Earthquake
8th-level Evocation
زمان اجرا: 1 دقیقه
بُرد: منحصر به فرد
اجزاء: V، S، M (کمی خاک ، یک تکه سنگ و یک تکه خاک رس)
مدت: تمرکز، حداکثر تا 1 دقیقه
نقطه ای از زمین را در محدودهای که میتوانید ببینید را دچار لرزش و اختلال میکنید. در این مدت زمان، یک لرزش شدید در دایره ای به شعاع 100 فوت روی زمین تشکیل و موجودات و ساختمانهایی که در آن منطقه با این لرزش در تماس باشند را تکان میدهد.
زمین آن منطقه به Difficult Terrain تبدیل میشود. هر موجودی که در آن منطقه مشغول تمرکز باشد، باید Constitution Saving Throw بریزد. در صورت شکست، تمرکز خود را از دست میدهد.
هنگامی که این اسپل را اجرا میکنید و در پایان هر نوبت خود که روی آن تمرکز کردهاید، هر موجودی که در زمین آن منطقه است، باید یک Dexterity Saving Throw بریزد. در صورت شکست، موجود به صورت دَمر (Prone) روی زمین می افتد.
این اسپل میتواند با توجه به زمین آن منطقه، تأثیرات اضافی نیز داشته باشد که توسط DM مشخص میشود.
شکاف (Fissures). در ابتدای نوبت بعد از اجرای این اسپل، شکاف هایی در سراسر منطقۀ اسپل، ایجاد میشوند. کل شکاف های ایجاد شده در آن ناحیه برابر با 1d6 است که توسط DM انتخاب میشود. هرکدام دارای عمقی برابر با 1d10 × 10 فوت و عرض 10 فوت است که از یک لبۀ منطقۀ اسپل تا طرف مقابل امتداد دارد. موجودی که در مکانی که شکاف باز میشود، ایستاده باشد، باید در یک Dexterity Saving Throw موفق شود. در صورت شکست، به داخل شکاف سقوط میکند. در صورت موفقیت، موجود با باز شدن شکاف حرکت میکند و به ناحیۀ دیگری میرود.
شکافی که در زیر یک سازه باز شود، به طور خودکار، باعث فروریختن آن میشود.
سازهها (Structures). این لرزش هنگام اجرای اسپل و در ابتدای هر دور خود تا زمان خاتمه اسپل، به هر سازهای که در تماس با زمین در آن منطقه باشد، 50 Bludgeoning Damage وارد میکند. اگر مقدار HP سازهای به 0 برسد، فرو میریزد و به موجودات نزدیک خود، آسیب میزند. هر موجودی که حداکثر به اندازه نصف ارتفاع سازه با آن فاصله دارد، باید یک Dexterity saving throw بریزد. در صورت شکست، 5d6 Bludgeoning Damage دریافت میکند، به صورت دَمر (Prone) روی زمین میافتد و زیر آوار گرفتار میشود. برای اینکه از زیر آوار بتواند آزاد شود و فرار کند، به عنوان یک اکشن، نیاز به ریختن تاس Strength (Athletics) Check با DC 20 دارد. DM با توجه به شرایط و ماهیت آوار، میتواند مقدار DC را کم و زیاد کند. در صورت موفقیت در تاس نجات، موجود نصف آسیب را دریافت میکند و نه به صورت دَمر روی زمین میافتد و نه زیر آوار گرفتار میشود.
Classes: Cleric, Druid, Sorcerer
Subclasses: Divine Soul Sorcerer