روگ | Rogue
روگ | Rogue
جدول
Sneak Attack | تواناییها Features |
امتیاز مهارت Proficiency Bonus | سطح Level |
1d6 | Expertise, Sneak Attack, Thieves’ Cant | +2 | 1 |
1d6 | Cunning Action | +2 | 2 |
2d6 | Roguish Archetype | +2 | 3 |
2d6 | Ability Score Improvement | +2 | 4 |
3d6 | Uncanny Dodge | +3 | 5 |
3d6 | Expertise | +3 | 6 |
4d6 | Evasion | +3 | 7 |
4d6 | Ability Score Improvement | +3 | 8 |
5d6 | Roguish Archetype Feature | +4 | 9 |
5d6 | Ability Score Improvement | +4 | 10 |
6d6 | Reliable Talent | +4 | 11 |
6d6 | Ability Score Improvement | +4 | 12 |
7d6 | Roguish Archetype Feature | +5 | 13 |
7d6 | Blindsense | +5 | 14 |
8d6 | Slippery Mind | +5 | 15 |
8d6 | Ability Score Improvement | +5 | 16 |
9d6 | Roguish Archetype Feature | +6 | 17 |
9d6 | Elusive | +6 | 18 |
10d6 | Ability Score Improvement | +6 | 19 |
10d6 | Stroke of Luck | +6 | 20 |
جان | Hit Points
Hit Dice: 1d8
Hit Points (Level=1): 8 + Constitution Modifier
Hit Points (Level>1): 1d8 (5) + Constitution Modifier به ازای هر لول بالاتر از یک
مهارتها | Proficiencies
Armor: Light
Weapon: Simple, Hand Crossbow, Longsword, Rapier
Tools: Thieves’ Tools
Saving Throw: Dexterity, Intelligence
4 اسکیل از لیست زیر:
[Acrobatics, Athletics, Deception, Insight, Intimidation, Investigation, Perception, Performance, Persuasion, Sleight of Hand, Stealth]
تجهیزات شروع | Starting Equipment
بازی را با تجهیزات زیر بهعلاوه هرچه که از پیشینه (Background) خود میگیرید شروع میکنید.
- یکRapier یا یکShortsword
- یک Shortbow و 20 تیر یا یک Shortsword
- Burglar’s Pack یا Dungeoneer’s Pack یا Explorer’s Pack
- Leather Armor،دوDagger وThieves’ Tools
درصورت تمایل به جای تجهیزات بالا با gp 10×4d4 بازی را شروع میکنید.
هفلینگی به همراهانش علامت میدهد که صبر کنند و آرام در سیاهچال جلو میرود. گوشش را روی دری میگذارد، ابزاری را از کیفش در میآورد و در کسری از ثانیه قفل در را باز میکند. سپس، در سایهها قایم میشود تا همراه جنگجویش با لگد در را باز کند.
انسانی در کوچهای تاریک قایم شده است درحالی که همدستش خود را برای کمین آماده میکند. وقتی هدفشان – یک برده فروش بدنام – از کوچه رد میشود همدست فریادی میزند، برده فروش به دنبال صدا میآید و بدون اینکه صدایی دربیاید جانش را توسط خنجر قاتل از دست میدهد.
نومی که جلوی خندهاش را گرفته است انگشتانش را تکان میدهد و با جادو دسته کلید را از نگهبان میدزدد. در یک لحظه کلیدها در دستش هستند، در را باز کرده است و او و همراهانش فرار کردهاند.
روگها بر مهارت، مخفیکاری و آسیبپذیری دشمنان خود تکیه میکنند تا در هر شرایطی بتوانند دست برتر را داشته باشند. آنها راهحل هر مشکلی را پیدا میکنند و مهارت و همهکاره بودنشان سنگ بنای هر گروه ماجراجویی موفق است.
مهارت و دقت
روگها تلاش برابری برای تسلط بر مهارتهای غیر رزمی و مهارتهای رزمی میکنند، که این باعث میشود تخصصی گستردهای داشته باشند که کمتر کاراکتری بتواند با آن مقابله کند. بسیاری روگها بر مخفیکاری و فریبکاری تمرکز میکنند، درحالی که دیگران بر مهارتهایی که در فضای یک سیاهچال به آنها کمک میکند (مثل از جایی بالا رفتن، پیدا کردن و خلع سلاح تلهها و باز کردن قفل) تمرکز دارند.
در مبارزه، روگها زیرکی را بر قدرت ترجیح میدهند. یک روگ ترجیح میدهد که یک ضربه دقیق، بر جایی که حریفش را بیش از هر حالت دیگری آسیب میزند وارد کند، تا اینکه با ضربات بسیار حریف را از پا دربیارد. روگها توانایی خارقالعادهای در اجتناب از خطر دارند و بعضی از آنها حیلههایی جادویی میآموزند تا مکمل قدرتهای دیگرشان باشند
زندگی در سایه
هر شهر سهم خود را از روگها دارد. بیشتر آنها طبق کلیشهها بدنام کلس زندگی میکنند، به عنوان قاچاقچی، قاتل، دزد و کلاهبردار. غالبا، این مکاران در اصناف سارقان یا خانوادههای جنایتکار خدمت میکنند. بسیاری از روگها به طور مستقل فعالیت میکنند، اما حتی آنها هم گاهی کارآموزی را جذب میکنند تا به آنها در کلاهبرداری و دزدی خود کمک کنند. بعضی روگها زندگی صادقانهای به عنوان قفلساز، کارآگاه یا نابودکننده موجودات موذی دارند، که در دنیایی که موشهای وحشتناک و موشینه (Wererat) در فاضلابهای آن وجود دارد میتواند کار بسیار خطرناکی باشد.
به عنوان ماجراجو، روگها در هر دو طرف قانون حظور دارند. برخی جنایتکارانی سرسخت هستند که تصمیم میگیرند ثروت خود را از گنجهای دیگران بهدست بیاورند، درحالی که برخی دیگر برای فرار از قانون زندگی یک ماجراجو را در پیش میگیرند. برخی از آنها مهارت خود را با هدف صریح نفوذ در ویرانههای باستانی و سردابهای پنهان در جستجوی گنج آموخته و به کمال رساندهاند.
ساخت یک Rogue
وقتی روگ خود را میسازید، رابطه کاراکتر با قانون را درنظر بگیرید. آیا در گذشته – یا حال – با قانون درگیر بودهاید؟ آیا در حال فرار از قانون یا رئیس عصبانی صنف دزدان هستید؟ یا اینکه صنف خود را در جستجوی خطرات و جوایز بزرگتر ترک کردید؟ آیا حرص و طمع است که شما را سوی ماجراهای خود سوق میدهد، یا خواسته و ایدهآل دیگری دارید؟
چه چیزی باعث شد از زندگی قبلی خود دور شوید؟ آیا یک کلاهبرداری یا دزدی بزرگ به طرز وحشتناک اشتباهی پیش رفت و باعث شد حرفه خود را دوباره ارزیابی کنید؟ شاید خوششانس بودید و یک دزدی موفق ثروتی که برای فرار از زندگی فقیرانه خود نیاز داشتید را به شما داد. آیا سرگردانی و پی ماجرا گشتن سرانجام شما را از خانه دور کرد؟ شاید به طور ناگهانی از خانواده یا مربی خود جدا شدید و مجبور شدید روش جدیدی برای زندگی پیدا کنید. یا شاید دوست جدیدی – عضو دیگری از گروه ماجراجویی شما – به شما روشهای جدیدی برای کسب درآمد و به کار بردن استعدادهای خاص به شما نشان داده است.
ساخت سریع
اگر قصد ساخت سریع یک روگ را دارید از این پیشنهادات استفاده کنید. اول Dexterity باید بالاترین ابیلیتی اسکور شما باشد. در صورتی که میخواهید در تحقیق برتری داشته باشید یا سابکلس Arcane Trickster را انتخاب کنید Intelligence و در صورتی که میخواهید اجتماعی باشید و در فریبکاری ماهر باشید Charisma ابیلیتی اسکور دوم شما میباشد. دوم، پیشینه Charlatan را انتخاب کنید.
قابلیتها | Features
Expertise
در لول 1، دو عدد Skill Proficiency یا یک اسکیل پروفیشنسی و Thieves’ Tools Proficiency را انتخاب کنید. در Ability Checkهای مربوط به دو انتخاب شما، Proficiency Bonus شما دوبرابر حساب میشود.
در لول 6، دو Proficiency دیگر (در یک مهارت یا ابزار دزدی) را انتخاب میکنید.
Sneak Attack
از لول 1، میدانید که چگونه با ظرافت و دقت ضربه بزنید و از حواسپرتی دشمن سوءاستفاده کنید. یک بار در نوبت (Turn)، در صورتی که در Attack Roll خود Advantage داشته باشید، میتوانید با ضربه خود 1d6 دمیج اضافه وارد کنید. ضربه باید با سلاح Finesse یا دوربرد وارد شده باشد.
درصورتی که دشمن دیگری از هدف شما در 5 فوتی او باشد، آن دشمن ناتوان (Incapacitated) نباشد و در تاس اتک Disadvantage نداشته باشید، نیازی به Advantage در اتک برای استفاده از این قابلیت ندارید.
میزان دمیج بسته به لول شما بالا میرود، همانطور که در جدول کلس نشان داده شده است.
Thieves’ Cant
در حین تعلیمات خود، زبان دزدان (Thieves’ Cant) را آموختهاید. این زبان ترکیبی مخفی از گویش، اصطلاحات و کد است که به شما اجازه میدهد پیامی را در مکالمه به ظاهر عادی مخفی کنید. فقط موجودی که زبان دزدان را بلد است چنین پیامی را متوجه میشود. انتقال چنین پیامی چهار برابر بیشتر طول میکشد تا اینکه به طور ساده همان حرف را بزنید.
علاوه بر این، شما مجموعهای از علائم و نمادهای مخفی را برای انتقال پیامهای کوتاه و ساده (از جمله اینکه آیا منطقه خطرناک است یا قمرو صنف دزدان است، اینکه ثروتی برای غارت در نزدیکی وجود دارد، یا اینکه افراد این منطقه اهدافی ساده هستند) میدانید.
Cunning Action
از لول 2، سرعت فکر و چابکی شما به شما امکان میدهد تا به سرعت حرکت و عمل کنید. میتوانید در هر نوبت خود در مبارزه یک Bonus Action داشته باشید، که این بونس اکشن میتواند برای اکشن Dash، Disengage و Hide استفاده شود.
Roguish Archetype
در لول 3، Roguish Archetype خود را انتخاب میکنید. انتخاب شما در لولهای 3، 9، 13 و 17 به شما قابلیتهایی میدهد.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 4 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Uncanny Dodge
از لول 5، وقتی دشمنی که میتوانید ببینیدش به شما ضربهای میزند، میتوانید با Reaction خود آسیب آن ضربه را نصف کنید.
Expertise
در لول 6، دو Proficiency دیگر (در یک مهارت یا ابزار دزدی) را انتخاب میکنید تا شامل قابلیت Expertise شوند.
Evasion
از لول 7، میتوانید با سرعت از برخی آثار منطقهای، مثل نفس آتشین یک اژدهای قرمز یا اسپل Ice Storm، جاخالی دهید. وقتی تحت تاثیر اثری قرار میگیرید که به شما این امکان را میدهد که در صورت موفقیت در Dexterity Saving Throw نصف دمیج را بخورید، در صورت موفقیت هیچ دمیجی نمیخورید و در صورت شکست فقط نصف دمیج وارد میشود.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 8 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Roguish Archetype Feature
در لول 9، قابلیتی از Roguish Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 10 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Reliable Talent
تا لول 11، مهارتهای خود را تا سطح کمال بالا بردهاید. هرموقع که میتوانید در یک Ability Check پروفیشنسی بونس خود را اضافه کنید، میتوانید تاس d20 9 یا پایینتر را 10 فرض کنید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 12 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Roguish Archetype Feature
در لول 13، قابلیتی از Roguish Archetype خود میگیرید.
Blindsense
از لول 14، اگر بتوانید بشنوید، از مکان دشمن پنهان یا نامرئی در 10 فوتی خود خبر دارید.
Slippery Mind
تا لول 15، قدرت ذهنی بیشتری کسب کردهاید. در Wisdom Saving Throw پروفیشنسی میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 16 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Roguish Archetype Feature
در لول 17، قابلیتی از Roguish Archetype خود میگیرید.
Elusive
از لول 18، آنقدر گریزان هستید که مهاجمان به ندرت دست بالاتر را در مقابل شما دارند. در صورتی که Incapacitated نباشید، هیچ تاس اتکی ضد شما Advantage ندارد.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 19 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Stroke of Luck
در لول 20، قدرتی غیرعادی برای موفقیت در مواقع ضروری دارید. اگر ضربه شما به هدفی در دسترس شما به خطا رود، میتوانید خطا را به یک ضربه موفق تبدیل کنید. از طرف دیگر، اگر در یک Ability Check شکست بخورید، میتوانید تاس d20 را 20 درنظر بگیرید.
هنگامی که از این قابلیت استفاده میکنید، نمیتوانید تا قبل از اتمام یک استراحت بلند یا کوتاه دوباره از آن استفاده نمایید.
Rogue Archetype (Rogue Subclass)
Arcane Trickster
4th | 3rd | 2nd | 1st | اسپلهایی که میدانید | کنتریپهایی که میدانید | لول |
– | – | – | – | – | – | 1 |
– | – | – | – | – | – | 2 |
– | – | – | 2 | 3 | 3 | 3 |
– | – | – | 3 | 4 | 3 | 4 |
– | – | – | 3 | 4 | 3 | 5 |
– | – | – | 3 | 4 | 3 | 6 |
– | – | 2 | 4 | 5 | 3 | 7 |
– | – | 2 | 4 | 6 | 3 | 8 |
– | – | 2 | 4 | 6 | 3 | 9 |
– | – | 3 | 4 | 7 | 4 | 10 |
– | – | 3 | 4 | 8 | 4 | 11 |
– | – | 3 | 4 | 8 | 4 | 12 |
– | 2 | 3 | 4 | 9 | 4 | 13 |
– | 2 | 3 | 4 | 10 | 4 | 14 |
– | 2 | 3 | 4 | 10 | 4 | 15 |
– | 3 | 3 | 4 | 11 | 4 | 16 |
– | 3 | 3 | 4 | 11 | 4 | 17 |
– | 3 | 3 | 4 | 11 | 4 | 18 |
1 | 3 | 3 | 4 | 12 | 4 | 19 |
1 | 3 | 3 | 4 | 13 | 4 | 20 |
برخی روگها مهارتهای مخفیکاری و چابکی خود را با جادو افزایش میدهند. این روگها شامل جیببرها، سارقین، شوخ طبعان، مزاحمان و تعداد قابلی توجهی ماجراجو میشوند.
Spellcasting
از لول 3، قابلیت جادوگری را کسب میکنید.
Cantrips
کنتریپ Mage Hand و دو کنتریپ دیگر به انتخاب خود از لیست اسپلهای ویزارد بلدید. در لول 10، کنتریپ ویزاردی دیگری به میل خود میآموزید.
Spellslots
جدول Arcane Trickster نشان میدهد که چند اسپل اسلات برای زدن اسپلهای لول 1 و بالاتر دارید. برای زدن یکی از این اسپلها، باید اسپل اسلات هم لول یا لول بالاتر خرج کنید. همه اسپل اسلاتهای خود را پس از اتمام یک Long Rest پس میگیرید.
به طور مثال، اگر اسپل لول یک Charm Person را بدانید و اسپل اسلات لول 1 و لول 2 داشته باشید، میتوانید اسپل را با هرکدام از آنها بزنید.
آمادهسازی و استفاده از اسپلها
شما سه اسپل لول 1 به انتخاب خود از لیست اسپلهای ویزارد میدانید. از آن سه اسپل، دو اسپل باید از مکتب جادوی Enchantment یا Illusion باشند.
ستون اسپلهایی که میدانید در جدول مربوطه نشان میدهد که کی اسپلهای ویزاردی بیشتری میآموزید. هرکدام از این اسپلها باید از مکتبهای Enchantment یا Illusion باشند و باید از لولی باشند که برای آن اسپل اسلات مناسب دارید.
به طور مثال، هنگامی که به لول 7 در این کلس میرسید میتوانید یک اسپل لول 1 یا 2 بیاموزید.
اسپلهایی که در لولهای 8، 14 و 20 میآموزید میتوانند از هر مکتب جادویی باشند.
هنگامی که یک لول در این کلس میگیرید، میتوانید یکی از اسپلهای ویزاردی که میدانید را با اسپل دیگری به میل خود از لیست ویزارد عوض کنید. اسپل جدید باید از لولی باشد که برای آن اسپل اسلات مناسب دارید و باید از یکی از مکتبهای ذکر شده باشد، مگر آنکه دارید اسپلی که در لولهای 3، 8، 14 یا 20 گرفتهاید را تغییر میدهید که میتوانند از هر مکتبی باشند.
Spellcasting Ability
Intelligence ابیلیتی جادوگری شما است. جادوی شما از مطالعه و حافظه شما میآید. هر زمانی که اسپلی به Spellcasting Ability اشاره میکند از Intelligence استفاده میکنید. علاوه بر این، از مادیفایر Intelligence خود برای مشخص کردن Saving Throw DC و Attack Roll اسپلهای ویزارد خود استفاده میکنید.
Spell Save DC =8 + Proficiency Bonus + Intelligence Modifier
Spell Attack Modifier =Proficiency Bonus + Intelligence Modifier
Mage Hand Legerdemain
از لول 3، هنگامی که کنتریپ Mage Hand را میزنید، میتوانید دست روح مانند را نامرئی (Invisible) کنید، و میتوانید کارهای اضافی زیر را نیز با آن انجام دهید:
- یک شی را که دست حمل میکند را در ظرفی که موجود دیگری پوشیده یا حمل میکند، نگهداری کنید.
- یک شی را که توسط یا در ظرفی که موجود دیگر پوشیده حمل میشود، بازیابی کنید.
- از ابزار دزدان برای باز کردن قفل و از کار انداختن تلهها در بُرد استفاده کنید.
در صورتی که در یک تاس Dexterity (Sleight of Hand) نسبت به Wisdom (Perception) هدف موفق باشید، میتوانید یکی از این کارها را بدون اینکه هدف متوجه شود، انجام دهید.
علاوه بر این، میتوانید از بونس اکشن داده شده توسط Cunning Action برای کنترل دست استفاده کنید.
Magical Ambush
از لول 9، اگر هنگامی که روی موجودی اسپل میزنید از او پنهان باشید، هدف در هر تاس نجات مربوط به اسپل شما در این نوبت Disadvantage دارد.
Versatile Trickster
در لول 13، Mage Hand میتواند حواس دشمنانتان را پرت کند. در نوبت خود با یک بونس اکشن، هدفی در 5 فوتی دست روح مانند انتخاب کنید. تا آخر این نوبت، در تاسهای حمله علیه هدف Advantage دارید.
Spell Thief
از لول 17، میتوانید به طور جادویی دانش یک اسپل را از یک جادوگر دیگر بدزدید.
بلافاصله پس از آنکه موجودی اسپلی زد که هدفش شما هستید یا منطقه تحت تاثیرش شامل شما میشود، میتوانید با ریاکشن خود آن موجود را مجبور به ریختن تاس نجات با ابیلیتی جادوگریش بکنید. DC تاس نجات برابر است با Spellcasting DC شما. در صورت شکست، اثر جادو علیه خود را خنثی میکنید، و دانش اسپل را اگر حداقل لول 1 باشد و لولی باشد که شما میتوانید بزنید کسب میکنید (نیازی نیست اسپل ویزاردی باشد). برای 8 ساعت آینده، اسپل را میدانید و میتوانید با اسپل اسلاتهای خود از آن استفاده کنید. موجود، نمیتواند تا 8 ساعت پس از آن از آن اسپل استفاده کند.
پس از استفاده از این ویژگی، باید قبل از دوباره استفاده کردن از آن یک استراحت بلند را به اتمام برسانید.
Assassin
قاتلین، آموزش خود را بر روی هنر تلخ مرگ متمرکز میکنند. آنها افراد متنوعی را شامل میشوند، قاتلین اجیر شده، جاسوسان، شکارچیان افراد و حتی کشیشهایی که مخصوصا برای نابودی دشمنان خدای خود آموزش دیدهاند. خفا، سم و لباس مبدل به شما کمک میکند تا دشمنان خود را با بازدهی کشنده از بین ببرید.
Assassinate
از لول 3، لحظه شروع مبارزه در کشندهترین حالت خود هستید. در تاس حمله علیه هر موجودی که در مبارزه تا حالا نوبتی نداشته است Advantage دارید. علاوه بر این، هر ضربهای که به موجودی که سورپرایز شده است بزنید ضربه کریتیکال حساب میشود.
Bonus Proficiencies
در لول 3، در Disguise Kit و Poisoner’s Kit ماهر میشوید یا پروفیشنسی کسب میکنید.
Infiltration Expertise
از لول 9، میتوانید برای خود هویت دروغین بسازید. برای ایجاد تاریخچه، حرفه و وابستگیهای یک هویت باید هفت روز زمان و 25 gp خرج کنید. نمیتوانید هویتی ایجاد کنید که متعلق به شخص دیگری میباشد. به طور مثال، ممکن است لباس مناسب، معرفینامه و گواهینامه رسمی به دست آورید تا خود را به عنوان عضوی از یک تجارتخانه از یک شهر دور افتاده معرفی کنید تا بتوانید خود را در میان سایر بازرگانان ثروتمند جای دهید.
پس از آن، اگر هویت جدید را به عنوان لباس مبدل بپذیرید، موجودات دیگر تا زمانی که دلیل واضحی برای عدم آن وجود نداشته باشد، باور میکنند که شما آن شخص هستید.
Imposter
در لول 13، توانایی فوقالعادهای در تقلید گفتار، نوشتار و رفتار شخص دیگر را پیدا میکنید. باید حداقل سه ساعت را صرف مطالعه سه جزء رفتار شخص کنید: گوش دادن به گفتار، بررسی دست خط و مشاهده شیوه رفتار.
کلک شما برای ناظر عادی قابل تشخیص نیست. اگر موجودی محتاط مشکوک به چیزی باشد، شما در هر تاس Charisma (Deception) برای جلوگیری از کشف Advantage دارید.
Death Strike
از لول 17، استاد مرگ فوری میشوید. هنگامی که به موجودی که سورپرایز شده است حمله میکنید و ضربه وارد میشود، هدف باید یک Constitution Saving Throw (DC = 8 + Dexterity Modifier + Proficiency Bonus شما) بریزد. در صورت شکست، دمیج وارده از آن ضربه را دو برابر کنید.
Inquisitive
کنجکاوان، در ریشه یابی رازها و کشف رموز سرآمد هستند. شما برای جزئیات به چشمان تیز خود تکیه میکنید، اما همچنین به توانایی خود در خواندن سخنان و کردار موجودات دیگر برای تعیین قصد واقعی آنها اعتماد میکنید. در شکست دادن دشمنانی که در میان مردم عادی پنهان میشوند سرآمد هستید و تسلط شما بر معلومات شما را برای آشکار کردن و خاتمه دادن به شر پنهان مجهز میکند.
Ear for Deceit
از لول 3، در پیدا کردن دروغ استعداد پیدا میکنید. زمانی که برای تعیین دروغ گفتن موجودی تاس Wisdom (Insight) میریزید، تاس 7 یا پایینتر در d20 را 8 حساب کنید.
Eye for Detail
از لول 3، میتوانید از یک بونس اکشن استفاده کنید تا برای پیدا کردن یک موجود یا شیء پنهان تاس Wisdom (Perception) بریزید یا برای کشف یا رمزگشایی سرنخها یک تاس Intelligence (Investigation) بریزید.
Insightful Fighting
در لول 3، توانایی رمزگشایی تاکتیکهای حریف را دارید. به عنوان یک بونس اکشن، میتوانید علیه یک موجودی که میبینید و ناتوان (Incapacitated) نیست Wisdom (Insight) بریزید. چک شما با Charisma (Deception) هدف مقایسه میشود. اگر موفق شوید، میتوانید از Sneak Attack خود در برابر هدف استفاده کنید، حتی اگر در آن حمله ادونتج نداشته باشید، اما نمیتوانید Disadvantage داشته باشید.
این مزیت به مدت 1 دقیقه یا تا زمانی که با موفقیت از این ویژگی در مقابل هدف دیگری استفاده کنید، ادامه دارد.
Steady Eye
از لول 9، در صورتی که در نوبت خود بیش از نصف سرعت خود حرکت نکنید در چکهای Wisdom (Perception) و Intelligence (Investigation) ادونتج دارید.
Unerring Eye
از لول 13، گول زدن حواس شما تقریبا غیرممکن میشود. به عنوان یک اکشن، وجود توهمات (Illusion)، موجوداتی که شکل خود را تغییر دادهاند و در فرم اصلی خود نیستند (Shapechanger) و سایر جادوهایی که برای فریب حواس در 30 فوتی شما اجرا شدهاند را احساس میکنید. برای استفاده از این ویژگی نباید کور یا کر باشید. شما احساس میکنید که یک اثر قصد فریب شما را دارد، اما هیچچیز راجع به آنچه پنهان است یا ماهیت واقعی آن نیست، بهدست نمیآورید.
میتوانید از این قابلیت به دفعات برابر با Wisdom Modifier خود استفاده کنید، و هنگامی که یک استراحت بلند را به اتمام میرسانید، تمام موارد استفاده شده از آن را بازیابی میکنید.
Eye for Weakness
در لول 17، توانایی مطالعه دقیق تاکتیکها و نقاط ضعف موجودات را کسب میکنید. هنگامی که ویژگی Insightful Fighting شما علیه موجودی فعال است، دمیج Sneak Attack شما علیه او 3d6 افزایش مییابد.
Mastermind
تمرکز شما بر روی افراد و تاثیر و اسرار آنها است. بسیاری از جاسوسان، درباریان و حیلهگران از الگوی مغز متفکر پیروی میکنند و زندگی فتنهانگیزی دارند. کلمات همانند چاقو و سم سلاح شما هستند و رازها از گنجینههای مورد علاقه شما هستند.
Master of Intrigue
در لول 3، در Disguise Kit، Forgery Kit و یک Gaming Set به انتخاب خود مهارت پیدا میکنید. همچنین، دو زبان به انتخاب خود میآموزید.
علاوه بر این، میتوانید الگوهای گفتاری و لهجه موجودی که صحبت کردنش را به مدت حداقل 1 دقیقه شنیده، تقلید کرده که به شما این امکان را میدهد که خود را عنوان کسی که زبان و سرزمین مادریش همانند هدف است جا بزنید، به شرط آنکه زبان هدف را بلد باشید.
Master of Tactics
از لول 3، میتوانید از اکشن Help به عنوان یک بونس اکشن استفاده کنید. علاوه بر این، اگر از اکشن Help برای کمک کردن به یکی از دوستانتان برای ضربه زدن به دشمن استفاده میکنید. هدف ضربه، در صورتی که بتواند صدای شما را بشنود یا شما را ببیند، میتواند در 30 فوتی شما، به جای 5 فوتی شما، باشد.
Insightful Manipulator
از لول 9، اگر حداقل 1 دقیقه صرف مشاهده یا تعامل با موجود دیگری در خارج از نبرد کنید، میتوانید اطلاعات خاصی در مورد تواناییهای آن در مقایسه با تواناییهای خود بیاموزید. دیام به شما میگوید که موجود از نظر دو ویژگی زیر که انتخاب کردهاید برابر، برتر یا کمتر از شماست: [Intelligence Score, Wisdom Score, Charisma Score, Class Level]
در صورت انتخاب دیام، همچنین ممکن است قطعهای از تاریخ آن موجود یا یکی از ویژگیهای شخصیتی آن را (در صورتی که دارای آن باشد) متوجه شوید.
Misdirection
از لول 13، بعضی اوقات میتوانید یک موجود دیگر را متحمل حملهای کنید که علیه شما بوده است. هنگامی که در معرض حمله قرار میگیرید در حالی که موجودی در فاصله 5 فوتی به شما پوشش (Cover) میدهد، میتوانید از ریاکشن خود استفاده کنید تا حمله به جای شما آن موجود را هدف بگیرد.
Soul of Deceit
از لول 17، افکار شما از طریق تلهپاتی یا روشهای دیگر قابل خواندن نیست، مگر اینکه اجازه دهید. میتوانید با موفقیت در چک Charisma (Deception) علیه چک Wisdom (Insight) کسی که قصد خواندن ذهن شما را دارد، به او افکار نادرست ارائه دهید.
علاوه بر این، مهم نیست که چه میگویید، جادویی که تعیین میکند آیا شما حقیقت را میگویید، به میل شما، شما را صادق نشان میدهد و نمیتوانید مجبور شوید با جادو حقیقت را بگویید.
Scout
در پنهانکاری و زنده ماندن دور از شهر ماهر هستید که به شما این امکان را میدهد که حین ماجراجوییهای خود حکم دیدهبان و پیشاهنگ را داشته باشید. دیدهبانها در طبیعت وحشی و میان بربرها و رنجرها در خانه هستند و بسیاری از آنها به عنوان چشم و گوش گروههای جنگی عمل میکنند. کمینگر، جاسوس، شکارچی انسان، اینها فقط تعدادی از نقشهایی است که دیدهبانها در دامنه جهان بازی میکنند.
Skirmisher
از لول 3، نگه داشتن شما در طول یک مبارزه دشوار میشود. هنگامی که یک دشمن در 5 فوتی شما نوبتش را تمام میکند، میتوانید با ریاکشن خود تا نیمی از سرعت خود حرکت کنید. این حرکت باعث Attack of Opportunity نمیشود.
Survivalist
در لول 3، اگر قبلا مهارت آنها را ندارید، در اسکیلهای Nature و Survival مهارت پیدا میکنید. پروفیشنسی بونس شما در ابیلیتی چکهایی که از آن دو اسکیل استفاده میکنند دو برابر میشود.
Superior Mobility
در لول 9، سرعت راه رفتن شما 10 فوت افزایش میدهد. اگر سرعت شنا یا بالا رفتن داشته باشید، آنها هم شامل این افزایش میشوند.
Ambush Master
از لول 13، در هدایت کمینها و اولین اقدام در مبارزه عالی عمل میکنید. در تاس Initiative ادونتج دارید. علاوه بر این، اولین موجودی که در اولین دور (Round) جنگ به آن ضربه میزنید، هدف آسانتری برای حملات شما و متحدانتان میشود. تاسهای حمله علیه آن هدف تا شروع نوبت بعدی شما Advantage دارند.
Sudden Strike
از لول 17، میتوانید با سرعت کشندهای ضربه بزنید. اگر در نوبت خود از اکشن اتک استفاده کنید، میتوانید یک حمله اضافی به عنوان بونس اکشن انجام دهید. این حمله میتواند از Sneak Attack شما بهرهمند شود حتی اگر در این نوبت از آن استفاده کرده باشید، اما نمیتوانید از Sneak Attack خود در برابر همان هدف بیش از یک بار در نوبت استفاده کنید.
Swashbuckler
شما با اتکا بر سرعت، ظرافت و جذابیت در قسمتهای مساوی، آموزش خود را بر روی هنر تیغه متمرکز میکنید. در حالی که برخی از رزمندگان وحشیانی در زره سنگین هستند، روش جنگیدن شما تقریبا شبیه به اجرای یک هنرمند است. دوئلیستها و دزدان دریایی معمولا به این الگوی کهن تعلق دارند.
یک سواشباکلر در یک مبارزه عالی است و میتواند با دو سلاح بجنگد در حالی که با خیال راحت حریفش را دور میزند.
Fancy Footwork
در لول 3، میآموزید که چگونه ضربه بزنید و سپس بدون فرصت ضدحمله از حریف دور شوید. در طول نوبت شما، اگر به یک موجود ضربهای با سلاح از نزدیک بزنید، آن موجود نمیتواند تا انتهای نوبت شما به شما Attack of Opportunity بزند.
Rakish Audacity
از لول 3، اعتماد به نفس شما را به جنگ سوق میدهد. شما میتوانید به تاس نوبت (Initiative) خود میزانی برابر با Charisma Modifier خود اضافه کنید.
همچنین، روش اضافهای برای استفاده از حمله مخفیانه خود به دست میآورید؛ در صورتی که هدف در 5 فوتی شما باشد، موجودی به جز هدف در 5 فوتی شما نباشد و در حمله دیسادونتج نداشته باشید، نیازی به ادونتج در حمله خود برای استفاده از ویژگی Sneak Attack ندارید. تمامی قوانین دیگر Sneak Attack هنوز در مورد شما اعمال میشود.
Panache
در لول 9، جذابیت شما به طرز خارقالعادهای گولزننده میشود. به عنوان یک اکشن، میتوانید یک Charisma (Persuasion) چک علیه Wisdom (Insight) یک موجود بریزید. موجود باید بتواند شما را بشنود و شما دو نفر باید یک زبان مشترک داشته باشید.
اگر در ابیلیتی چک موفق شوید و موجود دشمن شما باشد، در حمله به اهداف غیر از شما دیسادونتج دارد و نمیتواند به موجودی غیر از شما Attack of Opportunity دهد. این اثر 1 دقیقه طول میکشد، یا تا زمانی که یکی از همراهان شما به هدف حمله کند یا روی آن اسپل بزند، یا اینکه فاصله شما و هدف بیش از 60 فوت شود.
اگر در ابیلیتی چک موفق شوید و موجود دشمن شما نباشد، 1 دقیقه شیفته (Charmed) شما میشود. هنگامی که شیفته شما است، شما را به عنوان یک آشنای دوستانه میشناسد. اگر شما یا یکی از همراهانتان از هر طریقی به آن آسیب برساند این اثر بلافاصله پایان مییابد.
Elegant Maneuver
از لول 13، میتوانید در نوبت خود از یک بونس اکشن استفاده کنید تا در چک بعدی Dexterity (Acrobatics) یا Strength (Athletics) که در همان نوبت انجام میدهید، Advantage داشته باشید.
Sudden Strike
از لول 17، تسلط شما بر تیغه به شما امکان میدهد در مبارزه، شکست را به موفقیت تبدیل کنید. اگر حمله شما خطا رود، میتوانید آن را دوباره با ادونتج بریزید. پس از انجام این کار، تا زمانی که یک استراحت کوتاه یا بلند را به اتمام نرسانید، دیگر نمیتوانید از این ویژگی استفاده کنید.
Thief
شما مهارتهای خود را در هنر دزدی تقویت میکنید. سارقین، راهزنان و سایر مجرمان به طور معمول از این الگو پیروی میکنند، اما روگهایی که ترجیح میدهند خود را به عنوان گنجیاب حرفهای، کاوشگر، غواص و کاراگاه معرفی کنند نیز از این الگو پیروی میکنند. علاوه بر بهبود چابکی و خفا، مهارتهایی را برای تحقیق در ویرانههای باستانی، خواندن زبانهای ناآشنا و استفاده از وسایل جادویی که معمولا نمیتوانستید استفاده کنید، میآموزید.
Fast Hands
از لول 3، میتوانید از بونس اکشن اعطا شده توسط Cunning Action برای چک Dexterity (Sleight of Hand)، استفاده از ابزار سارقان خود برای خلع سلاح یک تله یا باز کردن قفل، یا استفاده از اکشن Use a Object (استفاده از شیء) استفاده کنید.
Second-Story Work
در لول 3، توانایی صعود سریعتر از حد عادی را پیدا میکنید. صعود (Climbing) دیگر برای شما نیاز به سرعت اضافی ندارد.
علاوه بر این، هنگامی که یک پرش در حال دویدن انجام میدهید، مسافتی که طی میکنید با تعداد فوتی برابر با Dexterity Modifier شما افزایش مییابد.
Supreme Sneak
از لول 9، در صورتی که در نوبت خود بیش از نصف سرعت خود حرکت نکنید، در چک Dexterity (Stealth) ادونتج دارید.
Use Magic Device
در لول 13، آنقدری در مورد جادو آموختهاید که میتوانید به صورت بداهه از وسایل جادویی استفاده کنید، حتی اگر آنها برای شما در نظر گرفته نشده باشند. شما از تمام الزامان مربوط به کلس، نژاد و لول استفاده از وسایل جادویی چشم پوشی میکنید.
Thief’s Reflexes
در لول 17، در کمین کردن و فرار سریع از خطر مهارت پیدا کردهاید. در اولین راند مبارزه میتوانید دو نوبت داشته باشید. نوبت اول را با تاس نوبت عادی و نوبت دوم را با همان تاس نوبت منهای 10 انجام میدهید. در صورت سورپرایز شدن نمیتوانید از این ویژگی استفاده کنید.