سورسرر | Sorcerer
سورسرر | Sorcerer
جدول
9th | 8th | 7th | 6th | 5th | 4th | 3rd | 2nd | 1st | Spell هایی که میدانید | Cantrip هایی که میدانید | Sorcery Points | تواناییها Features |
امتیاز مهارت Proficiency Bonus | سطح Level |
– | – | – | – | – | – | – | – | 2 | 2 | 4 | – | Spellcasting, Sorcerous Origin | +2 | 1 |
– | – | – | – | – | – | – | – | 3 | 3 | 4 | 2 | Font of Magic | +2 | 2 |
– | – | – | – | – | – | – | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | Metamagic | +2 | 3 |
– | – | – | – | – | – | – | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | Ability Score Improvement | +2 | 4 |
– | – | – | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 6 | 5 | 5 | – | +3 | 5 |
– | – | – | – | – | – | 3 | 3 | 4 | 7 | 5 | 6 | Sorcerous Origin Feature | +3 | 6 |
– | – | – | – | – | 1 | 3 | 3 | 4 | 8 | 5 | 7 | – | +3 | 7 |
– | – | – | – | – | 2 | 3 | 3 | 4 | 9 | 5 | 8 | Ability Score Improvement | +3 | 8 |
– | – | – | – | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 10 | 5 | 9 | – | +4 | 9 |
– | – | – | – | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 11 | 6 | 10 | Metamagic | +4 | 10 |
– | – | – | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 12 | 6 | 11 | – | +4 | 11 |
– | – | – | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 12 | 6 | 12 | Ability Score Improvement | +4 | 12 |
– | – | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 13 | 6 | 13 | – | +5 | 13 |
– | – | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 13 | 6 | 14 | Sorcerous Origin Feature | +5 | 14 |
– | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 14 | 6 | 15 | – | +5 | 15 |
– | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 14 | 6 | 16 | Ability Score Improvement | +5 | 16 |
1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 6 | 17 | Metamagic | +6 | 17 |
1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 6 | 18 | Sorcerous Origin Feature | +6 | 18 |
1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 6 | 19 | Ability Score Improvement | +6 | 19 |
1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 6 | 20 | Sorcerous Origin Feature | +6 | 20 |
جان | Hit Points
Hit Dice: 1d6
Hit Points (Level=1): 6 + Constitution Modifier
Hit Points (Level>1): 1d6 (4) + Constitution Modifier به ازای هر لول بالاتر از یک
مهارتها | Proficiencies
Armor: –
Weapon: Dagger, Dart, Sling, Quarterstaff, Light Crossbow
Tool : –
Saving Throw: Constitution, Charisma
2 اسکیل از این لیست:
[Arcana, Deception, Insight, Intimidation, Persuasion, Religion]
تجهیزات شروع | Starting Equipment
بازی را با تجهیزات زیر بهعلاوه هرچه که از پیشینه (Background) خود میگیرید شروع میکنید.
- یک Light Crossbow و20 تیر یا یک سلاح ساده به انتخاب خود
- یک Component’s Pouch یا یک Arcane Focus
- Dungeoneer’s Pack یا Explorer’s Pack
- دو Dagger
درصورت تمایل به جای تجهیزات بالا با gp 10×3d4 بازی را شروع میکنید.
انسانی با چشمانی مثل خورشید دست خود را دراز میکند و آتش اژدها را که در رگهایش هست را رها میکند. بالهایی چرمی از پشتش درمیآیند و با جهشی از دوزخی که بوجود آمده دور میشود.
هف-الفی که موهایش در باد جادویی شلاقوارانه تکان میخورد، دستانش را باز میکند و سرش را به عقب میاندازد. موجی از جادو درون او راه میافتد و لحظهای او را از زمین بلند میکند. انفجار قدرتمندی از رعد و برق از او بیرون میرود.
هفلینگی که در یک غار پشت سنگی پناه گرفته است با انگشتش به سمت غارنشینی که در حال حمله است اشاره میکند. انفجاری از آتش از انگشت او بیرون میزند تا به هدف حمله کند. ساحره لبخند زنان به سنگ تکیه میدهد، غافل از آنکه جادوی وحشی درونش پوست او را آبی کرده است.
سورسررها جادوی خود را توسط میراث خونی خود، اثری از دنیای دیگر یا قرار گرفتن در معرض نیروهای کیهانی ناشناخته بهدست میآورند. یک شخص نمیتواند همانطور که یک زبان را میآموزد سورسرر بودن را بیاموزد، همانطور که نمیتوان یاد گرفت که زندگی افسانهای داشت. کسی انتخاب نمیکند که سورسرر باشد؛ قدرت سورسرر را انتخاب میکند.
جادوی خام
سحر و جادو قسمتی از هر سورسرر است. بدن، ذهن و روح هر سورسرر سرشار از قدرتی نهفته است که منتظر ندایی است برای رهایی. بعضی از سورسررها جادویی دارند که از یک خط خونی باستانی، که از جادوی اژدها سرچشمه میگیرد، میآید. برخی دیگر جادویی خام و کنترل نشده را درون خود حمل میکنند، طوفانی پر هرج و مرج که به روشهای غیرمنتظرهای ظاهر میشود.
ظهور قدرتهای یک سورسرر بسیار غیرقابل پیشبینی است. بعضی خطوط خونی اژدهایی در هر نسل دقیقا یک سورسرر تولید میکنند، اما بعضی میراث دیگر باعث میشوند هر عضو آن خاندان یک سورسرر باشد. بیشتر اوقات، استعدادهای سورسرر به صورت اتفاقاتی تصادفی ظاهر میشوند. برخی سورسررها نمیتوانند منشا قدرت خود را نام ببرند، درحالی که برخی دیگر آن را در وقایع عجیب و غریب در زندگی خود ردیابی میکنند. لمس یک شیطان، متبرک شدن هنگام تولد توسط یک کاهن یا چشیدن آب از یک چشمه اسرارآمیز ممکن است قدرت یک سورسرر را برانگیزد.
سورسررها نیازی به کتاب جادو و مقبرههای باستانی حاوی اطلاعات مربوط به جادو مانند ویزاردها، یا یک حامی مانند وارلاکها ندارند. آنها با یادگیری و مهار سحر و جادوی درون خود، میتوانند راههای جدید و گیجکنندهای برای رها کردن این قدرت کشف کنند.
قدرتهای غیرقابل توضیح
سورسررها در جهان نادر هستند و پیدا کردن سورسرری که به نوعی درگیر زندگی ماجراجویانه نیست، غیرمعمول است. افراد دارای قدرت جادویی در رگهای خود خیلی سریع متوجه میشوند که قدرت دوست ندارد ساکت بماند. جادوی یک سورسرر میخواهد تحتالشعاع قرار گیرد و در صورت عدم فراخوانی تمایل به بیرون آمدن از روشهای غیرقابل پیشبینی دارد.
سورسررها غالبا با انگیزهای آرمانگرا یا مبهم سراغ ماجراجویی میروند. برخی به دنبال درک بیشتر نیروی جادویی خود، یا منشاء اسرارآمیز آن هستند. برخی دیگر امیدوارند که راهی برای خلاص شدن از شر آن پیدا کنند و یا از پتانسیل کامل خود استفاده کنند. سورسررها هرچه هدفشان باشد، به اندازه یک ویزارد برای گروه ماجراجویی مفید هستند و کمبود وسعت دانش جادویی خود را با انعطافپذیری زیاد در استفاده از جادوهایی که میشناسند، جبران میکنند.
ساخت یک Sorcerer
مهمترین سوالی که هنگام ساخت سورسرر خود باید درنظر بگیرید منشا قدرت شماست. آیا یک نفرین خانوادگی است که از گذشتگان دور به شما منتقل شده؟ آیا یک اتفاق خارقالعاده شما به صورت جادویی متبرک ساخت ولی زخمی هم باقی گذاشت؟
در مورد قدرت جادویی که درون شما جریان دارد چه احساسی دارید؟ آیا از آن استقبال میکنید، سعی میکنید آن را تحت تسلط خود قرار دهید یا از ماهیت غیرقابل پیشبینی آن لذت میبرید؟ نعمت است یا نفرین؟ شما در جستجوی آن بودید، یا آن شما را پیدا کرد؟ این گزینه را داشتید که از آن امتناع کنید، یا آرزو دارید که حق انتخاب داشتید؟ قصد دارید با آن چهکار کنید؟ شاید احساس میکنید که این نیرو را برای مقاصد بلندپروازی به شما دادهاند. شاید قدرت شما، شما را به یک فرد قدرتمند در جهان پیوند دهد – پریای که در بدو تولد شما را برکت داده است، اژدهایی که قطرهای از خونش در رگهای شما جریان دارد، لیچی که شما را به عنوان آزمایش یا خدایی که شما را برای تحقق این قدرت انتخاب کرده است.
ساخت سریع
اگر قصد ساخت سریع یک سورسرر را دارید از این پیشنهادات استفاده کنید. اول، Charisma باید بالاترین ابیلیتی اسکور شما و Constitution بعد از آن باشد. دوم، پیشینه Hermit را انتخاب کنید. سوم، کنتریپهای Light، Prestidigitation، Ray of Frost و Shocking Grasp را همراه اسپلهای لول یک Shield و Magic Missile بردارید.
قابلیتها | Features
Spellcasting
رویدادی در گذشته شما، یا در زندگی پدر و مادر یا اجداد، نشانهای غیرقابل توصیف بر شما جای گذاشته است و جود شما را با جادو ادغام کرده است. این جادو، هرچه منشا آن باشد، برای انجام اسپلهای شما استفاده میشود.
Cantrips
در لول 1، چهار Cantrip به انتخاب خود از لیست اسپلهای سورسرر بلدید. کنتریپهای بیشتری از لیست سورسرر در لولهای بالاتر میاموزید، در لول 4 کنتریپ پنجم و در لول 10 کنتریپ ششم خود را بهدست میآورید.
Spell Slots
جدول کلس سورسرر نشان میدهد که چند Spell Slot برای زدن اسپلهای لول 1 و بالاتر دارید. برای زدن یکی از این اسپلها، باید اسپل اسلات هم لول یا لول بالاتر خرج کنید. همه اسپل اسلاتهای خود را پس از اتمام یک Long Rest پس میگیرید.
به طور مثال، اگر اسپل لول یک Burning Hands را بدانید و اسپل اسلات لول 1 و لول 2 داشته باشید، میتوانید Burning Hands را با هرکدام از آنها بزنید.
اسپلهای لول 1 و بالاتری که میدانید
شما دو اسپل لول 1 به انتخاب خود از لیست اسپلهای سورسرر میدانید.
در هر لول به جز لولهای 12، 14، 16، 18، 19 و 20 اسپلهای سورسرر بیشتری بهدست میآورید. هرکدام از این
اسپلها باید از لولی باشند که برای آن اسپل اسلات دارید.
به طور مثال، هنگامی که به لول 3 در این کلس میرسید میتوانید یک اسپل لول 1 یا 2 بیاموزید.
علاوه بر این، هنگامی که در این کلس لول شما بالا میرود، میتوانید یکی از اسپلهای سورسرر خودتان را با اسپل دیگری از لیست سورسرر جایگزین کنید، دقت کنید که باز هم باید اسپل اسلات مناسبی برای آن اسپل داشته باشید.
Spellcasting Ability
Charisma ابیلیتی جادوگری شما برای اسپلهای سورسرر است، از آنجایی که قدرت جادویی شما به توانایی شما در پیشبرد اراده شما به جهان متکی است. هر زمانی که اسپلی به Spellcasting Ability اشاره میکند از Charisma استفاده میکنید. علاوه بر این، از مادیفایر Charisma خود برای مشخص کردن Saving Throw DC و Attack Roll اسپلهای سورسرر خود استفاده میکنید.
Spell Save DC =8 + Proficiency Bonus + Charisma Modifier
Spell Attack Modifier =Proficiency Bonus + Charisma Modifier
Spellcasting Focus
میتوانید از یک Arcane Focus به عنوان Spellcasting Focus برای اسپلهای سورسرر استفاده کنید.
Sorcerous Origin
منشا سورسرر بودن خود را، که منبع قدرت جادویی ذاتی شما است، از لیست مربوطه انتخاب کنید. انتخاب شما در لول 1، 6، 14 و 18 به شما قابلیتهایی میدهد.
Font of Magic
Sorcery Point | Spell Slot Level |
2 | 1st |
3 | 2nd |
5 | 3rd |
6 | 4th |
7 | 5th |
در لول 2، شما به چشمه عمیق جادو در درون خود دسترسی پیدا میکنید. این چشمه توسط Sorcery Points نشان داده میشود، که به شما امکان میدهد جلوههای جادویی متنوعی ایجاد کنید.
Sorcery Points
دو Sorcery Point دارید و هر دفعه که لول شما بالا میرود یک امتیاز اضافه دریافت میکنید. حداکثر، در لول 20 به 20 امتیاز میرسید. هیچوقت نمیتوانید امتیاز بالاتری از چیزی که در جدول کلس گفته شده است داشته باشید. امتیازهای از دست رفته شما بعد از اتمام Long Rest برمیگردند.
Flexible Casting
میتوانید از Sorcery Pointهای خود استفاده کنید تا Spell Slot اضافه دریافت کنید، یا اسپل اسلات مصرف کنید تا Sorcery Point بیشتر دریافت کنید. روشهای بیشتری برای استفاده از امتیازهای خود در لولهای بالاتر میآموزید.
ساخت Spell Slot: میتوانید به عنوان بونس اکشن، Sorcery Pointهای خود را به یک اسپل اسلات تبدیل کنید. اسپل اسلات ساخته شده بعد از اتمام Long Rest از بین میرود. جدول پایین نشان میدهد که چند امتیاز برای ساخت اسپل اسلات نیاز دارید. نمیتوانید اسپل اسلاتی بالاتر از 5 بسازید.
تبدیل یک اسپل اسلات به Sorcery Point: به عنوان بونس اکشن در نوبت خود، میتوانید یک اسپل اسلات بدهید و امتیاز برابری با لول اسپل اسلات دریافت کنید.
Metamagic
در لول 3، توانایی تغییر اسپلها را با توجه به نیاز خود بهدست میآورید. دو متامجیک از موارد زیر را انتخاب کنید. در لولهای 10 و 17 یک مورد دیگر بهدست میآورید.
هنگامی که یک اسپل میزنید میتوانید فقط یک متامجیک را بر آن اعمال کنید، مگر آنکه در توضیحات چیز دیگری گفته شده باشد.
Careful Spell
وقتی اسپلی میزنید که موجودات دیگر را مجبور میکند Saving Throw بریزند، میتوانید برخی از آن موجودات را از توان کامل آن اسپل محافظت کنید. برای اینکار، یک Sorcery Point مصرف میکنید و تعدادی از آن موجودات را تا Charisma Modifier خود (حداقل یک موجود) انتخاب میکنید. یک موجود انتخاب شده به طور خودکار در Saving Throw خود مقابل آن اسپل موفق میشود.
Distant Spell
وقتی اسپلی میزنید که بُرد 5 فوتی با بیشتر دارد، میتوانید با صرف یک Sorcery Point بُرد آن را دوبرابر کنید.
وقتی اسپلی میزنید که بُرد Touch یا تماس دارد، میتوانید با صرف یک Sorcery Point بُرد آن را 30 فوت کنید.
Empowered Spell
وقتی اسپلی میزنید که تاس دمیج دارد، میتوانید با خرج یک Sorcery Point تعداد تاسی تا حداکثر Charisma Modifier خود (حداقل یک تاس) را دوباره بیاندازید. باید از نتایج جدید استفاده کنید.
از Empowered Spell حتی اگر از متامجیک دیگری برای یک اسپل استفاده کردهاید میتوانید استفاده کنید.
Extended Spell
وقتی اسپلی میزنید که مدت زمان 1 دقیقه یا بیشتر دارد، میتوانید با خرج یک Sorcery Point زمان آن را دوبرابر کنید، تا حداکثر 24 ساعت.
Heightened Spell
وقتی اسپلی میزنید که موجودی را مجبور میکند برای مقاومت در برابر آن Spell Throw بریزد، میتوانید با خرج سه Sorcery Point به یکی از اهداف اسپل در اولین Saving Throw خود مقابل اسپل Disadvantage دهید.
Quickened Spell
موقعی که اسپلی میزنید که مدت اجرا آن 1 اکشن است، میتوانید با خرج دو Sorcery Point کاری کنید که یک بونس اکشن زمان ببرد.
Subtle Spell
وقتی اسپلی میزنید، میتوانید با خرج یک Sorcery Point کاری کنید تا اجرای آن نیازی به اجزاء جسمی (Somatic) یا شفاهی (Verbal) نداشته باشد.
Twinned Spell
وقتی اسپلی میزنید که فقط یک موجود را هدف میگیرد و بُرد آن Self یا خود نیست، میتوانید با خرج Sorcery Point برابر با لول آن اسپل کاری کنید تا اسپل هدف دومی در بُرد آن اسپل داشته باشد (اگر اسپل کنتریپ باشد باید 1 امتیاز خرج کنید).
برای واجد شرایط بودن، اسپل در لول استفاده شده نباید بتواند بیشتر از یک موجود را هدف بگیرد. به طور مثال، Magic Missile و Scorching Ray واجد شرایط نیستند.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 4 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Sorcerous Origin Feature
در لول 6، قابلیتی از Sorcerous Origin خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 8 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Metamagic
در لول 10، حالت متامجیک دیگری را انتخاب میکنید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 12 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Sorcerous Origin Feature
در لول 14، قابلیتی از Sorcerous Origin خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 16 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Metamagic
در لول 17، حالت متامجیک دیگری را انتخاب میکنید
Sorcerous Origin Feature
در لول 18، قابلیتی از Sorcerous Origin خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 19 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Sorcerous Restoration
در لول 20، هنگامی که یک Short Rest را به اتمام میرسانید، چهار Sorcery Point مصرف شده را بازپس میگیرید.
Sorcerous Origin (Sorcerer Subclass)
Divine Soul
گاهی اوقات جرقه جادوگری که به یک سورسرر قدرت میبخشد از یک منبع الهی در روح او زاده میشود. داشتن چنین روح مطبوعی نشانه این است که سحر ذاتی شما ممکن است از یک ارتباط خانوادگی دور اما قدرتمند با یک موجود الهی ناشی شود. شاید جد شما فرشتهای باشد که به یک انسان فانی تبدیل شده و به نام خدایی برای جنگ فرستاده شده است.
یا تولد شما ممکن است با یک پیشگویی همسو باشد و شما را به عنوان یک بنده خدایان یا حامل جادوی الهی انتخاب کند.
یک روح الهی، با یک جذابیت طبیعی، توسط برخی از گروههای مذهبی به عنوان یک تهدید تلقی میشود. یک روح الهی به عنوان یک فرد خارجی که فرماندهی قدرت مقدس را دارد، میتواند با ادعای پیوند مستقیم الهی، نظم موجود را تضعیف کند.
در بعضی از فرهنگها، فقط کسانی که قدرت یک روح الهی را دارند میتوانند قدرت دینی را فرماندهی کنند. در این سرزمینها، مواضع کلیسایی تحت سلطه چند خاندان است و در طول نسلها حفظ میشود.
اسپل | گرایش |
Cure Wounds | خیر |
Inflict Wounds | شر |
Bless | قانون |
Bane | هرج و مرج |
Protection from Evil and Good | بیطرفی |
Divine Magic
پیوند شما با الهیات به شما امکان میدهد که جادوهای کلس کلریک را بیاموزید. هنگامی که ویژگی Spellcasting به شما امکان میدهد یک اسپل یا کنتریپ سورسرر را بیاموزید یا جایگزین کنید، میتوانید اسپل جدید را از کلس کلریک یا سورسرر انتخاب کنید. باید از تمام محدودیتهای انتخاب اسپل پیروی کنید و این برای شما یک اسپل سورسرر حساب میشود.
علاوه بر این، یک گرایش برای منبع قدرت الهی خود انتخاب کنید: خیر، شر، قانون، هرج و مرج یا بیطرفی. همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است، یک اسپل اضافی بر اساس آن گرایش میآموزید. این برای شما یک اسپل سورسرر است، اما در تعداد اسپلهای سورسرری که میداند محاسبه نمیشود. اگر بعدا این اسپل را جایگزین کردید، باید با یک اسپل کلریک جایگزین کنید.
Favored by the Gods
از لول 1، قدرت الهی سرنوشت شما را محافظت میکند. اگر در یک تاس نجات یا حمله شکست بخورید، میتوانید 2d4 ریخته و آن را به نتیجه کلی اضافه کنید. هنگامی که از این ویژگی استفاده کردید تا زمانی که یک استراحت بلند یا کوتاه را تمام نکنید، نمیتوانید از آن استفاده کنید.
Empowered Healing
از لول 6، انرژی الهی که از طریق شما میآید میتواند جادوهای شفابخش را قویتر کند. هر زمان که شما یا یک متحد در فاصله 5 فوتی شما برای اینکه جان شفا دهد تاس میریزد، میتوانید با خرج یک Sorcery Point هر تعداد از آن تاسها را دوباره بریزید، به شرط آنکه ناتوان (Incapacitated) نباشید. در هر نوبت فقط یک بار میتوانید از این ویژگی استفاده کنید.
Otherworldly Wings
از لول 14، میتوانید از یک بونس اکشن برای در آوردن یک جفت بال روح مانند از پشت خود استفاده کنید. در حالی که بالها وجود دارند، سرعت پرواز شما 30 فوت است. بالها تا زمانی که نانوان (Incapacitated) شوید، بمیرید یا به عنوان یک بونس اکشن آنها را کنار بگذارید میمانند.
گرایش شما برای ویژگی Divine Magic ظاهر بالهای شما را تعیین میکند: بال عقاب برای خیر یا قانون، بال خفاش برای شر یا هرج و مرج و بال سنجاقک برای بیطرفی.
Unearthly Recovery
در لول 18، توانایی غلبه بر آسیبهای سنگین را کسب میکنید. به عنوان یک بونس اکشن، هنگامی که کمتر از نصف حداکثر جان خود باقی مانده داشته باشید، میتوانید جانی برابر با نیمی از حداکثر جان خود بازیابی کنید. هنگامی که از این ویژگی استفاده کردید، تا زمانی که یک استراحت بلند را تمام نکنید، نمیتوانید دوباره از آن استفاده کنید.
Draconic Bloodline
جادوی ذاتی شما از سحر و جادوی اژدهایان ناشی میشود که با خون شما یا اجدادتان آمیخته شده است. در بیشتر مواقع، افراد با این منشا تبار خود را به یک سورسرر توانمند دوران باستان بر میگردانند که با یک اژدها معامله کرده است یا حتی ممکن است ادعای پدر یا مادر اژدها داشته باشد. برخی از این خطوط خونی در جهان کاملا ثابت و واضح هستند، اما اکثر آنها مبهم هستند. هر سورسرر میتواند شروع یک خطوط خونی جدید در نتیجه یک پیمان یا شرایط استثنایی دیگر باشد.
نوع دمیج | اژدها |
Acid | Black |
Lightning | Blue |
Fire | Brass |
Lightning | Bronze |
Acid | Copper |
Fire | Gold |
Poison | Green |
Fire | Red |
Cold | Silver |
Cold | White |
Dragon Ancestor
در لول 1، یک نوع اژدها را به عنوان جد خود انتخاب میکنید. نوع دمیج مرتبط با اژدها توسط ویژگیهایی که بعدا به دست میآورید استفاده میشود.
میتوانید Draconic صحبت کنید، بخوانید و بنویسید. علاوه بر این، هر زمان که در هنگام تعامل با یک اژدها چک کاریزما انجام میدهید، اگر در چک اعمال میشود، پروفیشنسی بونس شما دو برابر حساب میشود.
Draconic Resilience
جادویی که از بدن شما عبور میکند، باعث ظهور صفات فیزیکی اجداد اژدهایی شما میشود. در لول 1، حداکثر جان شما 1 واحد افزایش مییابد و هر موقع که لول شما افزایش مییابد نیز 1 واحد افزایش مییابد.
علاوه بر این، قسمتهایی از پوست شما توسط فلس براق اژدها مانند پوشانده شده است. وقتی زره نمیپوشید، AC شما برابر 13 + Dexterity Modifier است.
Elemental Affinity
از لول 6، وقتی اسپلی میزنید که دمیجی از نوع دمیج اژدهای شما وارد میکند، میتوانید Charisma Modifier خود را به یکی از تاسهای دمیج آن اضافه کنید. در همان زمان، میتوانید 1 Sorcery Point صرف کنید تا به مدت 1 ساعت در برابر این نوع آسیب مقاوم (Resistant) باشید.
Dragon Wings
در لول 14، میتوانید یک جفت بال اژدها از پشت خود در بیاورید و سرعت پرواز برابر با سرعت فعلی خود به دست بیاورید. میتوانید این بالها را به عنوان یک بونس اکشن در نوبت خود ظاهر کنید. تا زمانی که آنها را به عنوان یک بونس اکشن در نوبت خود از بین نبرید میمانند.
نمیتوانید بالهای خود را هنگام پوشیدن زره آشکار کنید، مگر آنکه زره برای قرار دادن آنها ساخته شده باشد و لباسهایی که برای بالها ساخته نشده باشند ممکن است هنگام آشکار کردن آنها از بین بروند.
Draconic Presence
از لول 18، میتوانید از جذبه اژدهایی خود استفاده کنید و باعث شیفته شدن یا ترس اطرافیان شوید. به عنوان یک اکشن، میتوانید 5 Sorcery Point صرف کنید تا از این قدرت استفاده کنید هالهای از جذابیت یا ترس (به انتخاب خود) تا 60 فوتی خود ایجاد کنید و به مدت 1 دقیقه یا تا زمانی که تمرکز خود را از دست ندهید (گویی که بر یک اسپل تمرکز کردهاید)، هر موجود متخاصمی که نوبت خود را در این هاله شروع میکند، باید در یک Wisdom Saving Throw موفق شود یا بسته به انتخاب شما، شیفته (Charmed) یا هراسان (Frightened) شود. موجودی که در این تاس نجات موفق شود، به مدت 24 ساعت از هاله شما مصون است.
Shadow Magic
شما موجودی سایهای هستید، زیرا جادوی ذاتی شما از خود Shadowfell (سرزمین سایهها) ناشی میشود. ممکن است اصل و نسب شما به موجودی از آن مکان برسد، یا شاید در معرض انرژی آن قرار گرفته باشید و توسط آن تغییر کرده باشید. جادوی سایه تاثیری عجیب بر شمایل فیزیکی شما میگذارد. جرقه زندگی که شما را پایدار نگه میدارد، در حالی که تلاش میکند تا در برابر انرژی تاریک روح شما زنده بماند، خفه میشود. در صورت انتخاب خود، میتوانید از جدول زیر برای خود یک خصوصیت عجیب انتخاب کنید.
خصوصیت عجیب | d6 |
همیشه هنگام لمس شدن به سردی یخ هستید | 1 |
وقتی خواب هستید، به نظر نمیرسد نفس میکشید (گرچه برای زنده ماندن باید هنوز نفس بکشید). | 2 |
حتی در صورت آسیب جدی دیدن خونریزی ندارید. | 3 |
قلب شما هر دقیقه یک بار میزند. این رویداد گاهی شما را غافلگیر میکند. | 4 |
به سختی یادتان میماند که باید با موجودات زنده و اجساد به گونه متفاوتی رفتار کرد. | 5 |
پلک زدید. یک بار. هفته پیش. | 6 |
Eyes of the Dark
از لول 3، قابلیت دید در تاریکی (Darkvision) تا 120 فوت را پیدا میکنید.
در لول 3، اسپل Darkness را میآموزید، که در تعداد اسپلهای سورسرری که میدانید محاسبه نمیشود و میتوانید با صرف 2 Sorcery Point یا یک اسپل اسلات آن را اجرا کنید. اگر با امتیاز سورسرری اسپل را بزنید، میتوانید در تاریکی ایجاد شده توسط اسپل ببینید.
Strength of the Grave
از لول 1، حالت گرگ و میش بین مرگ و زندگی که شما دارید باعث میشود شکست دادن شما سخت باشد. هنگامی که آسیبی میخورید که جان شما را به 0 میرساند، میتوانید یک Charisma Saving Throw بریزید (DC: 5 + دمیج وارد شده). در صورت موفقیت، به جای 0 جان شما به 1 کاهش مییابد. اگر در اثر دمیج Radiant یا ضربه کریتیکال جان شما به 0 رسیده باشد نمیتوانید از این ویژگی استفاده کنید.
بعد از موفقیت در تاس نجات، تا زمانی که یک استراحت بلند را تمام نکنید، نمیتوانید از این ویژگی استفاده کنید.
Hound of Ill Omen
در لول 6، توانایی این را پیدا میکنید که موجودی تاریک برای آزار دشمنان خود فرا بخوانید. به عنوان یک بونس اکشن، میتوانید 3 Sorcery Point خرج کنید تا سگ شکاری بدشانسی را فرا بخوانید. سگ از آمار و ارقام Dire Wolf (رجوع شود به کتاب Monster Manual) استفاده میکند، با تغییرات زیر:
- اندازه آن Medium است نه Large، و از گونه Monstrosity است نه Beast.
- جان موقتی (Temporary HP) برابر با نصف لول سورسرر شما دارد.
- میتواند از دیگر موجودات و اشیاء طوری که از Difficult Terrain عبور میشود حرکت کند. در صورتی که درون یک شیء نوبتش را آغاز کند 5 Force Damage به سگ وارد میشود.
- در آغاز نوبتش، به طور خودکار محل هدف خود را میداند. اگر هدف پنهان شده باشد، دیگر از او پنهان نمیماند.
سگ در یک نقطه به انتخاب شما در 30 فوتی هدف شما ظاهر میشود. باید برای او تاس نوبت ریخته شود. در نوبت خود فقط میتواند از مستقیمترین راه سوی هدفش حرکت کند و از اکشن خود فقط برای حمله به هدف استفاده کند. سگ فقط علیه هدفش میتواند Attack of Opportunity داشته باشد. علاوه بر این، در حالی که سگ در فاصله 5 فوتی از هدف قرار دارد، هدف در تاسهای نجات علیه اسپلهای شما Disadvantage دارد. سگ در صورتی که جان خود یا هدفش به 0 کاهش یابد یا 5 دقیقه زمان بگذرد ناپدید میشود.
Shadow Walk
در لول 14، توانایی قدم برداشتن از سایهای به سایه دیگر پیدا میکنید. هنگامی که در تاریکی یا نور کم قرار دارید، به عنوان یک بونس اکشن میتوانید با جادو تا 120 فوتی خود به مکانی که خالی و در تاریکی یا نور کم است تلپورت کنید.
Umbral Form
از لول 18، میتوانید با خرج 6 Sorcery Point با یک بونس اکشن فرم خود را به سایه تبدیل کنید. در این فرم، در برابر همه دمیجها به جز Force و Radiant مقاوم هستید و میتوانید از دیگر موجودات و اشیاء طوری که از Difficult Terrain عبور میشود حرکت کنید. اگر نوبت خود را درون یک شیء تمام کنید 5 Force Damage میخورید.
به مدت 1 دقیقه در این فرم باقی میمانید. همچنین، اگر ناتوان (Incapacitated) شوید، بمیرید یا به عنوان بونس اکشن تمامش کنید، تمام میشود.
Storm Sorcery
جادوی ذاتی شما از نیروی عنصر هوا میآید. بسیاری از افرادی که این قدرت را دارند میتوانند جادوی خود را به یک تجربه نزدیک به مرگ ناشی از باران بزرگ (The Great Rain) برسانند، اما شاید شما طی طوفانی عظیم به دنیا آمده باشید که مردم هنوز هم داستانهای آن را تعریف میکنند، یا ممکن است تبار شما تحت تاثیر موجودات هوایی قدرتمند مثل Djinn برسد. هرچه باشد، جادوی طوفان در وجود شما نفوذ دارد.
سورسررهای طوفان از اعضای باارزش خدمه کشتی هستن، جادوی آنها به آنها امکان میدهد تا بر باد و هوا در منطقه نزدیک خود کنترل داشته باشند. تواناییهای آنها همچنین در دفع حملات توسط هیولاهای دریایی، دزدان دریایی و سایر تهدیدات ناشی از آب مفید است.
Wind Speaker
جادوی شما با عنصر هوا ادغام شده هست. میتوانید زبان Primordial را صحبت کنید، بخوانید و بنویسید. دانستن این زبان به شما امکان میدهد گویشهای آن را نیز درک کنید: Aquan، Auran، Ignan و Terran.
Tempestuous Magic
از لول 1، میتوانید با یک بونس اکشن باعث شوید که بلافاصله پس از زدن یک اسپل لول 1 یا بالاتر، برای مدت کوتاهی هوای عناصری شما را محاصره کند. با انجام این کار میتوانید تا 10 فوت بدون Attack of Opportunity پرواز کنید.
Heart of the Storm
از لول 6، در برابر آسیبهای Lightning و Thunder مقاوم (Resistant) میشوید. علاوه بر این، هر زمان که شروع به اجرای اسپل لول 1 یا بالاتر میکنید که آسیب Lightning یا Thunder میدهد، جادوی طوفان از شما فوران میکند. این فوران باعث میشود موجوداتی به انتخاب شما در 10 فوتی شما آسیب Lightning یا Thunder (هر بار که این توانایی فعال میشود انتخاب میکنید) برابر با نصف لول سورسرر شما بخورند.
Storm Guide
در لول 6، توانایی کنترل آب و هوای اطراف خود را بهدست میآورید.
اگر باران میبارد، میتوانید با یک اکشن آن را در یک کره با شعاع 20 فوتی به مرکز خود متوقف کنید. میتوانید این اثر را با یک بونس اکشن پایان دهید.
اگر باد باشد، میتوانید در هر دور (Round) از یک بونس اکشن برای انتخاب جهت وزش باد در یک کره با شعاع 100 فوتی به مرکز خود استفاده کنید. باد تا انتهای نوبت بعدی شما در آن جهت میوزد. این ویژگی سرعت باد را تغییر نمیدهد.
Storm’s Fury
از لول 14، هنگامی که مورد اصابت یک ضربه از نزدیک قرار میگیرید، میتوانید با ریاکشن خود به مهاجم Lightning Damage وارد کنید. آسیب برابر با لول سورسرر شما است. مهاجم همچنین باید در برابر Spell Save DC شما یک Strength Saving Throw بریزد. در صورت شکست، مهاجم در یک خط مستقیم تا 20 فوت از شما دور میشود.
Wind Soul
در لول 18، مقابل آسیب Lightning و Thunder مصون میشوید.
همچنین سرعت جادویی پرواز 60 فوتی بهدست میآورید. به عنوان یک اکشن، میتواند سرعت پرواز خود را به مدت 1 ساعت به 30 فوت کاهش دهید و تعدادی موجود در فاصله 30 فوتی خود برابر با 3 + Charisma Modifier خود انتخاب کنید. موجودات انتخاب شده به مدت 1 ساعت سرعت جادویی پرواز 30 فوتی بهدست میآورند. هنگامی که سرعت پرواز خود را از این طریق کاهش دهید، نمیتوانید تا اینکه یک استراحت کوتاه یا بلند را تمام کنید دوباره این کار را انجام دهید.
Wild Magic
جادوی ذاتی شما از نیروهای وحشی هرج و مرج پنهان در نظم خلقت ناشی میشود. شاید در معرض نوعی جادوی خام قرار گرفتهاید، مثلا از طریق یک درگاه به برزخ یا دنیاهای عناصری. شاید توسط یک پری قدرتمند متبرک شدهاید یا توسط یک شیطان نشان شدهاید. جادوی شما میتواند هنگام تولد شما بدون هیچ دلیل مشخصی بهوجود آمده باشد. هرطور که بهوجود آمده، این جادوی آشفته درون شما منتظر هرگونه راه برای خروج است.
Wild Magic Surge
در لول 1، توانایی جادوگری شما میتواند موجی از جادوی وحشی تولید کند. بلافاصله پس از اجرای یک اسپل سورسرر لول 1 یا بالاتر، دیام میتواند به شما بگوید که یک d20 بریزید. اگر تاس 1 بیاید، برای جدول Wild Magic Surge تاس بریزید تا یک اثر جادویی تصادفی ایجاد شود. Wild Magic Surge میتواند فقط یک بار در هر نوبت اتفاق بیفتد. اگر اثر Wild Magic یک اسپل باشد، وحشیتر از آن است که تحت تاثیر متامجیک قرار بگیرد. اگر نیاز به تمرکز داشته باشد، در این حالت به تمرکز نیاز ندارد. اسپل به حداکثر میزان مدت خود ادامه پیدا میکند.
اثر | d100 |
در ابتدای هر نوبت خود به مدت 1 دقیقه در این جدول تاس بریزید، در صورتی که دوباره همین گزینه آمد نادیده بگیرید. | 01-02 |
به مدت 1 دقیقه، در صورتی که موجودی نامرئی در میدان دید شما باشد برای شما قابل دیدن است. | 03-04 |
یک Modron (رجوع شود به راهنمای هیولاها) که توسط دیام انتخاب و کنترل میشود در فاصله 5 متری از شما در یک فضای خالی ظاهر میشود و 1 دقیقه بعد ناپدید میشود. | 05-06 |
اسپل Fireball را به عنوان اسپل لول 3 را در نقطهای که قرار دارید اجرا میکنید. | 07-08 |
اسپل Magic Missile را به عنوان اسپل لول 5 اجرا میکنید. | 09-10 |
یک d10 بریزید. قد شما برابر با تاس آمده با واحد اینچ تغییر میکند. در صورتی که عدد فرد باشد کوتاه میشوید، زوج باشد رشد میکنید. | 11-12 |
اسپل Confusion را در نقطهای که در آن هستید اجرا میکنید. | 13-14 |
به مدت 1 دقیقه، در شروع هر نوبت خود 5 جان بازیابی میکنید. | 15-16 |
ریش بلندی از جنس پر درمیآورید که تا زمانی که عطسه کنید باقی میماند، هنگام عطسه پرها از صورت شما منفجر میشوند. | 17-18 |
اسپل Grease را در نقطهای که در آن هستید اجرا میکنید. | 19-20 |
موجودات در تاس نجات مقابل اسپل بعدی شما که تاس نجات نیاز دارد به مدت 1 دقیقه دیسادونتج دارند. | 21-22 |
پوست شما به رنگ پرطراوت آبی درمیآید. اسپل Remove Curse این اثر را خنثی میکند. | 23-24 |
به مدت 1 دقیقه یک چشم بر روی پیشونی شما ظاهر میشود. در طول آن مدت، در ابیلیتی چکهای Wisdom (Perception) مربوط به بینایی، ادونتج دارید. | 25-26 |
به مدت 1 دقیقه، تمامی طلسمهای شما که زمان اجرای 1 اکشن دارند 1 بونس اکشن زمان میبرند. | 27-28 |
به انتخاب خود به فضایی خالی در 60 فوتی خود که میتوانید ببینید تلپورت میکنید. | 29-30 |
تا پایان نوبت بعدی خود به Astral Plane منتقل میشوید، پس از آنکه زمان آن تمام میشود به نقطهای که قبل از آن بودهاید منتقل یا در صورتی که آنجا اشغال باشد به نزدیکترین فضای خالی از آن باز میگردید. | 31-32 |
اسپل آسیب زننده بعدی که میزنید حداکثر میزان دمیج را وارد میکند. | 33-34 |
یک d10 بریزید. سن شما برابر با تاس آمده تغییر میکند. اگر عدد فرد باشد جوان (حداقل 1 سالگی) و اگر زوج باشد پیر میشوید. | 35-36 |
1d6 Flumph (رجوع شود به راهنمای هیولاها) که توسط دیام کنترل میشود در فضای خالی 60 فوتی شما ظاهر میشوند و از شما هراسان (Frightened) هستند. بعد از 1 دقیقه ناپدید میشوند. | 37-38 |
2d10 جان بازیابی میکنید. | 39-40 |
تا شروع نوبت بعدی خود به یک گیاه در گلدان تبدیل میشوید. در حالی که گیاه هستید، ناتوان (Incapacitated) هستید و در برابر همه آسیبها آسیبپذیر (Vulnerable) هستید. اگر جان شما به 0 برسد، گلدان میشکند و به فرم خود برمیگردید. | 41-42 |
به مدت 1 دقیقه، در هر نوبت خود با یک بونس اکشن میتوانید تا 20 فوت تلپورت کنید. | 43-44 |
اسپل Levitate را روی خود اجرا میکنید. | 45-46 |
یک Unicorn (رجوع شود به راهنمای هیولاها) که توسط دیام کنترل میشود در 5 فوتی شما ظاهر میشود و بعد از 1 دقیقه ناپدید میشود. | 47-48 |
به مدت 1 دقیقه نمیتوانید صحبت کنید. هر زمان که سعی کنید، حبابهای صورتی از دهان شما خارج میشود. | 49-50 |
یک سپر روحمانند به مدت 1 دقیقه از شما دفاع میکند. +2 AC دریافت میکنید و نسبت به اسپل Magic Missile مصون میشوید. | 51-52 |
به مدت 5d6 روز الکل بر روی شما اثری ندارد. | 53-54 |
موی شما میریزد و 24 ساعت دیگر دوباره درمیآید. | 55-56 |
به مدت 1 دقیقه، هر شیء قابل اشتعال که لمس میکنید و توسط موجود دیگری پوشیده یا حمل نمیشود مشتعل میشود. | 57-58 |
پایینترین اسپل اسلات مصرف شده خود را بازیابی میکنید. | 59-60 |
به مدت 1 دقیقه، هر زمان که صحبت میکنید فریاد میزنید. | 61-62 |
اسپل Fog Cloud را در نقطهای که هستید میزنید. | 63-64 |
تا 3 موجودی که در 30 فوتی خود میبینید 4d10 Lightning Damage میخورند. | 65-66 |
تا نوبت بعدی خود از نزدیکترین موجود خود میترسید (Frightened). | 67-68 |
هر موجود در 30 فوتی شما به مدت 1 دقیقه نامرئی میشود. در صورتی که اسپلی بزند یا حمله کند مرئی میشود. | 69-70 |
به مدت 1 دقیقه مقابل همه انواع دمیج مقاوم هستید. | 71-72 |
یک موجود تصادفی در 60 فوتی شما به مدت 1d4 ساعت مسموم (Poisoned) میشود. | 73-74 |
به مدت 1 دقیقه نور شدیدی در 30 فوتی خود ساطع میکنید. هر موجودی که نوبت خود را در 5 فوتی شما تمام میکند تا پایان نوبت بعدی خود کور (Blinded) میشود. | 75-76 |
اسپل Polymorph را روی خود میزنید. اگر تاس نجات را نیاورید، به مدت زمان اسپل تبدیل به گوسفند میشوید. | 77-78 |
پروانهها و گلبرگهایی که توهم هستند به مدت 1 دقیقه در 10 فوتی شما در هوا بال میزنند. | 79-80 |
میتوانید بلافاصله یک اکشن اضافه داشته باشید. | 81-82 |
هر موجود در 30 فوتی شما 1d10 Necrotic Damage میخورد. جانی برابر با میزان آسیب وارد شده دریافت میکنید. | 83-84 |
اسپل Mirror Image را اجرا میکنید. | 85-86 |
اسپل Fly را بر موجودی تصادفی در 60 فوتی خود اجرا میکنید. | 87-88 |
به مدت 1 دقیقه آینده نامرئی (Invisible) میشوید. در طول آن مدت، دیگر موجودات نمیتوانند صدای شما را بشنوند. در صورتی که حمله کنید یا اسپلی بزنید مرئی میشوید. | 89-90 |
در صورتی که در 1 دقیقه آینده بمیرید، بلافاصله زنده میشوید طوری که اسپل Reincarnate روی شما زده شده است. | 91-92 |
سایز شما یک اندازه تا 1 دقیقه آینده افزایش مییابد. | 93-94 |
شما و تمامی موجودات در 30 فوتی شما مقابل Piercing Damage آسیبپذیر (Vulnerable) میشوید. | 95-96 |
به مدت 1 دقیقه موسیقی ارواح خفیفی در اطراف شما شنیده میشود. | 97-98 |
تمامی Sorcery Pointهای مصرف شده خود را بازیابی میکنید. | 99-00 |
Tides of Chaos
از لول 1، میتوانید نیروهای شانس و هرج و مرج را دستکاری کنید تا در یک تاس حمله، ابیلیتی چک یا تاس نجات ادونتج کسب کنید. قبل از استفاده مجدد از این ویژگی، باید یک استراحت بلند را به پایان برسانید.
قبل از آنکه بتوانید دوباره از این ویژگی استفاده کنید، دیام میتواند بلافاصله پس از اجرای یک اسپل سورسرر لول 1 یا بالاتر توسط شما، شما را مجبور کند که در جدول Wild Magic Surge تاس بریزید. پس از این، قابلیت استفاده دوباره از این ویژگی را کسب میکنید.
Elemental Affinity
از لول 6، میتوانید با استفاده از جادوی وحشی خود سرنوشت را تغییر دهید. وقتی موجود دیگری که میبینید تاس حمله، ابیلیتی چک یا تاس نجات میریزید، میتوانید با ریاکشن خود 2 امتیاز سورسرری خرج کنید تا 1d4 بریزید و عددی که آمده است را از نتیجه تاس هدف کم کنید یا به آن اضافه کنید (انتخاب شما). شما میتوانید این کار را بعد از تاس ریختن هدف اما قبل از اینکه هرگونه اتفاق بیفتد انجام دهید.
Controlled Chaos
در لول 14، مقدار کمی کنترل بر Wild Magic Surge خود بهدست میآورید. هر زمان که روی آن جدول تاس ریختید، میتوانید دو بار تاس بریزید و از هر عدد که خواستید استفاده کنید.
Draconic Presence
از لول 18، انرژی مضر اسپلهای شما شدت میگیرد. وقتی برای یک اسپل تاس دمیج میریزید و بالاترین عدد ممکن را بر روی هر تاس میآورید، یکی از آن تاسها را انتخاب کنید، دوباره آن را بریزید و آن را به دمیج اضافه کنید. در هر نوبت فقط یک بار میتوانید از این ویژگی استفاده کنید.