جان | Hit Point
Hit Point
جان یا Hit Point ترکیبی از دوام جسمی و روانی، اراده در زنده ماندن و شانس است.
موجوداتی که هیتپوینت بیشتری دارند سختتر کشته میشوند و آنهایی که هیتپوینت پایینتری دارند ضعیفتر هستند.
Max HP نشاندهنده حداکثر جان ممکن برای کاراکتر است. فرمول حساب کننده مکس اچپی در بخش مربوطه هر کلس نوشته شده است. فرمول کلی این است:
Max HP at first level: Hit Dice بالاترین حالت (d10 10 برای) + Constitution Modifier
Max HP at next levels: Hit Dice + Constitution Modifier
به این صورت مکس اچپی کاراکتر هر لول بالاتر میرود.
Current HP نشاندهنده جان فعلی کاراکتر است که میتواند عددی بین مکس اچپی و 0 باشد. این عدد هردفعه که کاراکتر صدمه میبیند یا درمان میشود تغییر میکند.
موقعی که یک کاراکتر صدمه میبیند (به اصطلاح Damage میخورد) میزان دمیج از کارنت اچپی آن کاراکتر کم میشود. کم شدن اچپی هیچ تاثیری در تواناییهای کاراکتر ندارد مگر اینکه به 0 برسد. وقتی که کاراکتر درمان میشود (به اصطلاح Heal میشود) میزان هیل به کارنت اچپی اضافه میشود.
مرگ
موقعی که جان شما به 0 هیتپوینت سقوط میکند دو حالت دارد. مرگ در لحظه و بیهوشی.
مرگ در لحظه | Instant Death
آسیب بسیار زیاد میتواند کاراکتر شما را در لحظه بکشد. وقتی دمیجی باعث شود که هیتپوینت شما به 0 برسد و باز هم دمیج مانده باشد، در صورتی که دمیج برابر یا بالاتر از مکس اچپی شما مانده باشد کاراکتر شما میمیرد.
مثال: یک کلریک با مکس اچپی 12 در حال حاظر 6 اچپی دارد. اگر به او در یک اتک 18 دمیج وارد شود اچپی کلریک به 0 میرسد ولی 12 دمیج باقی میماند. به دلیل اینکه دمیج باقیمانده برابر با مکس اچپی او است، کلریک میمیرد.
بیهوشی | Unconscious
موقعی که دمیج اچپی شما را به 0 برساند ولی باعث مرگ شما نشود بیهوش میشوید. درصورتی که به هر روشی اچپی شما زیاد شود (مثلا با جادو درمان شوید) بههوش میآیید.
موقعی که نوبتتان را با اچپی 0 شروع میکنید باید مدل خاصی از تاس نجات به نام Death Saving Throw یا تاس نجات از مرگ را بیاندازید تا ببینید به مرگ نزدیکتر میشوید یا به زندگی. جان شما در دستان سرنوشت است و فقط جادو و قدرتهایی که در Saving Throwها تاثیر دارند میتوانند به شما کمک کند.
یک تاس d20 میاندازید. اگر نتیجه 10 یا بالاتر باشد شما موفق شدهاید و در حالات دیگر شما شکست خوردهاید. یک موفقیت و یا شکست به خودی خود تاثیری ندارند.
با سومین موفقیت جان شما در امان است اما تا زمانی که اچپی شما بیشتر نشود بیهوش میمانید. درصورتی که اچپی شما بیشتر نشود بعد از گذشت 1d4 ساعت اچپی شما 1 عدد بالا میرود.