شرایط | Conditions
شرایط | Conditions
شرایط یا کاندیشِنها میتوانند نتیجه جادو، قابلیت کلس، ضربه هیولا یا اثر دیگری باشند. آنها تواناییهای یک کاراکتر را به نحوههای مختلفی تغییر میدهند. بیشتر کاندیشِنها، مثل Blinded به ضرر کاراکتر هستند اما بعضی از آنها مثل Invisible میتوانند مفید واقع شوند.
یک کاندیشن تا زمانی که تلافی نشود (به طور مثال کاندیشن Prone با بلند شدن از روی زمین تلافی میشود) یا زمانش تمام نشود باقی میماند.
اگر چندین اثر یک کاندیشن را روی کاراکتر بیاندازند هر کدام موارد مدت زمان خودشان را دارند، اما اثر آن کاندیشن بیشتر نمیشود. یک موجود یا کاندیشن را دارد یا ندارد.
نابینا | Blinded
. نمیتوانید ببینید و به صورت خودکار در تمام Ability Checkهایی که نیاز به بینایی دارند شکست میخورید.
. Attack Roll ضد شما Advantage و Attack Roll شما Disadvantage دارد.
شیفته | Charmed
. نمیتوانید به شخصی که شیفتهاش هستید ضربه بزنید یا با قابلیتها و جادوهای زیانآور به او آسیب بزنید
. شخصی که شیفتهاش شدهاید در تمام Ability Checkهایی که به معاشرت با شما مربوط میشوند Advantage دارد.
ناشنوا | Deafened
. نمیتوانید بشنوید و به صورت خودکار در تمام Ability Checkهایی که نیاز به شنوایی دارند شکست میخورید.
وحشت | Frightened
. در صورتی که منبع وحشت در میدان دید شما باشد Disadvantage در Ability Check و Attack Roll دارید.
. نمیتوانید با میل خود به منبع وحشت خود نزدیک شوید.
گلاویز | Grappled
. سرعت شما 0 میشود و چیزی به آن نمیتواند اضافه شود.
. در صورتی که شخصی که با شما گلاویز شده است Incapacitated شود شما آزاد میشوید.
. همچنین درصورتی که براثر قابلیت یا جادویی از دسترسی شخص یا اثر مقابل خود دور شوید تمام میشود. (به طور مثال اسپل Tunderwave میتواند شما را به طرفی حرکت دهد.)
ناتوان | Incapacitated
. نمیتوانید Action یا Reaction داشته باشید.
نامرئی | Invisible
. بدون استفاده از جادو یا قدرت خاص دیگری غیرممکن است که دیده شوید. توجه کنید که برای پنهان شدن صدا و ردپای شما هنوز میتوانند شنیده و دیده شوند.
. Attack Roll ضد شما Disadvantage و Attack Roll شما Advantage دارد.
خستگی | Exhaustion
سطح | اثر |
1 | Disadvantage در Ability Check |
2 | سرعت نصف میشود |
3 | Disadvantage در Attack Roll و Saving Throw |
4 | Max HP نصف میشود |
5 | سرعت به 0 میرسد |
6 | مرگ |
بعضی از قابلیتهای خاص و خطرات محیطی (مثل گرسنگی بیش از حد و دمای بیش از حد پایین یا بالا) میتوانند باعث این کاندیشن ویژه شوند. Exhaustion در شش سطح اندازهگیری میشود. یک اثر میتواند به یک موجود یک یا چندین سطح Exhaustion دهد.
در صورت خستگی بالاتر از سطح یک اثر سطح فعلی و سطوح پایینتر همزمان بر شخص اثر میگذارند. به طور مثال یک کاراکتر با Exhaustion سطح 2 سرعتش نصف میشود و دیسادونتج در ابیلیتی چکها دارد.
Long Rest و بعضی از جادوها قابلیت پایین آوردن سطح خستگی را دارند.
فلج | Paralyzed
. Incapacitated هستید و نمیتوانید حرکت یا صحبت کنید.
. به صورت خودکار در Saving Throwهای Strength و Dexterity شکست میخورید.
. Attack Roll ضد شما Advantage دارد.
. هر ضربهای که با شما برخورد کند درصورتی که دشمن در 5 فوتی شما باشد Critical حساب میشود.
میخکوب | Petrified
. شما همراه هر شیء غیرجادویی که پوشیدهاید یا حمل میکنید تبدیل به مادهای بیجان و جامد (معمولا سنگ) میشوید. وزن شما ده برابر و بالا رفتن سن شما متوقف میشود.
. Incapacitated هستید، نمیتوانید حرکت یا صحبت کنید و از محیط اطراف خود بیخبرید.
. Attack Roll ضد شما Advantage دارد.
. به صورت خودکار در Saving Throwهای Strength و Dexterity شکست میخورید.
. نسبت به تمام آسیبها Resistance دارید.
. نسبت به سم و بیماری مصونیت دارید. اگر سم یا بیماری در بدن شما قبل از سنگ شدن باشد درمان نمیشود بلکه معلق میشود.
مسموم | Poisoned
. در Attack Roll و Ability Check دیسادونتج دارید.
دَمَر | Prone
. فقط میتوانید سینهخیز حرکت کنید، مگر اینکه نصف سرعت خودتان را خرج ایستادن کنید.
. در Attack Roll دیسادونتج دارید.
. در صورتی که دشمن در 5 فیتی شما باشد Attack Roll ضد شما Advantage دارد در غیر این صورت Attack Roll ضد شما Disadvantage دارد.
مهار | Restrained
. سرعت شما 0 میشود و چیزی به آن نمیتواند اضافه شود.
. Attack Roll ضد شما Advantage و Attack Roll شما Disadvantage دارد.
. در Dexterity Saving Throw دیسادونتج دارید.
شوکه | Stunned
. Incapacitated هستید و نمیتوانید حرکت کنید و نامنظم و شکسته صحبت میکنید.
. به صورت خودکار در Saving Throwهای Strength و Dexterity شکست میخورید.
. Attack Roll ضد شما Advantage دارد.
بیهوش | Unconscious
. Incapacitated هستید، نمیتوانید حرکت یا صحبت کنید و از محیط اطراف خود بیخبرید.
. هرچیزی که در دستتان است را زمین انداخته و Prone میشوید.
. به صورت خودکار در Saving Throwهای Strength و Dexterity شکست میخورید.
. Attack Roll ضد شما Advantage دارد.
. هر ضربهای که با شما برخورد کند درصورتی که دشمن در 5 فوتی شما باشد Critical حساب میشود.