Glyph of Warding
3rd-level Abjuration
زمان اجرا: 1 ساعت
بُرد: لمس
اجزاء: V، S، M (عود و الماس پودر شده به ارزش حداقل 200 gp، که اسپل مصرف میکند)
مدت: تا زمانی که باطل (Dispel) یا فعال شود
وقتی این اسپل را اجرا میکنید، یک علامت (Glyph) حک میکنید که بعدا یک اثر جادویی ایجاد میکند. شما آن را روی یک سطح (مانند میز یا قسمتی از کف یا دیوار) یا درون یک شئ قابل بسته شدن (مانند کتاب، طومار یا صندوق گنج) برای پنهان کردن آن، حک میکنید. علامت میتواند مساحتی تا قطر 10 فوت را پوشش دهد. اگر سطح یا جسم بیش از 10 فوت از جایی که این اسپل را اجرا کردید منتقل شود، علامت شکسته میشود و اسپل بدون فعال شدن به پایان میرسد.
این علامت تقریبا نامرئی است و نیاز به یک تاس Intelligence (Investigation) موفق در برابر DC اسپل شما دارد تا پیدا شود.
هنگام اجرای اسپل، تصمیم میگیرید که چه چیزی باعث فعال شدن علامت میشود. برای علامتهایی که روی یک سطح حک شدهاند، به طور معمول از یکی از این موارد برای فعال شدن استفاده میشود: لمس یا ایستادن روی علامت، برداشتن شئ دیگری که علامت را میپوشاند، نزدیک شدن به فاصله معینی از علامت یا دستکاری شیئی که علامت بر روی آن حک شده است. برای علامتهایی که درون یک شئ حک شدهاند، به طور معمول از یکی از این موارد برای فعال شدن استفاده میشود: باز کردن آن جسم، نزدیک شدن به فاصله معینی از شئ یا دیدن یا خواندن علامت. هنگامی که یک علامت فعال میشود، این اسپل به پایان میرسد.
شما میتوانید دلیل فعال شدن را بیشتر اصلاح کنید تا اسپل فقط در شرایط خاص یا با توجه به ویژگیهای فیزیکی موجود (مانند قد یا وزن)، نوع موجود (به عنوان مثال، علامت میتواند علیه شیاطین باشد) یا گرایش اخلاقی موجود فعال شود. همچنین میتوانید شرایطی برای موجوداتی که علامت را فعال نمیکنند تعیین کنید، مانند کسانی که گذرواژهای خاص را به زبان میآورند.
هنگام حک کردن علامت، Explosive Runes یا Spell Glyph را انتخاب کنید.
Explosive Runes: هنگام فعال شدن، علامت با انرژی جادویی در کرهای به شعاع 20 فوت به مرکزیت خود فوران میکند. کره از گوشهها و زوایا عبور میکند. هر موجود در منطقه، باید یک تاس Dexterity Saving Throw بریزد. در صورت شکست، به موجود 5d8 آسیب از نوع Acid، Cold، Fire، Lightning یا Thunder (نوع را هنگام حک کردن علامت مشخص میکنید) وارد میشود و در صورت موفقیت، نیمی از آن مقدار.
Spell Glyph: یک اسپل لول 3 یا پایینتر (که آن را آماده دارید) را در علامت ذخیره کرده و آن را به عنوان بخشی از ایجاد علامت اجرا میکنید. اسپل باید یک موجود یا منطقهای را هدف بگیرد. اسپل ذخیره شده با این روش هیچ اثر فوری ندارد. هنگامی که علامت فعال میشود، اسپل ذخیره شده اجرا میشود. اگر اسپل هدف دارد، موجودی که باعث فعال شدن علامت شده است هدف قرار میگیرد. اگر اسپل ناحیهای را تحت تاثیر قرار میدهد، منطقه بر روی آن موجود متمرکز است. اگر اسپل موجودات متخاصم احضار کند یا اشیا یا تلههای مضر ایجاد کند، آنها تا جایی که ممکن است نزدیک به هدف ظاهر شده و به آن حمله میکنند. اگر اسپل نیاز به تمرکز دارد، تا پایان مدت زمان کامل خود ادامه مییابد.
در لولهای بالاتر: هنگامی که این اسپل را با استفاده از اسپل اسلات لول 4 یا بالاتر اجرا میکنید، در Explosive Runes به ازای هر لول بالاتر از 3، آسیب وارد شده از 1d8 افزایش مییابد. در Spell Glyph، میتوانید هر اسپلی با همان لول استفاده شده برای اجرای Glyph of Warding را ذخیره کنید.
Classes: Artificer, Bard, Cleric, Wizard
Subclasses: Arcane Trickster Rogue, Clockwork Soul Sorcerer, Divine Soul Sorcerer, Eldritch Knight Fighter