotten Realms، سرزمین Rokugan در کتاب Oriental Adventures و کتابهایی منتشر شده توسط تیمهایی بهجز ناشر اصلی برای دنیاهای Ravenloft و Dragonlance بود.
با انتشار نسخه چهارم دیاندی در سال 2008، WoTC کمپین ستینگ پیشفرض آن نسخه را مفهومی به نام Points of Light معرفی کرد که Nentir Vale مکان اصلی آن بود. علاوه بر این کتابهای منبع برای Eberron، Forgotten Realms و Dark Sun منتشر شد.
نسخه پنجم دیاندی (2014) با انتشار کمتر محصولات و بازگشت به تاریخ دیاندی شناخته میشود. در نتیجه، کمپین ستینگ اصلی آن مجموعهای از همه جهانهای دیاندی حساب میشود که با عبارت Multiverse مشخص میشود.