رنجر | Ranger
رنجر | Ranger
جدول
5th | 4th | 3rd | 2nd | 1st | Spellهایی که میدانید | تواناییها Features |
امتیاز مهارت Proficiency Bonus | سطح Level |
– | – | – | – | – | – | Favored Enemy, Natural Explorer | +2 | 1 |
– | – | – | – | 2 | 2 | Fighting Style, Spellcasting | +2 | 2 |
– | – | – | – | 3 | 3 | Ranger Archetype, Primeval Awareness | +2 | 3 |
– | – | – | – | 3 | 3 | Ability Score Improvement | +2 | 4 |
– | – | – | 2 | 4 | 4 | Extra Attack | +3 | 5 |
– | – | – | 2 | 4 | 4 | Favored Enemy and Natural Explorer Improvements | +3 | 6 |
– | – | – | 3 | 4 | 5 | Ranger Archetype Feature | +3 | 7 |
– | – | – | 3 | 4 | 5 | Ability Score Improvement, Land’s Stride | +3 | 8 |
– | – | 2 | 3 | 4 | 6 | – | +4 | 9 |
– | – | 2 | 3 | 4 | 6 | Hide in Plain Sight, Natural Explorer Improvement | +4 | 10 |
– | – | 3 | 3 | 4 | 7 | Ranger Archetype Feature | +4 | 11 |
– | – | 3 | 3 | 4 | 7 | Ability Score Improvement | +4 | 12 |
– | 1 | 3 | 3 | 4 | 8 | – | +5 | 13 |
– | 1 | 3 | 3 | 4 | 8 | Vanish, Favored Enemy Improvement | +5 | 14 |
– | 2 | 3 | 3 | 4 | 9 | Ranger Archetype Feature | +5 | 15 |
– | 2 | 3 | 3 | 4 | 9 | Ability Score Improvement | +5 | 16 |
1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 10 | – | +6 | 17 |
1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 10 | Feral Senses | +6 | 18 |
2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 11 | Ability Score Improvement | +6 | 19 |
2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 11 | Foe Slayer | +6 | 20 |
جان | Hit Points
Hit Dice: 1d10
Hit Points (Level=1): 10 + Constitution Modifier
Hit Points (Level>1): 1d10 (6) + Constitution Modifier
به ازای هر لول بالاتر از یک
مهارتها | Proficiencies
Armor: Light, Medium, Shield
Weapon: Simple, Martial
Tool : –
Saving Throw: Strength, Dexterity
3 اسکیل از لیست زیر:
[Animal Handling, Athletics, Insight, Investigation, Nature, Perception, Stealth, Survival]
تجهیزات شروع | Starting Equipment
بازی را با تجهیزات زیر بهعلاوه هرچه که از پیشینه (Background) خود میگیرید شروع میکنید.
- Scale Mail یا Leather Armor
- دو Short Sword یا دو سلاح ساده نزدیکزن
- یک Dungeoneer’s Pack یا یک Explorer’s Pack
- یک Longbow و 20 تیر
درصورت تمایل به جای تجهیزات بالا با gp 10×5d4 بازی را شروع میکنید.
انسانی که خشن و وحشی به نظر میرسد، به تنهایی از طریق سایه درختان گروهی اورک را شکار میکند. در هر دستش یک شمشیر کوتاه را نگه داشته و در لحظه مثل یک گردباد از اورکی به اورکی دیگر حمله میکند.
الفی پس از آنکه از طوفانی از یخ جاخالی میدهد، تعادل خود را بهدست میآورد و با کمان خود تیری به سمت هدفش که اژدهایی سفید است پرتاب میکند. با جهشی از پنجهی اژدها فرار میکند و تیری دیگر به سمت فضای خالی بین فلسهای اژدها پرتاب میکند. هف-الفی با سوت به شاهینی که بالای سرش میچرخد علامت میدهد و او را فرا میخواند. به زبان الفی زمزمهای میکند و به خرسی که ردش را دنبال کردهاند اشاره میکند. شاهین به سمت خرس پرواز میکند تا حواس خرس را از شکارچی دور کند.
دور از شلوغی شهر، گذشته از پرچینهایی که مرز مزارع با حیات وحش را مشخص میکند، میان تراکم درختان جنگلی و دشتهای گسترده و خالی. رِنجرها در چنین مکانهایی پاسداری میکنند.
شکارچیان کشنده
تکاوران وحش، رنجرها متخصص شکار هیولاهایی که در لبه طبیعت، تمدن را تهدید میکنند میباشند. راهزنان، جانوران وحشی، غولهای وحشتناک و اژدهایان کشنده هدف رنجرها هستند. آنها یاد میگیرند تا هدف خود را مانند یک حیوان شکارچی ردیابی کنند، در طبیعت وحشی مخفیانه حرکت کنند و خود را در آوار مخفی کنند. رنجرها تمرینات رزمی خود را بر روی تکنیکهایی که در برابر دشمنان مورد علاقه خاصشان مفید هستند متمرکز میکنند.
به لطف آشنایی با طبیعت، همانند دروییدها، رنجرها توانایی استفاده از قدرت طبیعت برای جادوگری را دارند. اسپلهای آنها، مثل قدرتهای رزمی رنجرها، متمرکز بر سرعت، مخفیکاری و شکار است. تواناییها و قدرتهای یک رنجر با تمرکز مهلک بر حراست از مناطق مرزی و وحشی تحقق پیدا کردهاند.
ماجراجویان مستقل
گرچه یک رنجر ممکن است به عنوان شکارچی، راهنما یا ردیاب زندگی خود را بچرخاند، اما وظیفه اصلی یک رنجر محافظت از حومه تمدن در مقابل هیولاها و دشمنان میباشد. در بعضی جاها، رنجر ها به محافل مخفی یا دروییدها میپیوندند، اما بسیاری از رنجرها به شدت مستقل هستند و میدانند که وقتی یک اژدها یا گروهی از اورکها حمله میکنند، یک رنجر ممکن است اولین و احتمالا آخرین خط دفاع باشد.
این استقلال شدید باعث میشود رنجرها مناسب ماجراجویی باشند، زیرا آنها به زندگی دور از راحتی از یک بستر خشک و یک حمام گرم عادت کردهاند. واکنش رنجرها در مواجهه با ماجراجویان شهری که از سختیهای طبیعت ناله میکنند ترکیبی از سرگرمی، سرخوردگی و دلسوزی است. اما به سرعت میفهمند که سایر ماجراجویان که میتوانند سهم خود را در نبرد با دشمنان تمدن انجام دهند ارزش هرگونه هزینه اضافی را دارند. شاید مردم لطیف شهرنشین ندانند چگونه در طبیعت غذا و آب فراهم کنند، اما آنها به روشهای دیگری مفید هستند.
ساخت یک Ranger
وقتی قصد ساخت یک پالادین را دارید، ماهیت تعلیماتی که قابلیتهای خاص شما را در اختیارتان قرار داده است را در نظر بگیرید. آیا توسط یک مربی آموزش دیدهاید و با هم در طبیعت پرسه میزدید تا زمانی که به روشهای تکاوران مسلط شدید؟ آیا کارآموزی خود را ترک کردید، یا مربی شما، شاید توسط همان هیولایی که دشمن مورد علاقه شماست، به قتل رسیده بود؟ یا شاید شما مهارتهای خود را به عنوان یکی از تکاوران وابسته به یک محفل دروییدی، در مسیرهای عرفانی و دانش طبیعت، به دست آوردهاید؟ شما ممکن است خودآموزی باشید و مهارتهای جنگی، ردیابی و حتی ارتباط جادویی با طبیعت را از طریق لزوم زنده ماندن در طبیعت آموختهاید.
مبدا نفرت خاص شما از یک نوع مشخص از دشمن چیست؟ آیا یک هیولا کسی را که دوستش داشتهاید را کشته یا روستای شما را ویران کرده؟ آیا شما شاهد تخریب بیش از حد این هیولاها بودهاید و خود را متعهد به نابودی آنها کردید؟ آیا حرفه ماجراجویی شما ادامه کار در زمینه محافظت از مناطق مرزی است یا یک تغییر مهم؟ چهچیزی باعث شد شما با گروهی از ماجراجویان درگیر شوید؟ آیا بهنظر میرسد آموزش راههای طبیعت به متحدین جدید چالش برانگیز است یا از تسکین تنهایی که ارائه میدهند استقبال میکنید؟
ساخت سریع
اگر قصد ساخت سریع یک پالادین را دارید از این پیشنهادات استفاده کنید. اول، Dexterity باید بالاترین ابیلیتی اسکور شما و Wisdom بعد از آن باشد. (بعضی رنجرها که بر مبارزه با دو اسلحه تمرکز میکنند Strength بالاتری از Dexterity دارند.) دوم، پیشینه Outlander را انتخاب کنید.
قابلیتها | Features
Favored Enemy
از لول 1، شما تجربه بخصوصی در بررسی، ردگیری، شکار و حتی صحبت با نوع خاصی از دشمن را دارید.
نوع دشمن مورد علاقه خود را مشخص کنید: Aberration، Beast، Celestial، Construct، Dragon، Elemental، Fey، Fiend، Giant، Monstrosities، Ooze، Plant و Undead. به عنوان جایگزین، میتوانید دو نژاد شبه انسان (Humanoid) مثل اورک و الف را به عنوان دشمن مورد علاقه خود انتخاب کنید.
در ابیلیتی چکهای Wisdom (Survival) برای ردگیری دشمنان مورد علاقه خود و همچنین در ابیلیتی چکهای Intelligence برای بهیادآوری اطلاعات راجع به آنها Advantage دارید.
هنگامی که این قابلیت را بهدست میآورید، در صورتی که دشمن مورد علاقه شما قدرت تکلم داشته باشد، یکی از زبانهایی که با آن صحبت میکند را به انتخاب خود یاد میگیرید.
در لولهای 6 و 14 دشمن مورد علاقه و زبان جدیدی را انتخاب میکنید. انتخاب شما در لولهای بالاتر انعکاسی از دشمنانتان در ماجراجویی شما هستند.
Natural Explorer
شما آشناییت بهخصوصی با نوعی مح یط طبیعی دارید و در سفر و زنده ماندن در چنین مناطقی ماهر هستید.
منطقه مورد علاقه خود را مشخص کنید: قطب (Arctic)، ساحل (Coast)، صحرا (Desert)، جنگل (Forest)، چمنزار (Grassland)، کوهستان (Mountain)، باتلاق (Swamp) یا Underdark (منطقهای در زیر زمین).
وقتی ابیلیتی چک Intelligence یا Wisdom مربوط به منطقه مورد علاقه خود میریزید، در صورتی که در اسکیل مربوطه Proficient باشید، Proficiency Bonus شما برای آن چک دو برابر حساب میشود.
هنگامی که حداقل یک ساعت در منطقه مورد علاقه خود سفر میکنید، مزایای زیر را بدست میآورید:
- زمین دشوار (Difficult Terrain) سرعت سفر گروه شما را کم نمیکند.
- گروه شما با روشهای غیرجادویی گم نمیشود.
- هنگامی که مشغول کار دیگری حین سفر هستید (مثل ردیابی، مسیریابی و پی غذا گشتن)، نسبت به خطر هوشیار میمانید.
- اگر تنها سفر میکنید، میتوانید با سرعت عادی خود مخفیانه حرکت کنید.
- هنگامی که دنبال غذا میگردید، دو برابر حالت عادی غذا پیدا میکنید.
- هنگامی که رد موجود دیگری را دنبال میکنید، تعداد دقیق آنها، اندازه آنها و زمانی که از آنجا عبور کردهاند را متوجه میشوید.
در لولهای 6 و 10 مناطق مورد علاقه جدیدی انتخاب میکنید.
Fighting Style
در لول 2، یک روش مبارزه را از لیست زیر به عنوان تخصص خود انتخاب کنید.
حتی اگر بتوانید بیش از یک تخصص را بردارید نمیتوانید یک روش را بیش از یکبار انتخاب کنید.
Archery
به تاس اتکهایی که با سلاح دوربرد میریزید 2+ اضافه میکنید.
Defense
هنگامی که زره پوشیدهاید به قدرت دفاعی (AC) شما 1+ اضافه میشود.
Dueling
وقتی در یک دست سلاح نزدیکزن و در دست دیگر سلاحی نگرفتهاید، 2+ به تاس دمیج آن سلاح اضافه میکنید.
Two-Weapon Fighting
هنگامی که از دو سلاح همزمان استفاده میکنید (Two-Weapon Fighting)، میتوانید ابیلیتی مادیفایر مربوطه را به دمیج اتک دوم اضافه کنید.
Spellcasting
در لول 2، آموختهاید که چگونه قدرت طبیعت را برای اجرای جادو استفاده کنید.
Spell Slots
جدول کلس رنجر نشان میدهد که چند Spell Slot برای زدن اسپلهای لول 1 و بالاتر دارید. برای زدن یکی از این اسپلها، باید اسپل اسلات هم لول یا لول بالاتر خرج کنید. همه اسپل اسلاتهای خود را پس از اتمام یک Long Rest پس میگیرید.
به طور مثال، اگر اسپل لول یک Animal Friendship را بدانید و اسپل اسلات لول 1 و لول 2 داشته باشید، میتوانید Animal Friendship را با هرکدام از آنها بزنید.
اسپلهای لول 1 و بالاتری که میدانید
شما دو اسپل لول 1 به انتخاب خود از لیست اسپلهای رنجر میدانید.
ستون مربوطه در جدول کلس رنجر نشان میدهد که چند اسپل رنجر به انتخاب خود میدانید. هرکدام از این اسپلها باید از لولی باشند که برای آن اسپل اسلات دارید.
به طور مثال، هنگامی که به لول 5 در این کلس میرسید میتوانید یک اسپل لول 1 یا 2 بیاموزید.
علاوه بر این، هنگامی که در این کلس لول شما بالا میرود، میتوانید یکی از اسپلهای رنجر خودتان را با اسپل دیگری از لیست رنجر جایگزین کنید، دقت کنید که باز هم باید اسپل اسلات مناسبی برای آن اسپل داشته باشید.
Spellcasting Ability
Wisdom ابیلیتی جادوگری شما برای اسپلهای رنجر است. جادوی شما از ارتباط شما با طبیعت میآید. هر زمانی که اسپلی به Spellcasting Ability اشاره میکند از Wisdom استفاده میکنید. علاوه بر این، از مادیفایر Wisdom خود برای مشخص کردن Saving Throw DC و Attack Roll اسپلهای رنجر خود استفاده میکنید.
Spell Save DC =8 + Proficiency Bonus + Wisdom Modifier
Spell Attack Modifier =Proficiency Bonus + Wisdom Modifier
Ranger Archetype
در لول 3، Ranger Archetype خود را انتخاب میکنید. انتخاب شما در لولهای 3، 7، 11 و 15 ویژگیهایی به شما میدهد.
Primeval Awareness
از لول 3، میتوانید با یک اکشن و یک اسپل اسپلات رنجر توجه خود را به منطقه اطراف خود معطوف کنید. به مدت 1 دقیقه برای هر لول اسپل اسلاتی که خرج کردهاید، میتوانید حس کنید که این انواع موجودات در 1 مایلی شما (یا در صورتی که در منطقه مورد علاقه خود هستید، 6 مایلی شما) حضور دارد: Aberration، Celestial، Dragon، Elemental، Fey، Fiend، Undead. این قابلیت مکان و تعداد موجودات را مشخص نمیکند.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 4 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Extra Attack
در لول 5، هنگامی که در نوبت خود از اکشن Attack استفاده میکنید میتوانید به جای یکبار، دوبار ضربه بزنید.
Favored Enemy and Natural Explorer Improvements
در لول 6، منطقه مورد علاقه دیگری انتخاب میکنید.
در لول 6، دشمن مورد علاقه و زبان مرتبط دیگری انتخاب میکنید. انتخاب شما باید انعکاسی از دشمنانتان در ماجراجویی شما باشد.
Ranger Archetype Feature
در لول 7، قابلیتی از Ranger Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 8 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Land’s Stride
از لول 8، حرکت در زمین دشوار غیر جادویی از سرعت شما کم نمیکند. همچنین میتوانید میان گیاهان غیرجادویی بدون کم شدن سرعت یا آسیب از خار یا تیغ حرکت کنید.
علاوه بر این، در Saving Throwهای مربوط به گیاهانی که با جادو بهوجود آمده یا دستکاری شده تا مانع حرکت شما شوند (مثل اسپل Entangle)، Advantage دارید.
Hide in Plain Sight
از لول 10، میتوانید یک دقیقه زمان بگذارید تا خود را استتار کنید. باید به مواد تازه و طبیعی که برای استتار نیاز دارید مثل گل تازه، خاک، گیاه و دوده دسترسی داشته باشید.
هنگامی که به این روش خود را استتار کردهاید، میتوانید با فشار دادن خود بر یک سطح جامد، مثل درخت یا دیوار، که طول و عرضی حداقل برابر با شما دارد، سعی کنید پنهان شوید. تا زمانی که حرکت نکردید یا اکشنی استفاده نکردهاید به ابیلیتی چک Dexterity (Stealth) 10+ اضافه میکنید. هنگامی که حرکت کردید یا اکشن یا ریاکشن داشتید، باید دوباره خود را استتار کنید تا از قابلیت استفاده کنید.
Natural Explorer Improvement
در لول 10، منطقه مورد علاقه دیگری انتخاب میکنید.
Ranger Archetype Feature
در لول 11، قابلیتی از Ranger Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 12 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Vanish
از لول 14، میتوانید به عنوان Bonus Action از اکشن Hide (قایم شدن) استفاده کنید. همچنین، با روشهای غیرجادویی نمیتوان رد شما را گرفت، مگر اینکه انتخاب کنید از خود رد جای بگذارید.
Favored Enemy Improvement
در لول 14، دشمن مورد علاقه و زبان مرتبط دیگری انتخاب میکنید. انتخاب شما باید انعکاسی از دشمنانتان در ماجراجویی شما باشد.
Ranger Archetype Feature
در لول 15، قابلیتی از Ranger Archetype خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 16میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Feral Senses
در لول 18، حواس فراطبیعی پیدا میکنید که به شما در مبارزه با موجوداتی که نمیتوانید ببینید کمک میکنند. موقعی که به موجودی حمله میکنید که نمیتوانید ببینید، ندیدن شما در Attack Rollهای علیه آن موجود باعث Disadvantage نمیشود. همچنین، از جایگاه موجودات نامرئی در 30 فوتی خود، در صورتی که موجود از شما قایم نشده باشد و شما کور یا کر نباشید، باخبر هستید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 19 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی یک فیت بردارید.
Foe Slayer
در لول 20، شما شکارچی بیهمتای دشمنانتان میشوید. یکبار در هر نوبت (Turn)، میتوانید Wisdom Modifier خود را به اتک رول یا دمیج رول علیه یکی از دشمنان مورد علاقه خود اضافه کنید. میتوانید قبل یا بعد از تاس ریختن انتخاب کنید که از این قابلیت استفاده کنید، اما باید قبل از اعمال اثر تاس باشد.
Ranger Archetype (Ranger Subclass)
Beast Master
رنجر ارباب حیوان، مظهر دوستی بین نژادهای متمدن و جانوران جهان است. جانور و تکاور، متحد در مبارزه با دشمنان هیولایی که تمدن و حیات وحش را به طور یکسان تهدید میکنند، کار میکنند. ارباب حیوان، به معنی متعهد شدن به ایده همکاری با یک حیوان به عنوان همراه و دوست آن است.
Ranger’s Companion
یک حیوان همراه به دست میآورید که در ماجراجویی شما را همراهی میکند و برای جنگیدن در کنار شما آموزش دیده است. جانوری (Beast) را انتخاب کنید که بزرگتر از Medium نباشد و درجه چالش آن ¼ یا پایینتر باشد. پروفیشنسی بونس خود را به AC جانور، تاسهای حمله و آسیب، تاس نجات و اسکیلهایی که در آن مهارت دارد را اضافه میکنید. حداکثر جان آن برابر است با چهار برابر لول رنجر شما. مثل هر موجود دیگری، حیوان میتواند تاس جان خود را در طی یک استراحت کوتاه صرف شفایابی کند.
جانور به بهترین وجه ممکن از دستورات شما پیروی میکند. نوبت خودش را با Initiative شما انجام میدهد. در نوبت خود، میتوانید به حیوان دستور دهید که کجا حرکت کند (نیازی به اکشن از طرف شما نیست). با استفاده از اکشن خود میتوانید به صورت کلامی به آن دستور دهید تا اکشن حمله (Attack)، دویدن (Dash)، از دسترس خارج شدن (Disengage) یا کمک (Help) را انجام دهد. اگر دستوری صادر نکنید، جانور اکشن جاخالی (Dodge) را انجام میدهد. هنگامی که ویژگی Extra Attack را دارید، میتوانید هنگامی که به جانور دستور میدهید اکشن حمله را انجام دهد، یک حمله سلاح از نزدیک بزنید.
اگر ناتوان (Incapacitated) یا غایب هستید، جانور همراه شما به تنهایی عمل میکند و تمرکز خود را بر محافظت از شما و خود میگذارد. هرگز به دستور شما برای استفاده از ریاکشن نیاز ندارد، مثلا هنگام Attack of Opportunity.
در حالی که فقط با حیوان خود در مناطق مورد علاقه (Favored Terrain) خود سفر میکنید، میتوانید در حال مخفیکاری با سرعت عادی حرکت کنید.
اگر حیوان بمیرد، میتوانید حیوان دیگری را با صرف 8 ساعت اتصال جادویی با جانور دیگری که دشمن شما نیست، به دست بیاورید. جانور جدید میتواند همان نوع قبلی یا نوع دیگری باشد.
Exceptional Training
از لول 7، در هر نوبت خود جانور شما حمله نکند، میتوانید از بونس اکشن خود برای فرمان دادن به جانور استفاده کنید تا اکشن Disengage، Dash یا Help را در نوبت خود داشته باشد. علاوه بر این، حملات این جانور اکنون در غلبه بر مقاومت و مصونیت در برابر حملات و آسیبهای غیر جادویی، جادویی حساب میشود.
Bestial Fury
از لول 11، هنگامی که به همراه وحشی خود دستور میدهید تا اکشن حمله را انجام دهد، این جانور میتواند دو حمله را انجام دهد یا اگر آن را دارد اکشن Multiattack را انجام دهد.
Share Spells
از لول 7، جادوی باستان به شدتی بر شما نهفته است که سپری جادویی را تشکیل میدهد. شما و دوستانی که در فاصله 10 فوتی شما قرار دارند، در برابر آسیب جادوها Resistance دارید.
در لول 18، دامنه این هاله به 30 فوت افزایش مییابد.
Undying Sentinel
از لول 15، هنگامی که اسپلی میزنید که هدف آن شما هستید، اگر جانور در 30 فوتی شما باشد او هم تحت تاثیر اسپل قرار میگیرد.
Gloom Stalker
شکارچیان تاریکی در تاریکترین مکانها در خانه هستند: در اعماق زیرزمین، در کوچه پس کوچههای تاریک، در جنگلهای قدیمی و هرجای دیگر که نور کم شود. اکثر مردم با رعب و وحشت وارد چنین مکانهایی میشود، اما یک شکارچی تاریکی جسورانه وارد تاریکی میشود و میخواهد تهدیدها را قبل از رسیدن به دنیای گسترده نابود کند. چنین رنجرهایی اغلب در Underdark یافت میشوند، اما آنها به هر جایی که شر در سایهها کمین باشد میروند.
اسپلها | لول رنجر |
Disguise Self | 3 |
Rope Trick | 5 |
Fear | 9 |
Greater Invisibility | 13 |
Seeming | 17 |
Gloom Stalker Magic
از لول 3، همانطور که در جدول زیر نشان داده شدهاست در لولهای خاص یک اسپل اضافی یاد میگیرید. اسپل برای شما به عنوان یک اسپل رنجر محسوب میشود، اما در تعداد اسپلهای رنجری که میشناسید حساب نمیشوند.
Dread Ambusher
در لول 3، شما به هنر کمین تسلط دارید. میتوانید به تاس نوبت خود مقداری برابر با Wisdom Modifier خود اضافه کنید.
در شروع اولین نوبت خود در هر مبارزه، سرعت راه رفتن شما 10 فوت افزایش مییابد، که تا پایان آن نوبت ادامه دارد. اگر در آن نوبت اقدام به حمله کنید، میتوانید به عنوان بخشی از آن اکشن، یک حمله مسلحانه دیگر انجام دهید. در صورت اصابت این حمله، هدف از نوع آسیب سلاح 1d8 صدمه میبیند.
Umbral Sight
در لول 3، میتوانید تا 60 فوت در تاریکی ببینید (Darkvision). اگر این قابلیت را از نژاد خود از قبل دارید، برد آن 30 فوت افزایش مییابد.
همچنین، در فرار از موجوداتی که به Darkvision تکیه میکنند مهارت دارید. در حالی که در تاریکی هستید، برای هر موجودی که از Darkvision برای دیدن شما استفاده میکند، نامرئی هستید.
Iron Mind
از لول 7، توانایی خود را برای مقاوت در برابر قدرتهای تغییردهنده ذهن دشمنان تقویت کردهاید. در Wisdom Saving Throwها پروفیشنسی کسب میکنید. اگر قبلا این مهارت را داشتهاید، در عوض در تاس نجات Intelligence یا Charisma، به انتخاب خود، مهارت کسب میکنید.
Stalker’s Flurry
از لول 11، یاد میگیرید که با چنان سرعت غیرمنتظرهای حمله کنید که میتوانید یک اشتباه را به ضربهای موفق تبدیل کنید. یک بار در هر نوبت خود در صورتی که ضربه مسلحانه شما خطا رود میتوانید به عنوان بخشی از همان اکشن ضربه مسلحانه دیگری بزنید.
Shadowy Dodge
از لول 15، میتوانید به طرز غیرمنتظرهای توسط سایههای فراطبیعی اطراف خود جاخالی دهید. هر زمان که موجودی علیه شما تاس حمله میریزد و در آن تاس Advantage ندارد، میتوانید با ریاکشن خود به آن تاس Disadvantage دهید. از این ویژگی، باید قبل از اطلاع از نتیجه حمله استفاده کنید.
Horizon Walker
افق روندهها جهان را در برابر تهدیدهایی که از دنیاهای دیگر ناشی میشوند محافظت میکنند. آنها به دنبال دروازههای میان دنیاها هستند و مراقب آنها هستند و در صورت لزوم برای پیگیری دشمنان خود به دنیاهای دیگر میروند. این رنجرها همچنین دوستان نیروهایی مثل اژدهایان خردمند، پریان و عناصر، که برای حفظ زندگی و نظم دنیاها کار میکنند، هستند.
اسپلها | لول رنجر |
Protection from Evil and Good | 3 |
Misty Step | 5 |
Haste | 9 |
Banishment | 13 |
Teleportation Circle | 17 |
Horizon Walker Magic
از لول 3، همانطور که در جدول زیر نشان داده شدهاست در لولهای خاص یک اسپل اضافی یاد میگیرید. اسپل برای شما به عنوان یک اسپل رنجر محسوب میشود، اما در تعداد اسپلهای رنجری که میشناسید حساب نمیشوند.
Detect Portal
در لول 3، توانایی درک جادویی حضور یک درگاه از دنیای دیگری را پیدا میکنید. به عنوان یک اکشن، فاصله و جهت را به نزدیکترین درگاه در 1 مایلی خود را تشخصی میدهید.
هنگامی که از این ویژگی استفاده کردید، تا زمانی که یک استراحت کوتاه یا طولانی را تمام نکنید، نمیتوانید دوباره از آن استفاده کنید.
Planar Warrior
در لول 3، یاد میگیرید که برای تقویت حملات خود از انرژی دنیاهای مختلف استفاده کنید.
به عنوان یک بونس اکشن، موجودی را انتخاب کنید که در فاصله 30 فوتی شما دیده میشود. دفعه بعدی که در این نوبت آن موجود را با حمله مسلح بزنید، 1d8 Force Damage اضافه از حمله شما آسیب وارد میشود. با رسیدن به لول 11 در این کلس، آسیب اضافی به 2d8 افزایش مییابد.
Ethereal Step
از لول 7، یاد میگیرید که از دنیای Ethereal قدم بردارید. به عنوان یک بونس اکشن، میتوانید اسپل Etherealness را با این قابلیت بدون خرج اسپل اسلات بزنید، اما اسپل در پایان نوبت فعلی به اتمام میرسد.
هنگامی که از این ویژگی استفاده کردید، تا زمانی که یک استراحت کوتاه یا بلند را تمام نکنید، نمیتوانید دوباره از آن استفاده کنید.
Distant Strike
از لول 11، توانایی عبور میان دنیاها را در یک چشم به هم زدن را بهدست میآورید. هنگامی که اکشن حمله را انجام میدهید، میتوانید قبل از هر حمله تا 10 فوت به یک فضای خالی تلپورت کنید.
اگر با اکشن دست کم به دو موجود مختلف حمله کنید، میتوانید با آن یک حمله اضافی علیه موجود سوم انجام دهید.
Spectral Defense
در لول 15، توانایی شما در حرکت میان دنیاها این امکان را برای شما فراهم میکند تا از مرزهای دنیوی عبور کرده و آسیبهای وارد شده به شما در طول جنگ کاهش یابد. وقتی از حمله آسیب میبینید، میتوانید با استفاده از ریاکشن خود در مقابل تمام آسیبهای آن حمله در این نوبت Resistance داشته باشید.
Hunter
شکارچیان جایگاه خود را به عنوان سنگر میان تمدن و حیات وحش پذیرفتهاند. هنگامی که در مسیر شکارچی قدم میگذارید، تکنیکهای تخصصی برای مبارزه با تهدیدهایی که با آن روبرو هستید را میآموزید، از قبیلههای گابلین و تودههای اورک گرفته تا غولهای سر به فلک کشیده و اژدهایان ترسناک.
Hunter’s Prey
در لول 3، یکی از ویژگیهای زیر را به دلخواه خود کسب میکنید.
Colossus Slayer. سرسختی شما میتواند قویترین دشمنان را از پا دربیاورد. هنگامی که شما با حمله مسلحانه دشمنی را میزنید، موجود در در صورتی که جانی کمتر از میزان حداکثر آن داشته باشد 1d8 دمیج اضافه میخورد. دمیج اضافه فقط یک بار در هر نوبت وارد میشود.
Giant Killer. وقتی موجودی Large یا بزرگتر در فاصله 5 فوتی شما شما را با حملهای بزند یا حملهاش خطا رود، میتوانید با ریاکشن خود به آن موجود بلافاصله پس از حملهاش ضربهای بزنید، به شرطی که موجود را ببینید.
Horde Breaker. یکبار در هر نوبت هنگامی که حمله مسلحانه انجام میدهید، میتوانید با همان سلاح به موجود دیگری که در فاصله 5 فوتی هدف اصلی و در محدوده سلاح شما قرار دارد، حمله دیگری انجام دهید.
Defensive Tactics
در لول 7، یکی از ویژگیهای زیر را به دلخواه خود کسب میکنید.
Escape the Horde. Opportunity Attackهای علیه شما Disadvantage دارند.
Multiattack Defense. وقتی دشمنی شما را با ضربهای میزند، در حملات دیگر آن دشمن تا پایان همان نوبت میزان 4+ به قدرت دفاعی یا AC شما اضافه میشود.
Steel Will. در تاسهای نجات علیه وحشت (Frightened)، Advantage دارید.
Multiattack
در لول 11، یکی از ویژگیهای زیر را به دلخواه خود کسب میکنید.
Volley. میتوانید از اکشن خود، برای حمله گسترده از راه دور به موجوداتی در 10 فوتی نقطهای که میتوانید ببینید و در دسترس سلاحتان است، استفاده کنید. به طور عادی باید برای هر هدف مهمات داشته باشید و برای هر هدف یک تاس جدا بریزید.
Whirlwind Attack. میتوانید با استفاده از اکشن خود، حمله از نزدیکی علیه هر تعدادی از موجودات در 5 فوتی خود کنید، که هرکدام تاس جداگانه نیاز دارند.
Superior Hunter’s Defense
در لول 15، یکی از ویژگیهای زیر را به دلخواه خود کسب میکنید.
Evasion. میتوانید با سرعت از برخی آثار منطقهای، مثل نفس آتشین یک اژدهای قرمز یا اسپل Ice Storm، جاخالی دهید. وقتی تحت تاثیر اثری قرار میگیرید که به شما این امکان را میدهد که در صورت موفقیت در Dexterity Saving Throw نصف دمیج را بخورید، در صورت موفقیت هیچ دمیجی نمیخورید و در صورت شکست فقط نصف دمیج وارد میشود.
Stand Against the Tide. وقتی حمله از نزدیک دشمنی علیه شما خطا میرود، میتوانید با ریاکشن خود موجود را مجبور کنید حمله را علیه موجودی به انتخاب شما (غیر از خودش) دوباره وارد کند.
Uncanny Dodge. وقتی مهاجمی که میتوانید ببینید به شما ضربهای وارد میکند، میتوانید از واکنش خود برای نصف کردن آسیب حمله به خود استفاده کنید.
Monster Slayer
خود را وقف شکار موجودات شب و جادوگران سیاه کردهاید. یک قاتل هیولا، خون آشامها، اژدهایان، شروران، شیاطین و سایر تهدیدهای جادویی را هدف میگیرند. قاتلین که برای غلبه بر چنین هیولاهایی با تکنیکهای خارقالعاده آموزش دیدهاند، در کشف و شکست دشمنان عظیم و افسانهای تبحر دارند.
اسپلها | لول رنجر |
Protection from Evil and Good | 3 |
Zone of Truth | 5 |
Magic Circle | 9 |
Banishment | 13 |
Hold Monster | 17 |
Monster Slayer Magic
از لول 3، همانطور که در جدول زیر نشان داده شدهاست در لولهای خاص یک اسپل اضافی یاد میگیرید. اسپل برای شما به عنوان یک اسپل رنجر محسوب میشود، اما در تعداد اسپلهای رنجری که میشناسید حساب نمیشوند.
Hunter’s Sense
در لول 3، توانایی تماشای بهتر یک موجود را پیدا میکنید و با جادو تشخصی میدهید که بهتر است چگونه به آن آسیب برسانید. به عنوان یک اکشن، یک موجود را انتخاب کنید که در 60 فوتی است و میتوانید ببینیدش. بلافاصله میفهمید که این موجود دارای مقاومت، مصونیت یا آسیبپذیری از چه مدل آسیبهایی است. اگر این موجود از جادوی پیشگویی (Divination) پنهان باشد، احساس میکنید که هیچگونه مقاومت، مصونیت یا آسیبپذیری ندارد.
میتوانید تعدادی برابر با Wisdom Modifier خود از این ویژگی استفاده کنید (حداقل یک بار). با اتمام یک استراحت طولانی، تمام مصارف مصرف شده آن را بازیابی میکنید.
Slayer’s Prey
از لول 3، میتوانید خشم خود را بر روی یک دشمن متمرکز کنید و صدمهای که به او وارد میکنید را افزایش دهید. به عنوان یک بونس اکشن، یک موجودی در فاصله 60 فوتی که میتوانید ببینید را به عنوان هدف این ویژگی تعیین میکنید. اولین باری که در هر نوبت به آن موجود با سلاح ضربه میزنید، از سلاح 1d6 دمیج اضافه میخورد.
این مزیت تا پایان استراخت کوتاه یا بلند ادامه دارد. اگر موجود دیگری را تعیین کنید، زود تمام میشود.
Supernatural Defense
در لول 7، در برابر حملات شکار خود علیه ذهن و بدن خود مقاومت بیشتری پیدا میکنید. هر زمان که هدف Slayer’s Prey شما را مجبور به ریختن تاس نجات میکند و هر زمان که برای فرار از Grapple آن ابیلیتی چک میریزید، 1d6 به تاس خود اضافه کنید.
Magic-User’s Nemesis
در لول 11، توانایی خنثی کردن جادوی شخص دیگری را پیدا میکنید. وقتی میبینید موجودی در 60 فوتی شما که میتوانید ببینید در حال جادوگری یا تلپورت است، میتوانید با ریاکشن خود سعی کنید جادوی آن را خنثی کنید. موجود باید در یک Wisdom Saving Throw علیه Spell Save DC شما موفق شود، یا اسپل یا تلپورت آن شکست بخورد و هدر رود.
هنگامی که از این ویژگی استفاده کردید، تا زمانی که یک استراحت کوتاه یا بلند را تمام نکنید، نمینوانید دوباره از آن استفاده کنید.
Spectral Defense
در لول 15، هنگامی که شکار شما قصد خرابکاری علیه شما را دارد، توانایی ضد حمله را پیدا میکنید. اگر هدف Slayer’s Prey شما را مجبور به ریختن تاس نجات کند، میتوانید از ریاکشن خود برای وارد کردن یک حمله با سلاح علیه آن استفاده کنید. این حمله را بلافاصله قبل از ریختن تاس نجات انجام میدهید. در صورتی که حمله وارد شود، علاوه بر تاثیرات طبیعی حمله، تاس نجات نیز به صورت خودکار موفقیت آمیز است.