حمله | Attack
حمله | Attack
فرقی نمیکند که با سلاح نزدیکزن یا دورزن و یا با یک اسپل ضربه میزنید، قوانین حمله برای همهی حملات ساختار مشخصی دارد:
- انتخاب هدف: هدفی در بُرد سلاح یا اسپل (Range) خود انتخاب کنید. هدف میتواند شخص، شیء یا مکان باشد.
- مشخص کردن مادیفایرها: دیام مشخص میکند که آیا هدف شما سنگر (Cover) دارد یا نه، یا آیا شما برای اتک ادونتج یا دیسادونتج دارید. همچنین اسپلها و شرایط خاص ممکن است برای مادیفایر اتک شما امتیاز مثبت یا منفی داشته باشند.
- مشخص کردن نتیجه: تاس اتک را ریخته و با مادیفایر جمع کنید. دانجن مستر مشخص میکند آیا ضربه برخورد کرد یا نه. اگر ضربه برخورد کند تاس Damage بریزید. ممکن است اتک خاصی زده باشید که به جای دمیج یا علاوه بر آن اثر خاص دیگری داشته باشد.
تاس حمله | Attack Roll
هنگامی که ضربه میزنید تاس d20 را ریخته و مادیفایرهای مربوط را با آن جمع میکنید. اگر مجموع اتک رُل شما بیشتر یا مساوی با قدرت دفاعی (AC) حریف بشود، آن ضربه به هدف برخورد میکند.
مادیفایرهای تاس حمله
وقتی یک کاراکتر اتک میدهد، عموماً 2 مادفایری که با تاس جمع میشوند Ability Modifier و Proficiency Bonus هستند. مادیفایر اتک دشمنان شما در صفحه خاص خودشان در کتاب آورده شده.
Ability Modifier
ابیلیتیای که برای سلاحهای نزدیکزن با تاس جمع میشود Strength و برای سلاحهای دوربُرد Dexterity است. سلاحهایی که خاصیت Finesse (سرعتی) یا Thrown (پرتابی) داشته باشند این قانون را تغییر میدهند.
بعضی اسپلها نیاز به اتک رُل دارند. ابیلیتیمادیفایر مربوط به این اسپلها بستگی به ابیلیتی جادوی کاراکتر (Spellcasting Ability) دارد که برای هر کلس متفاوت است.
Proficiency Bonus
شما امتیاز مهارت خود را برای اتک دادن با هر سلاحی که در استفاده از آن ماهر باشید به تاس اضافه میکنید. همچنین در صورت اتک دادن با اسپل، شما در استفاده از جادوهای خود ماهر به حساب میآیید.
ضربه از حالت پنهان یا ضربه به هدف پنهان
اکثر جنگجویان سعی میکنند از دید دشمنان پنهان شوند، به طور مثال با اسپل Invisibility (غیب شدن) یا با پنهان شدن در تاریکی.
اگر هنگام اتک دادن از دید حریف پنهان باشید(هم از دید پنهان باشید و هم صدایتان را نشنیده باشند) برای اتکرُل Advantage خواهید داشت. پس از ضربه زدن، دشمنان از جای شما با خبر میشوند. فرقی نمیکند که ضربه برخورد کند یا خطا برود.
در صورتی که به هدفی حمله کنید که آن را نمیبینید برای تاس اتک Disadvantage خواهید داشت. اگر حریف در جایی که شما حدس زدهاید نباشد، دیام به شما نمیگوید که حریف آنجا بود یا نه، فقط میگوید ضربه خطا رفته است.
حمله با سلاح دوربُرد از نزدیک
نشانه رفتن کسی که نزدیک شما ایستاده با ضربه زدن از دور کار متفاوتیست. اگر با سلاح دوربُرد به هدفی در نزدیکی (5 فوت) خود حمله کنید که شما را میبیند و Incapacitated (ناتوان: یکی از شرایط که در پُست Conditionها توضیح داده خواهد شد) نیست، شما برای آن اتکرُل Disadvantage خواهید داشت.
حمله از نزدیک | Melee Attack
اکثر سلاحهای نزدیکزن به فاصلهای در 5 فوتی شما میرسند، به همین دلیل اندازه هر خانه در صفحهی شطرنجیای که بعضی گروهها در بازی برای نقشه استفاده میکنند (Grid) 5 فوت در نظر گرفته میشود.
بعضی سلاحها بُلند (Reach) هستند که رنج اتکشان 10 فوت در نظر گرفته شده. همچنین دشمنانی که قد و هیکل بزرگی داشته باشند عموماً رنج اتک 10 فوت دارند.
به جای اتک دادن با سلاح، میتوانید بدون سلاح حمله کنید. این نوع اتک Unarmed نامیده میشود که میتواند مُشت، لگد، کله یا اینگونه حملات بدون سلاح باشد. در این اتکها هنگامی که ضربه بعد از تاس اتک به حریف برخورد کند، به اندازه 1+Strength Modifier شما دمیج میدهند. شما مهارت (Proficiency) اتکهای Unarmed را دارید.
حمله فرصت طلبانه | Attack of Opportunity
در یک مبارزه همهی جنگجویان حواسشان به حریفان خود جمع است. اگر بیهوا از کنار کسی عبور کنید یا بیدفاع از حریف دور شوید برای او فرصتی به وجود میآورید که به شما حمله کند. به این حمله Attack of Opportunity یا به اختصار AoO گفته میشود.
در صورتی که دشمن شما از سعی کند از دسترس شما دور شود میتوانید با Reaction خود به او ضربهای از نزدیک بزنید. حمله دقیقا قبل از آنکه او از دسترس شما خارج شود رخ میدهد.
میتوانید با Disengage جلوی AoO خوردن از دشمنان را بگیرید. همچنین درصورتی که با میل خود حرکت نکرده باشید یا تِلِپورت کرده باشید، شامل AoO نمیشوید.
مبارزه با دو سلاح | Two-Weapon Fighting
درصورتی که در دو دست خود دو سلاح سبک یا Light داشته باشید، میتوانید با اکشن خود با سلاح اول و با بونساکشن با سلاح دوم ضربه بزنید. در ضربه دوم Ability Modifier خود را اضافه نمیکنید، مگر آنکه مادیفایر منفی باشد.
اگر هرکدام از دو سلاح خاصیت پرتاب یا Thrown را داشته باشند میتوانید بهجای ضربه زدن آن را پرتاب کنید.
گلاویز شدن | Grappling
وقتی میخواهید با دشمنی گلاویز شوید یا کُشتی بگیرید میتوانید از اکشن اتک استفاده کنید تا نوعی حمله از نزدیک خاص به نام گِرَپِل انجام دهید. اگر قابلیت چند ضربه در یک اتک اکشن را دارید میتوانید یکی از آنها را با گِرَپِل جایگزین کنید.
هدف شما نمیتواند بیش از یک سایز از شما بزرگتر باشد و باید در دسترس شما باشد. در صورتی که حداقل یک دست آزاد داشته باشید میتوانید با یک چک Strength (Athletics) سعی کنید دشمن خود را بگیرید. طرف مقابل باید به انتخاب خود چک Strength (Athletics) یا Dexterity (Acrobatics) بریزد. هرکدام نتیجه بالاتری بیارد موفق میشود و در صورت مساوی بودن دو عدد شخص مدافع برنده میشود. در صورتی که هدف شما Incapacitated باشد به صورت خودکار موفق میشوید. همچنین میتوانید هر زمان که خواستید بدون نیاز به اکشن حریف خود را آزاد کنید.
فرار از Grapple
شخصی که گِرَپِل شده باشد میتواند از اکشن خود استفاده نماید تا سعی کند آزاد شود. برای اینکار باید Strength (Athletics) یا Dexterity (Acrobatics) را در مقابل Strength (Athletics) حریف بریزد.
حرکت دادن شخص Grapple شده
هنگامی که کسی را گِرَپِل کردهاید سرعت شما نصف میشود (مگر آنکه حداقل دو سایز از شما کوچکتر باشد) اما در صورت حرکت، او همراه شما حرکت میکند.
هُل دادن | Shoving
هنگام استفاده از اکشن اَتَک، میتوانید نوعی حمله از نزدیک خاص انجام دهید تا طرف مقابل را هُل دهید، که باعث میشود روی زمین بیافتد (یا Prone شود، در پست Conditions توضیح بیشتری داده میشود) یا از شما دور شود.
هدف نباید بیشتر از یک سایز از شما بزرگتر، و باید در دسترس شما باشد. میتوانید با یک چک Strength (Athletics) سعی کنید دشمن خود را هُل دهید. طرف مقابل باید به انتخاب خود چک Strength (Athletics) یا Dexterity (Acrobatics) بریزد. در صورتی که هدف شما Incapacitated باشد به صورت خودکار موفق میشوید. در صورت موفق شدن انتخاب میکنید که هدف روی زمین بیافتد یا 5 فوت از شما دور شود.