Shapechange
9th-level Transmutation
زمان اجرا: 1 اکشن
بُرد: خود
اجزاء: V، S، M (یک تاج یشم به ارزش حداقل 1500 gp که باید قبل از اجرای اسپل روی سر خود قرار دهید)
مدت: تمرکز، تا حداکثر 1 ساعت
برای مدت زمان اسپل، به شکل موجود دیگری تبدیل میشوید. فرم جدید میتواند از هر موجودی با Challenge Rating برابر با یا پایینتر از لول شما باشد. این موجود نمیتواند یک سازه (Construct) یا مرده متحرک (Undead) باشد و شما باید حداقل یک بار این نوع موجود را دیده باشید. شما به یک نمونه عادی از آن موجود تبدیل میشوید، نمونهای بدون لول کلس یا قابلیت جادوگری.
آمار و ارقام (Statistics) بازی شما با آمار موجود انتخاب شده جایگزین میشود، گرچه شما امتیازهای Intelligence، Wisdom و Charisma خود را حفظ میکنید. شما همچنین تمام مهارتها (Skills) و مهارتهای تاس نجات (Saving Throw Proficiencies) خود را حفظ میکنید، علاوه بر کسب مهارتهای موجود. اگر موجود مهارتی مشابه شما دارد و امتیاز ذکر شده در آمار آن از شما بیشتر است، به جای امتیاز خود از امتیاز موجود استفاده میکنید. شما نمیتوانید از اکشنهای افسانهای (Legendary Actions) یا اکشنهای لانهای (Lair Actions) فرم جدید استفاده کنید.
شما جان (Hit Point) و تاس جان (Hit Dice) فرم جدید را دریافت میکنید. وقتی به فرم عادی خود برگردید، به جانی که قبل از تغییر شکل داشتید باز میگردید. اگر در نتیجه کاهش جان به 0 به فرم خود برگردید، هر آسیب اضافه به فرم عادی شما منتقل میشود. تا زمانی که آسیب اضافه فرم طبیعی شما را به جان 0 کاهش ندهد، بیهوش (Unconscious) نمیشوید.
شمات مزایای هر ویژگی از کلس، نژاد یا منابع دیگر خود را حفظ میکنید و میتوانید از آنها استفاده کنید، مشروط بر اینکه فرم جدید شما از نظر فیزیکی توانایی انجام این کار را داشته باشد. شما نمیتوانید از هرگونه حس خاصی که داشتهاید استفاده کنید (مانند Darkvision)، مگر اینکه فرم جدید شما نیز این حس را داشته باشد. شما فقط در صورتی میتوانید صحبت کنید که موجود بتواند در حالت عادی صحبت کند.
وقتی تغییر شکل میدهید، انتخاب میکنید که تجهیزات شما روی زمین بیفتد، با شکل جدید ادغام شود یا توسط آن پوشیده شود. تجهیزات پوشیده شده به طول معمول کار میکنند. DM بر اساس شکل و اندازه موجود، تعیین میکند که آیا پوشیدن یک قطعه تجهیزات برای فرم جدید عملی است یا خیر. وسایل شما برای مطابقت با فرم جدید، شکل یا اندازه خود را تغییر نمیدهند و هر وسیلهای که فرم جدید نمیتواند بپوشد باید به زمین بیفتد یا با فرم جدید شما ادغام شود. تجهیزاتی که ادغام میشوند هیچ تاثیری در آن حالت ندارند.
در طول مدت این اسپل، میتوانید از اکشن خود برای تبدیل شدن به یک فرم متفاوت با پیروی از همان محدودیتها و قوانین برای فرم اصلی استفاده کنید، با یک استثنا: اگر فرم جدید جان بیشتری نسبت به فرم فعلی شما داشته باشد، جان شما به مقدار فعلی باقی میماند.
Classes: Druid, Wizard
Subclasses: Arcana Cleric, Arcane Trickster Rogue, Eldritch Knight Fighter