فایتر | Fighter
فایتر | Fighter
جدول
تواناییها Features |
امتیاز مهارت Proficiency Bonus | سطح Level |
Fighting Style, Second Wind | +2 | 1 |
Action Surge | +2 | 2 |
Martial Archetype | +2 | 3 |
Ability Score Improvement | +2 | 4 |
Extra Attack | +3 | 5 |
Ability Score Improvement | +3 | 6 |
Martial Archetype Improvement | +3 | 7 |
Ability Score Improvement | +3 | 8 |
Indomitable | +4 | 9 |
Martial Archetype Improvement | +4 | 10 |
Extra Attack (2) | +4 | 11 |
Ability Score Improvement | +4 | 12 |
(دو استفاده) Indomitable | +5 | 13 |
Ability Score Improvement | +5 | 14 |
Martial Archetype Improvement | +5 | 15 |
Ability Score Improvement | +5 | 16 |
(دو استفاده) Action Surge، (سه استفاده) Indomitable | +6 | 17 |
Martial Archetype Improvement | +6 | 18 |
Ability Score Improvement | +6 | 19 |
Extra Attack (3) | +6 | 20 |
جان | Hit Points
Hit Dice: 1d10
Hit Points (Level=1): 10 + Constitution Modifier
Hit Points (Level>1): 1d10 (6) + Constitution Modifier به ازای هر لول بالاتر از یک
مهارتها | Proficiencies
Armor: Light, Medium, Heavy, Shield
Weapon: Simple, Martial
Tool : –
Saving Throw: Strength, Constitution
2 اسکیل از لیست زیر:
[Acrobatics, Animal Handling, Athletics, History, Insight, Intimidation, Perception, Survival]
تجهیزات شروع | Starting Equipment
بازی را با تجهیزات روبرو بهعلاوه هرچه که از پیشینه (Background) خود میگیرید شروع میکنید.
- Chain Mail یا Leather Armor و یک Longbow با 20 تیر
- یک سلاح نظامی و یکShield یا دو سلاح نظامی
- یک Crossbow با 20 تیر یا دو Handaxe
- Dungeoneer’s Pack یا Explorer’s Pack
درصورت تمایل به جای تجهیزات بالا با gp 10×5d4 بازی را شروع میکنید.
انسانی با زره فلزی پرسروصدایی سپرش را بالا میگیرد و به سوی گابلینها حمله میبرد. الفی پشتسرش زره چرمی به تن با تیر و کمانش دشمنان را نشانه میگیرد. هف-اورکی در نزدیکی فرمانی را فریاد میزند و به دو جنگجو کمک میکند که هماهنگ مبارزه کنند.
دوارفی با زره حلقهای سپرش را بالا میبرد و جلوی برخورد چماق یک غول با همراهش میگیرد. هف-الف همراهش زره پوستی به تن دو شمشیر حلالی شکل را بر دست فرو میآورد.
گلادیاتور درحالی که با تور و نیزه سهسر خود دشمنش را به بازی میگیرد برای سرگرمی مردم شعاری را فریاد میزند. از نیزه نوری آبی میدرخشد و لحظهای بعد دشمن روی زمین میافتد.
تمامی این قهرمانان فایتر هستند، یکی از متنوعترین کلسهای دیاندی. شوالیهای غیور، فرماندهای بیرحم، قهرمانی شریف، سرباز پیادهنظام، مزدوری سرسخت و رهبر راهزنان. همهی این اشخاص تسلط بینظیری بر سلاح و زره و دانش کاملی از مهارتهای نظامی دارند.
متخصصان مبارزه
فایترها همهی اصول مبارزه را میآموزند. هر فایتر میتواند تبری را بچرخاند، با شمشیر از خودش دفاع کند، با گرز ضربه بزند، از کمان استفاده کند یا حتی دشمنی را با تور گیر بیاندازد. همچنین، یک فایتر مهارت استفاده از سپر و همه نوع زره را دارد. فراتر از اصول، هر فایتر در روش خاصی از جنگ متخصص است. برخی در تیراندازی، برخی در مبارزه با دو سلاح و حتی برخی جادو را با رزم ادغام میکنند. این ترکیب از تواناییهای عمومی و تخصص گسترده، باعث میشود که فایترها در جبهه نبرد از برترین رزمندگان باشند.
آماده خطر
هر نگهبان شهر، شبه نظامی روستایی یا محافظ یک تاجر فایتر نیست. بیشتر این نیروها اشخاصی هستند که آموزش خاصی ندیدهاند و فقط کلیترین اصول مبارزه را میدانند. سربازان کهنهکار، افسران نظامی، محافظان تعلیم دیده، شوالیههای کبیر و دیگر اشخاص اینچنین فایتر هستند.
بعضی فایترها به دلیل تعلیمات نظامی خود به سمت ماجراجویی کشیده میشوند. رفتن به غارهای خطرناک، کشتن هیولا و دیگر کارهای سختی که در ماجراجویی پیدا میشود در طبیعت یک فایتر است و آنقدر متفاوت با زندگی قبل از ماجراجویی آن شخص نیست. شاید خطرات بیشتر باشند، ولی پاداشهای بزرگتری هم دارند.
ساخت یک Fighter
هنگامی که فایتر خود را میسازید به دو چیز در پیشینه خود دقت کنید: کجا آموزش رزمی دیدهاید و چهچیزی شما را از جنگجویان عادی دیگر جدا ساخت؟ آیا بهشدت بیرحم هستید؟ آیا از معلمی ویژه تعلیم دیدهاید؟ چه چیزی باعث شد تصمیم بگیرید آموزش ببینید؟ تهدیدی برای میهن، عطش انتقام یا نیاز برای ثابت کردن خود میتوانند دلیل شما باشند.
شاید در ارتش یک اشرافزاده یا نیروی شبهنظامی محلی تعلیم دیدهاید. شاید در مدرسه نظامی تعلیم دیدهاید و استراتژی، تاکتیک و تاریخ نظامی را آموختهاید. شاید هم خودآموخته هستید، بدون ظرافت ولی کاری. آیا شمشیر را برای فرار از مزرعه پدری بلند کردید یا سنت خانواده خود را ادامه میدهید؟ زره و سلاح خود را از کجا آوردهاید؟ ممکن است از خدمت نظامی یا ارث خانوادگی به شما رسیده باشند. تسحیلات از مهمترین داراییهای شما و تنها چیزی که بین شما و آغوش مرگ وجود دارد هستند
ساخت سریع
اگر قصد ساخت سریع یک فایتر را دارید از این پیشنهادات استفاده کنید. اول، Strength یا Dexterity (بسته به انتخاب سلاح) باید بالاترین ابیلیتی اسکور شما و Constitution بعد از آن باشد. در صورت داشتن سابکلس Eldritch Knight باید Intelligence شما بالا باشد. دوم، پیشینه Soldier را انتخاب کنید.
قابلیتها | Features
Fighting Style
یک روش مبارزه را از لیست زیر به عنوان تخصص خود انتخاب کنید.
حتی اگر بتوانید بیش از یک تخصص را بردارید نمیتوانید یک روش را بیش از یکبار انتخاب کنید.
Archery
به تاس اتکهایی که با سلاح دوربرد میریزید 2+ اضافه میکنید.
Defense
هنگامی که زره پوشیدهاید به قدرت دفاعی (AC) شما 1+ اضافه میشود.
Dueling
وقتی در یک دست سلاح نزدیکزن و در دست دیگر سلاحی نگرفتهاید، 2+ به تاس دمیج آن سلاح اضافه میکنید.
Great Weapon Fighting
هنگامی که سلاح نزدیکزنی را با دو دست گرفتهاید و تاس دمیج 1 یا 2 بیارید، تاس را دوباره میاندازید و هرچه بیاید را استفاده میکنید. سلاح باید خاصیت Two-Handed یا Versatile را داشته باشد که بتوانید از این قابلیت استفاده کنید.
Protection
هنگامی که موجودی که میتوانید ببینید به هدفی به جز شما در 5 فوتی شما ضربه میزند، میتوانید با ریاکشن خود به تاس اتک Disadvantage بدهید. برای استفاده از این قابلیت باید در یک دست سپر داشته باشید.
Two-Weapon Fighting
هنگامی که از دو سلاح همزمان استفاده میکنید (Two-Weapon Fighting)، میتوانید ابیلیتی مادیفایر مربوطه را به دمیج اتک دوم اضافه کنید.
Second Wind
مقداری محدود استقامت دارید که میتوانید از آن استفاده کنید تا از آسیب در امان بمانید. در نوبت خود، با یک بونساکشن جان شما به میزان 1d10 + لول فایتر شفا مییابد.
هنگامی که از این قابلیت استفاده میکنید، باید یک Short یا Long Rest را به اتمام برسانید تا دوباره بتوانید از آن استفاده کنید.
Action Surge
در لول 2، میتوانید برای لحظهای از حد طبیعی خود فراتر بروید. با این قابلیت میتوانید در یک نوبت دو Action داشته باشید.
هنگامی که از این قابلیت استفاده میکنید، باید یک Short یا Long Rest را به اتمام برسانید تا دوباره بتوانید از آن استفاده کنید.
در لول 17، از این قابلیت میتوانید دو بار قبل از نیاز به استراحت استفاده کنید، ولی در هر نوبت فقط یک بار.
Martial Archetype
در لول 3، Martial Archetype خود را انتخاب میکنید. انتخاب شما در لولهای 3، 7، 10، 15 و 18 به شما قابلیتهایی میدهد.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 4 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Extra Attack
در لول 5، هنگامی که در نوبت خود از اکشن Attack استفاده میکنید میتوانید به جای یکبار، دوبار ضربه بزنید.
تعداد ضربات در لول 11 به سه بار و در لول 20 به چهار بار میرسد.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 6 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Martial Archetype Feature
در لول 7، قابلیتی از Martial Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 8 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Indomitable
از لول 9، میتوانید یک Saving Throw که در آن شکست خوردهاید را دوباره بریزید. اگر اینکار را کنید باید از نتیجه جدید استفاده کنید و نمیتوانید قبل از اتمام یک Short یا Long Rest دوباره از این قابلیت استفاده کنید.
در لول 13 دو بار قبل از نیاز به استراحت و در لول 17 سه بار قبل از نیاز به استراحت از این قابلیت استفاده میکنید.
Martial Archetype Feature
در لول 10، قابلیتی از Martial Archetype خود میگیرید.
Extra Attack (2)
در لول 11، هنگامی که در نوبت خود از اکشن Attack استفاده میکنید سه بار ضربه میزنید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 12 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Indomitable (دو استفاده)
در لول 13، میتوانید دو بار قبل از نیاز به استراحت از قابلیت Indomitable استفاده کنید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 14 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Martial Archetype Feature
در لول 15، قابلیتی از Martial Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 16 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Action Surge (دو استفاده)
در لول 17، میتوانید از قابلیت Action Surge دو بار استفاده کنید قبل از آنکه نیاز به استراحت پیدا کنید، ولی فقط یک بار در هر نوبت.
Indomitable (سه استفاده)
در لول 17، میتوانید سه بار قبل از نیاز به استراحت از قابلیت Indomitable استفاده کنید.
Martial Archetype Feature
در لول 18، قابلیتی از Martial Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 19 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Extra Attack (3)
در لول 20، هنگامی که در نوبت خود از اکشن Attack استفاده میکنید سه بار ضربه میزنید.
Fighter Archetypes
(Fighter Subclass)
Arcane Archer
یک آرکِین آرچر روش منحصر به فردی از تیراندازی با کمان را مطالعه میکند که با سحر و جادو ادغام شده است تا آثار خارقالعادهای تولید کند. آنها از نخبهترین رزمندگان میان الفها و نگهبان الفها مقابل متجاوزان هستند که با استفاده از تیرهای جادویی هیولاها و مهاجمان را قبل از آنکه به شهرهای الفی برسند، شکست میدهند. در طول قرنها، روشهای این کمانداران الف به اعضای دیگر نژادها آموخته شده و آنها نیز میتوانند با چنین استعدادی مبارزه کنند.
Arcane Archer Lore
در لول 3، تئوری جادو یا برخی از اسرار طبیعت را میآموزید. به انتخاب خود، یکی از مهارتهای Arcana یا Nature را کسب میکنید و بین کنتریپهای Prestidigitation و Druidcraft یکی را میآموزید.
Arcane Shot
در لول 3، یاد میگیرید که آثار جادویی ویژهای را با برخی از تیرهای خود آزاد کنید. وقتی این ویژگی را بدست آوردید، دو گزینه از موارد زیر را (Arcane Shot Options) به انتخاب خود یاد میگیرید.
به عنوان بخشی از اکشن حمله، وقتی یک تیر را از یک Shortbow یا Longbow شلیک میکنید، میتوانید یکی از گزینههای آرکین شات خود را روی آن تیر اعمال کنید. هنگامی که تیر به هدف وارد میشود گزینه را انتخاب میکنید، مگر آنکه گزینه شامل تاس حمله نباشد. شما میتوانید دو بار از این قابلیت استفاده کنید و با اتمام یک استراحت بلند یا کوتاه، تمام موارد مصرف شده آن را بازیابی میکنید.
با رسیدن به لولهای خاصی در این کلس، یک گزینه آرکین شات اضافی به دلخواه خود بدست میآورید. لولهای 7، 10، 15 و 18. همچنین، هر گزینه هنگامی که به لول 18 میرسید نیز بهبود مییابد.
Arcane Shot Options
در صورتی که یک گزینه نیاز به تاس نجات داشت، DC نجات آن به شرح زیر محاسبه میشود:
DC = 8 + Proficiency Bonus + Intelligence Modifier
Banishing Arrow: از جادوی Abjuration استفاده میکنید تا به طور موقت هدف خود را به مکانی بیخطر در Feywild (دنیای پریان) تبعید کنید. موجودی که تیر به او اصابت میکند باید در یک Charisma Saving Throw موفق شConود یا تبعید شود. در حالی که با این روش تبعید شده است، سرعت هدف 0 است و ناتوان (Incapacitated) است. در پایان نوبت بعدی، هدف در فضایی که قبل از تبعید بوده است یا در نزدیکترین فضای خالی (در صورت اشغال بودن) دوباره ظاهر میشود.
بعد از رسیدن به لول 18 در این کلس، هنگامی که تیر به هدف برخورد میکند 2d6 Force Damage نیز وارد میکند.
Beguiling Arrow: جادوی Enchantment شما باعث میشود که این تیر موقتا هدف شما را اغوا کند. موجودی که تیر به او اصابت میکند 2d6 Psychic Damage اضافه متحمل میشود. علاوه بر این، یکی از متحدان خود را در 30 فوتی هدف انتخاب کنید. هدف باید در یک Wisdom Saving Throw موفق شود، یا اینکه تا شروع نوبت بعدی شما شیفته (Charmed) متحد انتخاب شده میشود. اگر متحد منتخب به هدف شیفته شده حمله کند، به آن آسیب برساند یا آن را مجبور به ریختن تاس نجات بکند، این اثر زودتر از موقع پایان مییابد.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، آسیب را به 4d6 Psychic Damage افزایش میدهید.
Bursting Arrow: تیر خود را با انرژی گرفته شده از Evocation آغشته میکنید. انرژی پس از حمله شما منفجر میشود. بلافاصله پس از اصابت تیر با موجود، هدف و سایر موجودات در 10 فوتی آن، هر کدام 2d6 Force Damage آسیب میبینند.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، آسیب را به 4d6 Force Damage افزایش میدهید.
Enfeebling Arrow: جادوی Necromancy را در تیر خود میبافید. موجودی که تیر با او اصابت میکند 2d6 Necrotic Damage اضافه میخورد. هدف باید در یک Constitution Saving Throw موفق شود وگرنه آسیبی که با حملات با اسلحه خود انجام میدهد تا شروع نوبت بعدی شما نصف میشود.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، آسیب را به 4d6 Necrotic Damage افزایش میدهید.
Grasping Arrow: هنگامی که این تیر به هدف برخورد میکند، جادوی Conjuration گیاههای سمی را ایجاد میکند که به دور هدف میپیچند. موجودی که تیر با او اصابت میکند 2d6 Poison Damage اضافه میخورد، سرعتش 10 فوت کم میشود و اولین باری که در هر نوبت 1 فوت یا بیشتر بدون تلپورت حرکت کند 2d6 Slashing Damage نیز متحمل میشود. هدف یا هر موجودی که دستش به هدف میرسد میتواند با اکشن خود، در صورتی که در یک تاس Strength (Athletics) علیه DC آرکین شات موفق شود، گیاهها را بین ببرد. در غیر این صورت، گیاهها به مدت 1 دقیقه یا تا زمانی که دوباره از این قابلیت استفاده کنید میمانند.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، هر دو آسیب Poison و Slashing را به 4d6 افزایش میدهید.
Piercing Arrow: از جادوی Transmutation استفاده میکنید تا به تیر خود کیفیتی روحمانند دهید. هنگامی که از این گزینه استفاده میکنید، برای حمله تاس نمیریزید.در عوض، تیر به صورت خطی با عرض 1 فوت و طول 30 فوت شلیک میشود، قبل از آنکه ناپدید شود. تیر پوشش را نادیده میگیرد و از طریق اشیا بدون آسیب عبور میکند. هر موجودی که در آن خط قرار میگیرد، باید یک Dexterity Saving Throw بریزد. در صورت شکست، موجود آسیب عادی تیر را به علاوه 1 d6 Piercin g Damage متحمل میشود. در صورت موفقیت، هدف نیمی از آسیب را متحمل میشود.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، آسیب Piercing را به 2d6 افزایش میدهید.
Seeking Arrow: با استفاده از جادوی Divination، به تیر خود توانایی جستجوی هدف را میدهید. هنگامی که از این گزینه استفاده میکنید، برای حمله تاس نمیریزید. در عوض، یک موجود را که در یک دقیقه گذشته دیدهاید انتخاب کنید. تیر به سمت آن موجود پرواز میکند، در صورت لزوم جهت عوض میکند و پوشش سه چهارم و نصف را نادیده میگیرد. اگر هدف در محدوده سلاح باشد و مسیری به اندازه کافی بزرگ وجود دارد که بتواند تیر را به هدف برساند، هدف باید یک Dexterity Saving Throw بریزد. در غیر این صورت، تیر پس از سفر تا حد ممکن ناپدید میشود. در صورت شکست در تاس نجات، هدف آسیب عادی تیر را به علاوه 1d6 Force Damage متحمل میشود و شما مکان آن را میآموزید.. در صورت موفقیت، هدف نیمی از آسیب را متحمل میشود و شما مکان آن را نمیآموزید.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، آسیب Force را به 2d6 افزایش میدهید.
Shadow Arrow: جادوی Illusion را در تیر خود میبافید و باعث میشوید که دید دشمنان با سایه مسدود شود. موجودی که تیر به او اصابت میکند، 2d6 Psychic Damage اضافه متحمل میشود و باید در یک Wisdom Saving Throw موفق شود وگرنه نمیتواند تا پایان نوبت بعدی شما از 5 فوت دورتر را ببیند.
با رسیدن به لول 18 در این کلس، آسیب Psychic را به 2d6 افزایش میدهید.
Magic Arrow
در لول 7، توانایی آغشته کردن تیرهای خود با جادو را دریافت میکنید. هر زمان که یک تیر غیر جادویی از Shortbow یا Longbow شلیک کردید، میتوانید آن را جادویی کنید تا بر Resistance و Immunity اهداف مقابل حملات غیر جادویی غلبه کند. جادو بلافاصله پس از اصابت هدف یا خطا رفتن، از بین میرود.
Curving Shot
در لول 7، میآموزید که چگونه یک تیر خطا رفته را به سمت هدف جدیدی هدایت کنید. هنگامی که با یک تیر جادویی تاس حمله میریزید و تیر خطا میرود، میتوانید با بونس اکشن خود دوباره یک تاس حمله علیه هدف دیگری در 60 فوتی هدف اول بریزید.
Additional Arcane Shot Option
در لول 7، یک گزینه دیگر از Arcane Shot Options میآموزید.
Additional Arcane Shot Option
در لول 10، یک گزینه دیگر از Arcane Shot Options میآموزید.
Ever-Ready Shot
از لول 15، هر زمان که نبرد شروع شود تیراندازی جادویی شما در دسترس شود. اگر تاس نوبت بریزید و هیچ استفادهای از Arcane Shot باقی نداشته باشید، یک استفاده از آن را بازیابی میکنید.
Additional Arcane Shot Option
در لول 15، یک گزینه دیگر از Arcane Shot Options میآموزید.
Additional Arcane Shot Option
در لول 18، یک گزینه دیگر از Arcane Shot Options میآموزید. علاوه بر این، تمامی گزینهها هنگامی که یک فایتر لول 18 میشوید بهبود مییابند.
Battle Master
کسانی که الگوی بتل مستر را دنبال میکنند از تکنیکهای رزمی استفاده میکنند که در طول نسلها منتقل شده است. از نظر یک بتل مستر، جنگ یک رشته دانشگاهی است و گاهی اوقات شامل موضوعات فراتر از نبرد مانند ساخت اسلحه و خوشنویسی. هر فایتر دروس تاریخ، نظریه و هنر را که در الگوی بتل مستر منعکس شده است، جذب نمیکند، اما کسانی که این کار را میکنند مبارزان کاملا با مهارت و دانش بالایی هستند.
Student of War
در لول 3، در استفاده از یک Artisan’s Tool به انتخاب خود ماهر میشوید.
Combat Superiority
در لول 3، تعدادی مانور میآموزید که توسط تاسهایی به نام Superiority شارژ میشوند.
مانورها: شما 3 مانور از لیست مانورها را یاد میگیرید. اکثر مانورها حملات شما را قوی میکنند، شما میتوانید فقط 1 مانور در هر اتک استفاده کنید.
شما 2 مانور دیگر در لولهای 7 و 10 و 15 میآموزید. همچنین، هربار که مانور جدید یاد میگیرید میتوانید یکی از مانورهای خود را با مانور دیگری تعویض کنید.
تاس سوپریوریتی: شما 4 تاس سوپریوریتی دارید. همهی آنها d8 هستند. این تاسها وقتی استفاده شوند نیاز به یک استراحت بلند یا کوتاه برای بازیابی دارند.
شما 1 تاس بیشتر در لول 7 و یک تاس دیگر در لول 15 میگیرید.
تاس Saving Throw: بعضی مانورها نیاز به تاس Saving Throw دارند. میزان سختی نجات از مانورهای شما (DC) به این شکل محاسبه میشود:
DC = 8 + Proficiency Bonus + Strength or Dexterity Modifier
انتخاب Strength یا Dexterity به عهده شماست.
مانورها:
Commander’s Strike. در نوبتتان وقتی اکشن اتک را استفاده میکنید میتوانید از یکی از اتکهای خودتان صرف نظر کنید و با استفاده از یک بونس اکشن یکی از متحدان خود را به حمله کردن هدایت کنید. هنگامی که این کاتر را میکنید، یکی از یارانتان که شما را میبیند یا صدایتان را میشنود را انتخاب کنید و یک تاس سوپریوریتی خرج کنید. هدف میتواند با ریاکشن خود بلافاصله یک حمله با سلاح کند و تاس سوپریوریتی را به آسیب سلاح اضافه کند.
Disarming Attack. هنگامی که به موجودی حمله میکنید، میتوانید یک تاس سوپریوریتی را خرج کنید، هدف را خلع سلاح کنید و مجبورش کنید یک شی در دست خود را زمین بیاندازد. تاس سوپریوریتی را به تاس آسیب حمله اضافه میکنید و هدف باید یک Strength Saving Throw بریزد. در صورت شکست، یک شی را به انتخاب شما زمین میاندازد. شی در کنار پای او قرار میگیرد.
Distracting Strike. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید تاس سوپریوریتی را به دمیج اضافه کرده و اتک بعدی که تا قبل از شروع نوبت بعدی شما توسط یکی از یارانتان به شخص داده شود Advantage خواهد داشت.
Evasive Footwork. وقتی حرکت میکنید میتوانید یک تاس سوپریوریتی را ریخته و آن را به AC خود اضافه کنید تا زمانی که حرکت کردنتان به پایان برسد.
Feinting Attack. شما میتوانید از یک تاس سوپریوریتی خود استفاده کرده و با بونس اکشن حریفی را در 5 فوتی خود گیج کنید. اتک بعدی شما به آن شخص Advantage خواهد داشت و اگر اتک به درستی برخورد کند تاس سوپریوریتی را به دمیج اضافه کنید.
Goading Attack. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید با خرج یک تاس سوپریوریتی، آن را به دمیج اضافه کرده و حریف باید Wisdom Saving Throw بریزد. در صورت شکست حریف برای حمله کردن به هر کسی به غیر از شما تا پایان نوبت بعدی شما Disadvantage خواهد داشت.
Lunging Attack. میتوانید با خرج یک تاس سوپریوریتی، برد حمله خود را 5 فوت بیشتر کنید (به شخصی در فاصلهی 5 فوت دورتر ضربه بزنید). اگر حمله برخورد کرد تاس سوپریوریتی را به دمیج اضافه کنید.
Maneuvering Attack. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید میتوانید با خرج یک تاس سوپریوریتی، آن را به دمیج اضافه کرده و به یکی از یارانتان اجازه میدهید با ریاکشن به اندازه نصف سرعتش حرکت کند و بدون فعال کردن Attack of opportunity از طرف دشمنان به جایی دیگر برود.
Menacing Attack. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید میتوانید با خرج یک تاس سوپریوریتی، آن را به دمیج اضافه کرده و حریف باید تاس Wisdom Saving Throw ریخته و در صورت شکست تا پایان نوبت بعدی شما Frightened (هراسان) باشد.
Parry. وقتی شخصی از نزدیک به شما ضربه میزند میتوانید یک تاس سوپریوریتی خرج کرده، از ریاکشن خود استفاده کرده و دمیج را به اندازه تاس سوپریوریتی + Dexterity Modifier خود کم کنید.
Precision Attack. وقتی تاس اتک میریزید میتوانید یک تاس سوپریوریتی خرج کرده و آن را به Attack Roll اضافه کنید. شما میتوانید بعد از دیدن تاس این کار را بکنید اما باید قبل از هر اتفاقی که دیام توصیف کند این کار را انجام دهید.
Pushing Attack. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید میتوانید با خرج یک تاس سوپریوریتی، آن را به دمیج اضافه کرده و اگر حریف سایز لارج یا کوچکتر باشد باید Strength Saving Throw ریخته و در صورت شکست 15 فوت به عقب پرت شود.
Rally. با یک بونس اکشن و خرج یک تاس سوپریوریتی، شخصی را که شما را میبیند یا صدایتان را میشنود انتخاب کنید. آن شخص به اندازه تاس سوپریوریتی + Charisma Modifier شما جان موقت دریافت میکند
Riposte. وقتی شخصی به شما اتک میدهد و ضربهاش خطا میرود میتوانید با خرج یک تاس سوپریوریتی، از ریاکشن استفاده کرده و به او یک ضربه بزنید و تاس سوپریوریتی را به دمیج آن اضافه کنید.
Sweeping Attack. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید اگر تاس اتک شما از آرمور شخصی دیگر در 5 فوتی حریفتان بیشتر باشد، میتوانید با خرج یک تاس سوپریوریتی، به شخص دوم هم به اندازه تاس سوپریوریتی آسیب وارد کنید.
Trip Attack. وقتی با اتک به دشمنی ضربه میزنید با خرج یک تاس سوپریوریتی، آن را به دمیج اضافه کرده و اگر حریف سایز لارج یا کوچکتر باشد باید Strength Saving Throw ریخته و در صورت شکست به زمین افتاده و Prone میشود.
Additional Maneuvers
در لول 7، دو مانور اضافی به انتخاب خود میآموزید.
Additional Superiority Die
در لول 7، یک تاس سوپریوریتی اضافه دریافت میکنید.
Know Your Enemy
در لول 7 شما میتوانید با دقت به حریفان خود چیزی از قدرت آنها را محاسبه کنید. اگر موجودی را 1 دقیقه خارج از مبارزه بررسی کنید، DM در مورد 2 مورد از مشخصات زیر به شما میگوید که آیا آن موجود از شما بهتر است، بدتر است یا مساوی با شماست:
- Strength Score
- Dexterity Score
- Constitution Score
- Armor Class
- Hit Point فعلی
- مجموع لولها در تمامی کلسها (در صورت وجود)
- لولهای کلس فایتر (در صورت وجود)
Additional Maneuvers
در لول 10، دو مانور اضافی به انتخاب خود میآموزید.
Improved Combat Superiority (d10)
در لول 10 تاس سوپریوریتی شما به d10 تبدیل میشود.
Additional Maneuvers
در لول 15، دو مانور اضافی به انتخاب خود میآموزید.
Additional Superiority Die
در لول 15، یک تاس سوپریوریتی اضافه دریافت میکنید.
Relentless
در لول 15 هرگاه تاس Initiative برای شروع مبارزه میریزید و هیچ تاس سوپریوریتی برایتان باقی نمانده، یک تاس دریافت میکنید.
Improved Combat Superiority (d12)
در لول 10 تاس سوپریوریتی شما به d12 تبدیل میشود.
Cavalier
یک شوالیه سوارکار. آنها معمولا میان اشراف بزرگ شدهاند و میدانند که چگونه یک سرزمین را اداره کنند یا چطور در یک مراسم اشرافی حضور پیدا کنند. آنها همچنین میآموزند چطور در مبارزات از سربازان تحت نظر خود دفاع کنند. شوالیهها اکثرا از مقامات یا ارتش زیر دستشان دفاع میکنند. با حس نیاز به درست کردن غلطها و بهدست آوردن افتخار، اکثر شوالیهها زندگی شاهانه خود را رها کرده تا در ماجراجوییهایشان افتخار آفرینی کنند.
Bonus Proficiencies
وقتی این سابکلس را انتخاب میکنید، در لول 3 میتوانید یک زبان یا یکی از این مهارتها را بیاموزید: Animal Handling، Persuasion، Performance، Insight، History.
Born to the Saddle
در لول 3 توانایی شما در سوارکاری باعث میشود در تاسهای نجاتی که برای جلوگیری از زمین خوردن شما از مرکبتان باشد Advantage داشته باشید. همچنین، اگر از مرکبتان زمین بیافتید و کمتر از 10 فوت سقوط کنید بهجای Prone شدن، روی پا فرود میآیید.
همچین، سوار یا پیاده شدن از مرکب به جای نصف سرعت فقط 5 فوت از سرعت شما را میگیرد.
Unwavering Mark
در لول 3، وقتی به شخصی ضربه میزنید میتوانید او را تا پایان نوبت بعدی خود نشان کنید. اگر شما ناتوان (Incapacitated) شوید یا شخص دیگری آن موجود را نشان کند این اثر از بین میرود.
شخصی که نشان شده است، در تمام حملاتی که علیه شخصی به جز شما انجام دهد Disadvantage خواهد داشت. همچنین، اگر شخص نشان شده به کسی به جز شما آسیب بزند شما میتوانید در نوبت بعدیتان با بونس اکشن به او ضربهای بزنید که برای تاس حمله آن ضربه Advantage دارید و اگر ضربه با او برخورد کند آسیب اضافهای به اندازه نصف لول فایترتان وارد میکند.
جدای از قدرت نشان کردن، شما میتوانید حمله اضافه بونس اکشن را به تعداد Strength Modifier خود استفاده کنید و شارژهای مصرف شده را در پایان یک استراحت بلند بازیابی میکنید.
Warding Maneuver
در لول 7، وقتی کسی به شما، مرکبتان یا یارانتان در 5 فوتی حمله میکند، میتوانید از ریاکشن خود استفاده کرده، 1d8 ریخته و آن را به AC شخص مدافع اضافه کنید. اگر ضربه همچنان برخورد کند، آن شخص به آسیب وارده Resistance دارد.
شما میتوانید این ویژگی را به تعداد Constitution Modifier خود استفاده کنید و شارژهای مصرف شده را در پایان یک استراحت بلند بازیابی میکنید.
Hold the Line
در لول 10، وقتی به کسی Attack of Opportunity میزنید سرعت هدف تا پایان نوبتش صفر میشود.
Ferocious Charger
در لول 15، وقتی 10 فوت به سمت شخصی بدوید و به حمله کنید اگر ضربه با او برخورد کند باید یک Strength Saving Throw ریخته و در صورت شکست Prone میشود. شما فقط یک بار در هر نوبتتان میتوانید از این ویژگی استفاده کنید.
Vigilant Defender
در لول 18، میتوانید در هر نوبت بقیه افراد حاضر در مبارزه یک ریاکشن داشته باشید که با آن فقط میتوانید ریاکشن Attack of Opportunity را استفاده کنید. شما نمیتوانید در نوبتی که از ریاکشن دیگری استفاده کردهاید این کار را هم انجام بدهید.
Champion
این فایترها اغلب بر قدرت فیزیکی خالص و کشنده تمرکز دارند. کسانی که از این الگو پیروی میکنند، آموزش دقیق و برتری جسمانی را برای وارد کردن ضربات ویرانگر ترکیب میکنند.
Improved Critical
وقتی این سابکلس را انتخاب میکنید، در لول 3 آوردن تاس 19 روی d20 برای اتکهای سلاح شما کریتیکال حساب میشود.
Remarkable Athlete
در لول 7 شما نصف Proficiency Bonus (گرد به بالا) خود را به هر تاس Strength Check یا Dexterity Check یا Constitution Check که در حال حاضر Proficiency شما به آن اضافه نشده اضافه میکنید.
همچنین هنگامی که بعد از دویدن میپرید، اندازهی فاصلهی پرش شما به اندازه مادیفایر Strength شما زیاد میشود.
Additional Fighting Style
در لول 10 میتوانید یک Fighting Style دیگر از لیست فایتر (فیچر لول 1) انتخاب کنید.
Superior Critical
در لول 15 تاس 18 نیز برای اتکهای سلاحتان کریتیکال حساب میشود.
Survivor
در لول 18، در شروع هر نوبتتان در مبارزه، اگر جانتان از نصف کمتر باشد اما صفر نشده باشد، به اندازه 5 + Constitution Modifier از جانتان به شما بازگردانده میشود.
Eldritch Knight
4th | 3rd | 2nd | 1st | اسپلهایی که میدانید | کنتریپهایی که میدانید | لول |
– | – | – | – | – | – | 1 |
– | – | – | – | – | – | 2 |
– | – | – | 2 | 3 | 2 | 3 |
– | – | – | 3 | 4 | 2 | 4 |
– | – | – | 3 | 4 | 2 | 5 |
– | – | – | 3 | 4 | 2 | 6 |
– | – | 2 | 4 | 5 | 2 | 7 |
– | – | 2 | 4 | 6 | 2 | 8 |
– | – | 2 | 4 | 6 | 2 | 9 |
– | – | 3 | 4 | 7 | 3 | 10 |
– | – | 3 | 4 | 8 | 3 | 11 |
– | – | 3 | 4 | 8 | 3 | 12 |
– | 2 | 3 | 4 | 9 | 3 | 13 |
– | 2 | 3 | 4 | 10 | 3 | 14 |
– | 2 | 3 | 4 | 10 | 3 | 15 |
– | 3 | 3 | 4 | 11 | 3 | 16 |
– | 3 | 3 | 4 | 11 | 3 | 17 |
– | 3 | 3 | 4 | 11 | 3 | 18 |
1 | 3 | 3 | 4 | 12 | 3 | 19 |
1 | 3 | 3 | 4 | 13 | 3 | 20 |
این فایترها تسلط رزمی مشترک میان همه فایترها را با مطالعه دقیق جادو ترکیب میکنند. شوالیههای الدریچ از تکنیکهای جادویی مشابه روشهای ویزاردها استفاده میکنند. آنها مطالعات خود را بر روی دو مورد از هشت مکتب جادوگری متمرکز میکنند، Abjuration و Evocation. که مکتب اول به یک شوالیه الدریچ حفاظت بیشتری میدهد و مکتب دوم به بسیاری از دشمنان همزمان آسیب میرساند و باعث افزایش توانایی جنگنده میشود. این شوالیهها تعداد نسبتا کمی اسپل را میآموزند و آنها را به جای نگهداری در کتاب جادو، به حافظه میسپارند.
Spellcasting
هنگامی که به لول 3 میرسید، قدرت رزمی خود را با توانایی جادوگری افزایش میدهید.
Cantrips
شما 2 کنتریپ از لیست ویزارد میآموزید. در لول 10 یک کنتریپ دیگر نیز یاد میگیرید.
اسپلها
شما 3 اسپل لول 1 از لیست ویزارد میآموزید که 2 عدد از آنها باید از مکتب Abjuration یا Evocation باشند. با توجه به جدول، در لولهای بعدی نیز اسپلهایی میآموزید و همهی آنها به جز اسپلی که در لولهای 8 و 14 و 20 میگیرید باید از مکاتب Abjuration یا Evocation باشند. هربار در این کلس لول جدیدی میگیرید میتوانید یک اسپل که بلد هستید را با اسپلی دیگر عوض کنید، اسپل جدید نیز باید از مکاتب قبل باشد مگر اسپل متفاوتی که در لول 3 و 8 و 14 و 20 یاد گرفته باشید را عوض کنید که میتواند از هر مکتبی باشد.
Spellcasting Abilityابیلیتی شما برای استفاده از جادو Intelligence است.
Spell Save DC = 8 + Proficiency Bonus + Intelligence Modifier
Spell Attack Bonus = Proficiency Bonus + Intelligence Modifier
Weapon Bond
در لول 3 میتوانید با سلاحتان نوعی ارتباط جادویی ایجاد کنید. برگذاری این جادو 1 ساعت طول میکشد که میتواند در حین انجام یک شورت رست باشد. در تمام این مدت سلاح باید دم دست شما باشد. شما فقط میتوانید 2 سلاح را به این فرم با برگذاری مراسم جدا برای هر کدام جادو کنید و اگر سلاح جدیدی را بعد از این جادو کنید، طلسم از سلاح قبلی برداشته میشود.
وقتی این سلاح در دست شماست، کسی نمیتواند سلاح را از دست شما بیاندازد مگر آنکه ناتوان (Incapacitated) شوید. اگر شما و سلاح هر دو در یک دنیا باشید میتوانید با یک بونس اکشن سلاح را در دستتان احضار کنید. شما با هر بونس اکشن فقط یکی از سلاحهای جادو شده را به دست خود احضار میکنید.
War Magic
در لول 7 اگر از اکشنتان برای استفاده از یک Cantrip استفاده کنید میتوانید با بونس اکشن یک ضربه با سلاحتان بزنید.
Eldritch Strike
در لول 10 اگر به کسی با اتک ضربه بزنید، آن شخص تا پایان نوبت بعدی شما برای اولین تاس Saving Throw که در برابر اسپلهای شما میریزد، Disadvantage خواهد داشت.
Arcane Charger
در لول 15، وقتی از Action Surge خود استفاده میکنید میتوانید به مکانی در 30 فوتی که میبینید تلپورت کنید. انتخاب اینکه اول تلپورت کنید یا اکشن اضافه را انجام دهید با شماست.
Improved War Magic
در لول 18 اگر از اکشنتان برای استفاده از یک Cantrip یا اسپل استفاده کنید میتوانید با بونس اکشن یک ضربه با سلاحتان بزنید.
Purple Dragon Knight (Banneret)
شوالیههای اژدهای بنفش محافظانی هستند که در همهجا با پلیدی مبارزه میکنند. این جنگجویان با انجام حرکات خارقالعاده در مبارزه به دیگران انگیزه بزرگی میدهند. یک شوالیه تنها یک جنگجوی مهار است، اما وقتی با تیمی از یارانش باشد میتوانید سادهترین ماجراجویان را به قدرتمندترین مبارزان تبدیل کند.
Rallying Cry
وقتی این سابکلس را انتخاب میکنید، در لول 3 وقتی از Second Wind خود استفاده میکنید تا 3 نفر از یاران خود که شما را میبینند یا صدایتان را میشنوند انتخاب کنید. آنها به اندازه لول فایتر شما، جان بازیابی میکنند.
Royal Envoy
در لول 7، مهارت Persuasion را کسب میکنید. اگر در حال حاضر این مهارت را دارید در یکی از مهارتهای Intimidation، Insight، Animal Handling یا Performance به انتخاب خود، ماهر میشوید.
شما در هر تاسی که با Persuasion ریخته شود دو برابر Proficiency Bonus خود را اضافه میکنید. این قابلیت جدا از مهارتی است که در این لول میآموزید.
Inspiring Surge
در لول 10، وقتی از Action Surge خود استفاده میکنید یکی از یارانتان در 60 فوتی را که شما را میبیند یا صدایتان را میشنود انتخاب کنید. آن شخص میتواند از ریاکشن خود استفاده کرده و یک ضربه با سلاح نزدیک یا دور زن بزند.
در لول 18 میتوانید به جای یک نفر، دو نفر را انتخاب کنید.
Bulwark
در لول 15 وقتی ناتوان (Incapacitated) نباشید، و برای یک تاس نجات Intelligence، Wisdom یا Charisma از قابلیت Indomitable فایتر استفاده کنید، میتوانید یک یار دیگر خود را که در 60 فوتی شماست و شما را میبیند یا صدایتان را میشنود انتخاب کنید که در تاس همان اثر شکست خورده و او هم با این قابلیت اجازه پیدا میکند تاس نجات خود را دوباره بیاندازد.
Samurai
یک سامورایی جنگجوییست که از ارواح قدرتمند نیرو میگیرد. تصمیم یک سامورایی تقریبا غیر قابل بازگشت است و دشمنانی که با او مبارزه میکنند دو انتخاب دارند: تسلیم شوند یا در مبارزه کشته شوند.
Bonus Proficiencies
وقتی این سابکلس را انتخاب میکنید، در لول 3 میتوانید یک زبان یا یکی از این مهارتها را بیاموزید: Persuasion، Performance، Insight، History.
Fighting Spirit
در لول 3 همچنین میتوانید با یک بونس اکشن به تمام اتکهای خود تا پایان این نوبت Advantage دهید. همچنین با این کار مقداری جان موقت دریافت میکنید که در لول 3 برابر 5 عدد، در لول 10 برابر 10 عدد و در لول 15 برابر 15 عدد خواهد بود. شما میتوانید 3 بار از این قدرت استفاده کنید و شارژهای مصرف شده را در پایان یک استراحت بلند بازیابی میکنید.
Elegant Courtier
در لول 7، میتوانید وقتی تاس Charisma (Persuasion) میریزید، Wisdom Modifier خود را به آن اضافه کنید. همچنین در Wisdom Saving Throw ماهر میشوید. اگر از قبل در این تاس نجات ماهر بودهاید، به جای آن در تاس نجات Charisma یا Intelligence ماهر میشوید.
Tireless Spirit
در لول 15 وقتی در نوبتتان برای ضربهای Advantage دارید میتوانید از Advantage صرفه نظر کرده و یک ضربه اضافه به حریف بزنید. شما میتوانید این کار را فقط یک بار در هر نوبت انجام دهید.
Strength Before Death
در لول 18، وقتی جانتان صفر میشود میتوانید از ریاکشن خود استفاده کرده و بیهوش شدن را عقب بیاندازید و یک نوبت اضافه مبارزه کنید. در این مدت آسیب دیدن به طور عادی باعث یک شکست در Death Saving Throw میشود و 3 بار شکست در این تاس باعث مرگ شما میشود. در پایان نوبت اضافه اگر همچنان جانتان صفر باشد بیهوش میشوید. شما میتوانید این توانایی را یک بار استفاده کرده و بعد تا پایان یک استراحت بلند نمیتوانید از آن استفاده کنید.