چگونه تواناییهای خود را بشناسیم؟
چگونه تواناییهای خود را بشناسیم؟
در عین آنکه دیاندی جزو سادهترین بازیهای در سبک خود است میتواند به خاطر تعداد زیاد اعداد و تواناییهای مختلف گیجکننده بشود. برای همین بسیار مهم است که بدانیم که چطور باید تواناییهای خود را بخوانیم، چطور آنها را دستهبندی کنیم و چطور قدرتهای کاراکتر خود را به طور کامل در دست داشته باشیم و به طور کامل از پتانسیل کاراکتر استفاده کنیم. همچنین این کار نوعی احترام به بقیه بازیکنان و دانجنمستر است. از شما انتظار میرود به طور کامل بدانید شخصیت شما چه قدرتهایی دارد و هرکدام دقیقاً چطور کار میکنند.
قابلیتها ممکن است کارهای مختلفی انجام بدهند، از زنده ماندن در صورت 0 شدن جان، تا خوششانس بودن و غیره. اما قدرت اکثر قابلیتها با دانستن چند چیز مشخص میشود.
تاسها، مادیفایرها و اعداد:
ممکن است قابلیتی دمیج یا هیل داشته باشد یا زمانش، حجمش، فاصلهاش یا هرچیز دیگری از آن با تاس مشخص شود. همچنین ممکن است اعداد ثابت نیز در این میان با تاس جمع شوند. این اعداد میتواند عدد ثابتی مثل 2، یا مادیفایرهای متفاوت مثل Proficiency یا Strength شما باشند. برای شما بسیار مهم است که تعداد و نوع تاسها و اعدادی که با آن جمع میشوند را برای همهی قابلیتهایتان بدانید. پس اگر نمیتوانید آنها را حفظ کنید حتماً در کاراکتر شیت خود یادداشت کنید.
زمان انجام قابلیت:
ممکن است قابلیت شما نیاز به اکشن، بونس اکشن یا ریاکشن داشته باشد. قابلیتهایی مثل Action Surge فایتر وجود دارند که هیچ اکشن یا زمانی نیاز ندارند. اینکه زمان استفاده از قابلیت شما چیست برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد پس حتماً آن را هم یادداشت کنید.
زمان ریاستارت شدن، بازپسگیری نیرو یا Cooldown:
قابلیت شما ممکن است همیشه قابل استفاده باشد، ممکن است فقط یک بار در روز (Long Rest) بتوانید آن را استفاده کنید و برای استفادهی دوباره باید 8 ساعت استراحت کنید. ممکن است شما به تعداد یکی از مادیفایرهای خود بتوانید از قابلیتی استفاده کنید. مثلاً اگر مادیفایر Intelligence شما +4 باشد بتوانید 4 بار در روز از آن قابلیت استفاده کنید. زمان بازپسگیری نیرو و تعداد دفعاتی که میتوانید از قابلیتتان استفاده کنید به شما نشان میدهد که یک قابلیت چقدر ارزشمند است پس حتماً آن را هم یادداشت کنید.
خصوصیات قابلیت:
فاصلهی قابل استفاده (مثلاً رنج 30 فوت)، زمانی که فعال خواهد بود (مثلاً تا 10 دقیقه یا یک نوبت) و نکاتی از این قبیل برای شما اهمیت دارد. سعی کنید آنها را از حفظ داشته باشید یا در گوشهای یادداشت کنید.
همچنین خصوصیات خاص قابلیتهای خود را ترجیحاً حفظ باشید. میتوانید برای یادآوری چند کلمه برای خود یادداشت هم بنویسید اما مراقب باشید کاراکتر شیت خود را خیلی زود پُر نکنید. بقیه قابلیتهای شما در لولهای بعدی اضافه خواهند شد!
قابلیتهای شما از نژاد (Race)، Class و زیرشاخه کلس (SubClass) و پیشینه (Background) به شما اضافه میشوند.
قابلیتهای نژاد | Racial Traits
همهی کاراکترها از نژاد خود قابلیتهای مختلفی میگیرند. به طور مثال Dragonbornها میتوانند مثل اژدها از دهان خود آتش یا انرژی مخرب دیگری خارج کنند. به خاطر اینکه قابلیتهای نژادی تعداد زیادی ندارند بهتر است اول از همه آنها را برسی کنید و در گوشهای یادداشت کنید. کافیست وارد صفحهی مربوط به نژاد خود شوید و Traitهای آن را بررسی کنید.
قابلیتهای پیشینه | Background Features
همهی بکگراندها به شما یک قابلیت میدهند. آن را به یاد داشته باشید. همچنین چند مهارت را از بکگراند یاد میگیرید که ممکن است Skill یا زبان یا کار با ابزار باشد.
قابلیتهای کلس | Class Features
اکثر چیزهایی که اهمیت بالایی برای شما دارند از کلس گرفته شدند
امتیاز مهارت | Proficiency Bonus
با رسیدن به لولهای 5، 9، 13 و 17 امتیاز مهارت شما بالا میرود و این امتیاز جزو تاثیرگذارترین اعداد کاراکتر شیت شماست که تقریباً همهی قدرتهای شما را افزایش میدهد. حتماً حواستان به آن باشد!
تاس جان | Hit Die
تاسی که مشخص کننده مقدار جان شماست به کلس بستگی دارد. بیشترین برای کلس بربر d12 است و کمترین برای ویزاد و سورسرر d6 است.
مهارتها | Proficiencies
مهارتهای شما اکثراً از کلس به شما میرسند. آنها را در ابتدای ساخت کاراکتر در بخش مهارتها وارد میکنید
جدول کلس | Class table
این جدول برای شما مهمترین منبع اطلاعات از کلس شماست. با نگاه به این جدول تقریباً تمام منابع قابل خرج خود را میبینید، پروفیشنسی بُونِس شما بسته به لول در آنجا نوشته شده، تعداد اسپلاسلاتها (اگر اسپلکستر باشید) و نام تمام قابلیتهای کلس در لولهای مختلف نوشته شده. هر بار که در بازی Level-Up میشوید باید به این جدول رجوع کنید و ببینید چه قابلیتهایی به شما اضافه میشود و آیا قابلیتهای قبلی شما قویتر میشوند یا نه.
قابلیتهای مخصوص کلس
در لولهای مختلف، کلس شما به شما چند قابلیت میدهد. این قابلیتها اصلیترین قدرتهای شما هستند. حتماً آنها را کامل حفظ باشید و در جایی یادداشت کنید. سعی کنید به ترکیب قابلیتهای کلس با یکدیگر فکر کنید. اکثر قابلیتها طوری طراحی شدهاند که ترکیبشان قدرتمند است. به طور مثال کلس Barbarian از ترکیب Rage و Reckless attack سود زیادی میبرد در صورتی که اگر reckless attack را به تنهایی استفاده کند، این کار به لحاظ آمار و احتمالی بیشتر به ضررش خواهد شد.
ارتقاء امتیاز توانایی | Ability Score Improvement
همهی کلسها در لول 4، 8، 12، 16 و 19 به Ability Score Improvement دست پیدا میکنند. کلسهایی مثل فایتر و رُوگ در لولهای دیگری (با توجه به جدول کلس دنبال کنید) نیز به ارتقاء امتیاز توانایی میرسند. در این لولها شما 2 Ability Score خواهید گرفت که میتوانید هرطور مایل باشید آنها را استفاده کنید. مثلاً Strength خود را از 16 به 18 برسانید یا جدا جدا خرج کنید و Constitution و Strength خود را هر کدام 1 واحد افزایش دهید.
زیرشاخه کلس | Subclass
برای اینکه انتخابها برای بازیکنان زیاد باشد هر کلسی زیرشاخههای مختلفی دارد که به آن Subclass گفته میشود. در جدول کلس شما نام سابکلس شما به دفعات تکرار میشود. به طور مثال نام قابلیتهای سابکلس Wizard در جدول به نام Arcane Tradition آورده شده و برای Bardها Bard College است.
انتخاب سابکلس برای کلس شما ممکن است بین 2 انتخاب تا دهها انتخاب باشد. اما در نهایت شما فقط یکی از این سابکلسها را انتخاب میکنید و تا آخر همان سابکلس را خواهید داشت. اولین بار که به لولی برسید که قابلیت سابکلس را میگیرید باید سابکلس خود را انتخاب کنید. بعد از آن هرجا که در جدول به قابلیت سابکلس خود رسیدید، به صفحهی مربوط به سابکلس خود رجوع کنید و قدرتی که در آن لول به کاراکترتان اضافه میشود را بخوانید و یادداشت کنید.
برایتان جدول کوچکی آماده کردیم برای آشنایی با نام و تفاوت لولی که کلسهای مختلف در آن سابکلس خود را انتخاب میکنند.
لولهایی که سابکلس توانایی میدهد | لول انتخاب سابکلس | سابکلس | کلس |
3, 6, 10, 14 | 3 | Primal Path | Barbarian |
3, 6, 14 | 3 | Bard College | Bard |
1, 2, 6, 8, 17 | 1 | Divine Domain | Cleric |
2, 6, 10, 14 | 2 | Druid Circle | Druid |
3, 7, 10, 15, 18 | 3 | Martial Archetype | Fighter |
3, 6, 11, 17 | 3 | Monastic Tradition | Monk |
3, 7, 15, 20 | 3 | Sacred Oath | Paladin |
3, 7, 11, 15 | 3 | Ranger Archetype | Ranger |
3, 9, 13, 17 | 3 | Roguish Archetype | Rogue |
1, 6, 14, 18 | 1 | Sorcerous Origin | Sorcerer |
1, 6, 10, 14 | 1 | Otherworldly Patron | Warlock |
2, 6, 10, 14 | 2 | Arcane Tradition | Wizard |