بارد | Bard
بارد | Bard
جدول
9th | 8th | 7th | 6th | 5th | 4th | 3rd | 2nd | 1st | Spell هایی که میدانید | Cantrip هایی که میدانید | تواناییها Features |
امتیاز مهارت Proficiency Bonus | سطح Level |
– | – | – | – | – | – | – | – | 2 | 4 | 2 | Bardic Inspiration, Spellcasting | +2 | 1 |
– | – | – | – | – | – | – | – | 3 | 5 | 2 | Jack of All Trades, Song of Rest (d6) | +2 | 2 |
– | – | – | – | – | – | – | 2 | 4 | 6 | 2 | Bard College, Expertise | +2 | 3 |
– | – | – | – | – | – | – | 3 | 4 | 7 | 3 | Ability Score Improvement | +2 | 4 |
– | – | – | – | – | – | 2 | 3 | 4 | 8 | 3 | Bardic Inspiration (d8), Font of Inspiration | +3 | 5 |
– | – | – | – | – | – | 3 | 3 | 4 | 9 | 3 | Countercharm, Bard College feature | +3 | 6 |
– | – | – | – | – | 1 | 3 | 3 | 4 | 10 | 3 | – | +3 | 7 |
– | – | – | – | – | 2 | 3 | 3 | 4 | 11 | 3 | Ability Score Improvement | +3 | 8 |
– | – | – | – | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 12 | 3 | Song of Rest (d8) | +4 | 9 |
– | – | – | – | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 14 | 4 | Bardic Inspiration (d10), Expertise, Magical Secrets | +4 | 10 |
– | – | – | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 4 | – | +4 | 11 |
– | – | – | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 4 | Ability Score Improvement | +4 | 12 |
– | – | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 16 | 4 | Song of Rest (d10) | +5 | 13 |
– | – | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 18 | 4 | Magical Secrets, Bard College feature | +5 | 14 |
– | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 19 | 4 | Bardic Inspiration (d12) | +5 | 15 |
– | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 19 | 4 | Ability Score Improvement | +5 | 16 |
1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 20 | 4 | Song of Rest (d12) | +6 | 17 |
1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 22 | 4 | Magical Secrets | +6 | 18 |
1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 22 | 4 | Ability Score Improvement | +6 | 19 |
1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 22 | 4 | Superior Inspiration | +6 | 20 |
جان | Hit Points
Hit Dice: 1d8
Hit Points (Level=1): 8 + Constitution Modifier
Hit Points (Level>1): 1d8 (5) + Constitution Modifier به ازای هر لول بالاتر از یک
مهارتها | Proficiencies
Armor: Light
Weapon: Simple, Hand Crossbow, Longsword, Rapier, Shortsword
Tool : Musical Instrument * 3
Saving Throw: Dexterity, Charisma
3 اسکیل به انتخاب خود
تجهیزات شروع | Starting Equipment
بازی را با تجهیزات زیر بهعلاوه هرچه که از پیشینه (Background) خود میگیرید شروع میکنید.
- یک Rapier یا یک Longsword یا یک سلاح ساده به انتخاب خود
- یک Diplomat’s Pack یا یک Entertainer’s Pack
- یک Lute یا یک ساز به انتخاب خود
- Light Armor و یک Dagger
درصورت تمایل بهجای تجهیزات بالا با gp 10×5d4 بازی را شروع میکنید.
هَف-الفی پوشیده در چرم درحالی که آهنگی را زیرلب میخواند انگشتانش را روی سازهای فراموش شده و باستانی میکشد. دانش سازندگان و حماسه جادویی آن بنا توسط جادوی موسیقی به مغزش هجوم میآورند.
جنگجوی انسانی با دقت شمشیرش را با ریتمی دقیق به زرهاش میکوبد و بر ریتم با آواز همراهانش را به شجاعت و قهرمانی دعوت میکند. جادوی موسیقی همراهانش را قدرت میبخشد.
هَفلینگی خندان درحالی که ساز خود را کوک میکند از جادوی آن استفاده میکند تا سخنان همراهانش را برای شنوندگان شیرینتر کند.
یک بارد جادو را در کلمات و موسیقی میبافد تا همراهانش را الهام ببخشد، دشمنانش را تحقیر کند، افکار را هدایت کند، توهم بسازد و حتی جراحتی را خوب کند.
موسیقی و جادو
در دنیاهای دیاندی، کلمات و موسیقی فقط لرزش هوا نیستند بلکه تلفظی صوتی با قدرت بسیار بالا هستند. بارد ارباب آهنگ، سخن و جادویی که در آن دو وجود دارد است. باردها باور دارند که دنیاها با سخن بهوجود آمدهاند، که خدایان با کلماتشان به آن شکل دادند و پژواک این کلمات باستانی هنوز در کیهان منعکس میشوند. موسیقی باردها تلاشی برای ربودن و مهار قدرت آن پژواکها است که به طرز ظریفی در جادوها و قدرتهای آنها بافته شده.
مهمترین قدرت باردها تطبیقپذیری فوقالعاده آنهاست. خیلی از باردها ترجیح میدهند که در مبارزه گوشه بگیرند و از جادوی خود برای الهام بخشیدن به یارانشان و مانع گذاشتن برای دشمنانشان در فاصله استفاده کنند. اما باردها در صورت نیاز میتوانند در نبرد تنبهتن از خود دفاع کنند و از جادوی خود استفاده کنند تا سلاح و زره خود را تقویت کنند. جادوهای آنها بیشتر فریب و توهم هستند تا تخریب. آنها دانش گستردهای درمورد بسیاری از موضوعات و استعدادی طبیعی دارند که به آنها اجازه میدهد تقریبا هرکاری را انجام دهند. باردها استادان کارهایی هستند که ذهنشان را روی آن میگذارند، از اجرای موسیقی تا داشتن دانشی محرمانه.
یادگیری از تجربه
حضور باردهای حقیقی در دنیا معمول نیست. هر نقالی در میخانه یا دلقکی در دربار اشراف بارد نیست. کشف جادوی پنهان در موسیقی نیاز به مطالعه بسیار و مقداری استعداد طبیعی دارد که بیشتر افراد آن را ندارند. البته که پیدا کردن تفاوت میان یک بارد و یک بازیگر عادی کار آسانی نیست. زندگی یک بارد با سفر در سرزمینهای مختلف، جمع آوری و تعریف داستانها و دریافت لطف مخاطبان میگذرد. اما دانشی عمیق، توانایی موسیقی و قدرتی جادویی باردها را از دیگر هنرمندان جدا میسازد.
به ندرت یک بارد در جای خود برای مدت طولانی ساکن میماند. آنها تمایل طبیعی به سفر دارند، به پیدا کردن داستانهای جدید، مهارتهای جدید و کشفیات فراتر از افق. درنتیجه زندگی یک ماجراجو برای یک بارد انتخابی کاملا طبیعی است. هر ماجرایی فرصتی برای یادگیری و تمرین است.
ساخت یک Bard
باردها با داستان شکوفا میشوند، چه داستان حقیقی باشد چه زاده تخیل. پیشینه و انگیزه یک بارد اندازه داستانهایی که یک بارد راجع به آنها تعریف میکند اهمیت ندارند. شاید کودکی امن و معمولیای داشتهاید. داستان خوبی برای چنین چیزی وجود ندارد برای همین شاید خود را یتیمی جا بزنید که توسط یک ساحره در باتلاقی اسرارآمیز بزرگ شده است. شاید هم کودکی شما ارزش داستان را دارند. بعضی باردها موسیقی جادویی خود را از طریق روشهای فراطبیعی بهدست میآورند، مثل الهامگیری از پریان و دیگر موجودات خارقالعاده.
ساخت سریع
اگر قصد ساخت سریع یک بارد را دارید از این پیشنهادات استفاده کنید. اول، Charisma باید بالاترین ابیلیتی اسکور شما و Dexterity بعد از آن باشد. دوم، پیشینه Entertainer را انتخاب کنید. سوم، Cantripهای Dancing Lights و Vicious Mockery را همراه اسپلهای لول 1 Charm Person، Detect Magic، Healing Word و Thunderwave بردارید.
قابلیتها | Features
Bardic Inspiration
میتوانید به دیگران از طریق سخن یا موسیقی الهام ببخشید. برای اینکار باید در نوبت خود از بونساکشن استفاده کنید و یک موجود به جز خودتان در 60 فوتی را که میتواند صدای شما را بشنود انتخاب کنید. آن موجود یک تاس Bardic Inspiration میگیرد، یک d6.
در 10 دقیقه بعدی آن موجود میتواند تاس را ریخته و عدد آن را به یک Ability Check، Attack Roll یا Saving Throw که ریخته است اضافه کند. میتواند صبر کند و بعد از ریختن تاس d20 تصمیم بگیرد از تاس Bardic Inspiration استفاده کند، اما باید قبل از این باشد که دیام بگوید تلاشش موفق بوده یا شکست خورده است. هنگامی که تاس Bardic Inspiration ریخته شود از بین میرود. یک موجود در لحظه میتواند فقط یک تاس Bardic Inspiration داشته باشد.
شما میتوانید از این قابلیت به تعداد دفعاتی برابر با مادیفایر Charisma (حداقل یک بار) استفاده کنید. استفادههای از دست رفته در پایان یک Long Rest بازمیگردند.
تاس Bardic Inspiration در لول پنجم d8، در لول دهم d10 و در لول پانزدهم d12 میشود.
Spellcasting
آموختهاید که اساس واقعیت را متناسب با خواستهها و موسیقی خود تغییر دهید. اسپلهای شما بخشی از کارنامه گسترده شما هستند، جادویی که میتوانید برای موقعیتهای مختلف تنظیمش کنید.
Cantrips
دو Cantrip به انتخاب خود از لیست اسپلهای بارد بلدید. کنتریپهای بیشتری از لیست بارد در لولهای بالاتر میاموزید، در لول 4 کنتریپ سوم و در لول 10 کنتریپ چهارم خود را بهدست میآورید.
Spell Slots
جدول کلس بارد نشان میدهد که چند Spell Slot برای زدن اسپلهای لول 1 و بالاتر دارید. برای زدن یکی از این اسپلها، باید اسپل اسلات هم لول یا لول بالاتر خرج کنید. همه اسپل اسلاتهای خود را پس از اتمام یک Long Rest پس میگیرید.
به طور مثال، اگر اسپل لول یک Cure Wounds را بدانید و اسپل اسلات لول 1 و لول 2 داشته باشید، میتوانید Cure Wounds را با هرکدام از آنها بزنید.
اسپلهای لول 1 و بالاتری که میدانید
شما چهار اسپل لول 1 به انتخاب خود از لیست اسپلهای بارد میدانید.
در هر لول به جز لولهای 12، 16، 19 و 20 اسپلهای بارد بیشتری بهدست میآورید. هرکدام از این اسپلها باید از لولی باشند که برای آن اسپل اسلات دارید.
به طور مثال، هنگامی که به لول 3 در این کلس میرسید میتوانید یک اسپل لول 1 یا 2 بیاموزید.
علاوه بر این، هنگامی که در این کلس لول شما بالا میرود، میتوانید یکی از اسپلهای بارد خودتان را با اسپل دیگری از لیست بارد جایگزین کنید، دقت کنید که باز هم باید اسپل اسلات مناسبی برای آن اسپل داشته باشید.
Spellcasting Ability
Charisma ابیلیتی جادوگری شما برای اسپلهای بارد است. جادوی شما از قلب و روحی که در اجرای موسیقی یا سخن خود جاری میکنید میآید. هر زمانی که اسپلی به Spellcasting Ability اشاره میکند از Charisma استفاده میکنید. علاوه بر این، از مادیفایر Charisma خود برای مشخص کردن Saving Throw DC و Attack Roll اسپلهای بارد خود استفاده میکنید.
Spell Save DC =8 + Proficiency Bonus + Charisma Modifier
Spell Attack Modifier =Proficiency Bonus + Charisma Modifier
Ritual Casting
هر اسپل باردی که برچسب Ritual را دارد را میتوانید به صورت مراسم اجرا کنید.
Spellcasting Focus
میتوانید از یک ساز (Musical Instrument) به عنوان Spellcasting Focus برای اسپلهای بارد استفاده کنید.
Jack of All Trades
از لول 2، میتوانید نصف Proficiency Bonus خود را (که در صورت نیاز به پایین گرد میشود) به هر Ability Check که در آن مهارت ندارید اضافه کنید.
Song of Rest (d6)
از لول 2، میتوانید از موسیقی یا سخنی آرامش بخش برای درمان یاران مجروح خود در طی Short Rest استفاده کنید. اگر شما یا هر موجودی که از دوستان شما است که اجرای شما را شنیده است در پایان استراحت با ریختن Hit Dice به جان خود اضافه کند به مقدار 1d6 جان اضافه دریافت میکند
Hit Pointهای اضافه در لول نهم به 1d8، در لول سیزدهم به 1d10 و در لول هفدهم به 1d12 میرسند.
Bard College
در لول 3، شما تکنیکهای پیشرفته کالج موردعلاقه خود را بهدرست میآورید. انتخاب شما در لول 3، 6 و 14 به شما قابلیتهایی میدهد.
Expertise
در لول 3، دو عدد از Skillهایی که در آنها مهارت (Proficiency) دارید را انتخاب کنید. هنگام استفاده از هر Ability Check که از یکی از آن دو اسپل استفاده کند امتیاز مهارت (Proficiency Bonus) شما دو برابر حساب میشود.
در لول 10 دو اسکیل دیگر انتخاب میکنید که از این قابلیت استفاده کنند.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 4 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Bardic Inspiration (d8)
در لول 5، تاس Bardic Inspiration شما d8 میشود.
Font of Inspiration
از لول 5، هنگامی که یک Short یا Long Rest را تمام میکنید Bardic Inspirationهای خرج شده خود را پس میگیرید.
Countercharm
در لول 6، قابلیت استفاده از نتهای موسیقی یا کلماتی قدرتمند برای مختل کردن تاثیراتی که بر ذهن عمل میکنند را پیدا میکنید. به عنوان یک اکشن، میتوانید اجرایی را شروع کنید که تا پایان نوبت (Turn) بعدی شما ادامه دارد. در طول این مدت، شما و هر کدام از یاران در 30 فوتی شما در Saving Throw علیه ترس (Frightened) یا شیفته شدن (Charmed) Advantage دارند. یک موجود باید بتواند صدای شما را بشنود که از این قابلیت بهره ببرد. اجرا در صورتی که با میل خودتان (بدون نیاز به اکشن) تمامش کنید، ناتوان (Incapacitated) شوید یا مجبور به سکوت شوید ادامه پیدا میکند.
Bard College Feature
در لول 6، قابلیتی از Bard College خود میگیرید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 8 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Song of Rest (d8)
در لول 9، جان اضافهای که از Song of Rest میگیرید 1d8 میشود.
Bardic Inspiration (d10)
در لول 10، تاس Bardic Inspiration شما d10 میشود.
Expertise
در لول 10، دو Skill دیگر که در آنها مهارت (Proficiency) دارید را انتخاب کنید. هنگام استفاده از هر Ability Check که از یکی از آن دو اسپل استفاده کند امتیاز مهارت (Proficiency Bonus) شما دو برابر حساب میشود.
Magical Secrets
در لول 10، شما دانش جادویی بسیاری از طیف گستردهای از رشتهها بهدست آوردهاید. دو اسپل از هر کلسی (شامل بارد) را انتخاب کنید. اسپلی که انتخاب میکنید باید از لولی باشد که قابلیت استفاده از آن را دارید (شامل Cantrip).
اسپلی که انتخاب کردید برای شما حکم اسپل بارد را دارد و جزو اسپلهایی که میدانید حساب میشود.
دو اسپل دیگر در لولهای 14 و 18 (هرکدام دو لول) بهدست میآورید.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 12 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Song of Rest (d10)
در لول 14، جان اضافهای که از Song of Rest میگیرید 1d10 میشود.
Magical Secrets
در لول 14، دو اسپل دیگر از هر کلسی (شامل بارد) را انتخاب کنید. اسپلی که انتخاب میکنید باید از لولی باشد که قابلیت استفاده از آن را دارید (شامل Cantrip).
اسپلی که انتخاب کردید برای شما حکم اسپل بارد را دارد و جزو اسپلهایی که میدانید حساب میشود.
Bard College Feature
در لول 14، قابلیتی از Bard College خود میگیرید.
Bardic Inspiration (d12)
در لول 10، تاس Bardic Inspiration شما d12 میشود.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 16 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Song of Rest (d12)
در لول 14، جان اضافهای که از Song of Rest میگیرید 1d12 میشود.
Magical Secrets
در لول 18، دو اسپل دیگر از هر کلسی (شامل بارد) را انتخاب کنید. اسپلی که انتخاب میکنید باید از لولی باشد که قابلیت استفاده از آن را دارید (شامل Cantrip).
اسپلی که انتخاب کردید برای شما حکم اسپل بارد را دارد و جزو اسپلهایی که میدانید حساب میشود.
Ability Score Improvement
هنگامی که به لول 19 میرسید، میتوانید یک ابیلیتی را 2 عدد یا دو ابیلیتی را 1 عدد بالا ببرید. نمیتوانید با این قابلیت ابیلیتیای را بالاتر از 20 ببرید.
اگر دیام شما اجازه استفاده از Feat را میدهد میتوانید بهجای بالا بردن ابیلیتی فیت بردارید.
Superior Inspiration
در لول 20، هنگامی که تاس Initiation (نوبت) میریزید، در صورتی که Bardic Inspiration باقی نمانده باشد یک استفاده از آن برمیگردد.
Bard College (Bard Subclass)
College of Eloquence
باردهایی که به مکتب سخنوری رفته باشند هنر سخنرانی را میآموزند. چربزبانی به عنوان هنری والا شناخته میشود و ثابت شده است که دلایلی که به خوبی گفته و کلماتی که به درستی بیان شوند، قدرت بالاتری از اصل حقیقت در خود دارند.
این باردها با ترکیبی از منطق و بازی با کلمات شکاکین را در بحث شکست میدهند و با نواختن ساز و کلمات دلنواز، قلب تمام شنوندگان را به دست میآورند.
Silver Tongue
در لول 3 شما استاد گفتن حرف درست در جای درست هستید. وقتی تاس ابیلیتی چک Charisma (Persuasion) یا Charisma (Deception) میریزید، میتوانید تاس 9 یا کمتر روی d20 را 10 حساب کنید.
Unsettling Words
همچنین در لول 3 شما میتوانید کلمات جادویی خود را طوری به کار ببرید که شخصی را دچار شک و تردید درونی کنید. با یک بونس اکشن میتوانید یکی از شارژهای باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کرده و یک نفر را در فاصله 60 فوتی خود انتخاب کنید. تاس باردیک اینسپایریشن خود را بریزید. کسی که انتخاب کردهاید باید عدد تاس را از Saving Throw بعدیش که تا قبل از شروع نوبت بعد شماست کم کند.
Unfailing Inspiration
در لول 6 انگیزهبخشی شما به قدری قانعکننده است که دیگران احساس میکنند حتماً باید موفق شوند.
وقتی شخصی تاس باردیک اینسپایریشن شما را برای یک ابیلیتیچک، سیوینگترو یا اتکرُل استفاده میکند و نتیجه شکست میخورد، تاس اینسپایریشن از بین نمیرود و تا زمانی که باعث موفقیت شود یا به نحو دیگری زمانش تمام شود باقی میماند.
Universal Speech
همچنین در لول 6 شما قدرتی به دست آوردهاید تا کلام خود را برای همه قابل فهم کنید. با یک اکشن تعدادی افراد نهایتاً برابر مادیفایر کاریزمایتان در فاصله 60 فوتی انتخاب کنید. افراد منتخب میتوانند به طور جادویی حرفهای شما را برای یک ساعت بفهمند، حتی اگر زبان شما را بلد نباشند.
وقتی یک بار از این قدرت استفاده کردید دیگر نمیتوانید تا زمانی که یک استراحت بلند را تمام کنید دوباره استفادهاش کنید. مگر اینکه یک اسپلاسلات برای استفادهاش خرج کنید.
Infectious Inspiration
در لول 14 وقتی شخصی از باردیک اینسپایریشن شما استفاده کند و در تاسش موفق شود، شما میتوانید با ریاکشن یک باردیک اینسپایریشن به شخصی در 60 فوتی به غیر از خود بدهید. این کار نیازی به شارژهای اصلی باردیک اینسپایریشن شما ندارد.
شما میتوانید این کار را به تعداد کاریزما مادیفار خود انجام دهید. بعد از اتمام شارژهای این قابلیت، تا زمانی که یک لانگ رست را تمام نکنید نمیتوانید از آن استفاده کنید.
College of Glamour
این باردها افرادی هستند که قدرت خود را در دنیای Fey Wild (دنیای پریان) یا افرادی که در آن دنیا بودهاند آموختهاند. این باردها ترکیبی از ترس و ابهت را در خود دارند. نمایشهایشان از افسانههاست. این باردها آنقدر خوشسخن هستند که با سخن یا ترانهای میتوانند باعث شوند اسیرکنندگانشان آنها را صحیح و سالم رها کنند و میتوانند خشم اژدهایی را به آرامش و خوشنودی مبدل کنند.
Mantle of Inspiration
وقتی این مکتب را در لول 3 انتخاب میکنید قدرتی به دست میآورید که میتوانید یاران خود را به سرعت و انرژی مجهز کنید.
با یک بونس اکشن میتوانید یک شارژ باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کرده و افرادی نهایتاً به تعداد کاریزما مادیفایرتان در 60 فوتی که میتوانید ببینید و آنها هم شما را میبینند انتخاب کنید. این افراد 5 عدد Temporary HP (جان موقت) دریافت میکنند و میتوانند همان لحظه از ریاکشن خود استفاده کنند و به اندازه سرعت خود حرکتت کنند. این حرکت باعث فعال شدن Attack of Opportunity نمیشود.
میزان جان موقت در لول 5 به 8 عدد، در لول 10 به 11 عدد و در لول 15 به 14 عدد افزایش مییابد.
Enthralling Performance
در لول 3 همچنین، شما میتوانید نمایش خود را با جادوی پریان، دلرباتر کنید.
اگر به مدت 1 دقیقه نمایشی اجرا کنید، در پایان آن میتوانید افرادی به تعداد کاریزما مادیفارتان در فاصله 60 فوتی که نمایش شما را دیده و شنیدهاند انتخاب کنید. این تعداد افراد باید تاس Wisdom Saving Throw ریخته و در برابر DC شما موفق شوند. در غیر این صورت توسط شما Charm خواهند شد. شخصی که به این روش چارم شده باشد شما را مثل یک الگو میبیند، از شما با اشتیاق صحبت میکند و طرفداری شما را میکند. این شخص از خشونت دوری میکند مگر آنکه مجبور شود برای شما بجنگد.
این اثر بعد از 1 ساعت، یا اگر شخص آسیب ببیند، یا اگر شما یا دوستانتان به او یا دوستانش حمله کنید از بین میرود.
اگر شخصی در Saving throw موفق شود، هیچ ایدهای ندارد که شما تلاش کردید جادویش کنید.
وقتی از این قابلیت استفاده کردهاید دیگر نمیتوانید تا پایان یک لانگ رست از آن استفاده کنید.
Mantle of Majesty
از لول 6 شما میتوانید خود را در پوششی از جادوی پریان قرار دهید که باعث شود دیگران بخواهند به شما خدمت کنند.
به عنوان بونس اکشن میتوانید اسپل Command را استفاده کنید و در این لحظه زیبایی غیرزمینیای به خود میدهید که تا 1 دقیقه باقی میماند. در این مدت میتوانید در هر نوبت با بونس اکشن از Command استفاده کنید. استفاده از اسپل Command به این شیوه از شما اسپلاسلات نمیخواهد. افرادی که توسط شما Charm شده باشند به طور اتوماتیک در تاس Saving throw برای اسپل Command شکست میخورند.
وقتی از این قابلیت استفاده کردهاید دیگر نمیتوانید تا پایان یک لانگ رست از آن استفاده کنید.
Unbreakable Majesty
از لول 14 ظواهر شما برای همیشه با زیبایی و ابهتی غیرزمینی ترکیب میشود.
همچنین، با یک بونس اکشن برای 1 دقیقه یا تا زمانی که ناتوان(Incapacitated) شوید به حالتی با شکوه در میآیید. در این مدت هرکه بخواهد برای اولین بار در نوبتش به شما حمله کند باید تاس Charisma Saving Throw در برابر ِDC شما بریزد. در صورتی که شکست بخورد، نمیتواند در این نوبت به شما حمله کند و باید شخص دیگری را برای حمله انتخاب کرده یا حملهاش هدر خواهد رفت.
در صورتی که در تاس Saving throw موفق شود، میتواند به شما حمله کند، اما برای تمام Saving throwهایش در برابر اسپلهای شما در نوبت بعدی شما Disadvantage خواهد داشت.
وقتی از این قابلیت استفاده کردهاید دیگر نمیتوانید تا پایان یک شورت یا لانگ رست از آن استفاده کنید.
College of Lore
باردهای این مکتب از اکثر چیزها سر در میآورند و از گوشه و کنار جهان دانش و اطلاعات خود را جمعآوری کردهاند. افراد این مکتب عموماً در مدارس و دانشگاهها دور هم جمع شده و اطلاعات خود را با یکدیگر تبادل میکنند. آنها همچنین در مراسمات و دورهمیهای ایالات جمع میشوند تا فساد و دروغها را برملا کنند، و یا شخصیتهای سیاسی را به سخره بگیرند.
Bonus Proficiencies
در لول 3 شما در 3 اسکیل به انتخاب خودتان ماهر میشوید.
Cutting Words
از لول 3، شما میدانید چطور شخصی را گیج کنید و یا به اعتماد بنفسش ضربه بزنید. وقتی شخصی در فاصله 60 فوتی شما تاس اتکرل، ابیلیتیچک یا دمیجرل میریزد، میتوانید از ریاکشن خود استفاده کنید، یک شارژ از باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کنید و به اندازه تاس باردیک اینسپایریشن از تاس آن شخص کم کنید.
شما باید این قابلیت را بعد از ریخته شدن تاس اما قبل از اینکه دانجنمستر نتیجه را توصیف کند استفاده کنید.
این قابلیت روی موجوداتی که به شرایط Charmed مقاوم باشند بیاثر است.
Additional Magical Secrets
در لول 6، میتوانید 2 اسپل از هر اسپل لیست که بخواهید بردارید. شما باید توانایی استفاده از این اسپلها را داشته باشید، یعنی اسپلاسلات برابر با لول اسپل داشته باشید. این اسپلها برای شما اسپلِ بارد به حساب میآیند و با تعداد اسپلهایی که شما بلد هستید و در جدول بارد موجود است تداخل ندارند.
Peerless Skill
در لول 14، وقتی خودتان تاس ابیلیتیچک میریزید میتوانید یک شارژ از باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کرده، تاسش را ریخته و به ابیلیتیچک خود اضافه کنید. شما باید این کار را قبل از آنکه دانجنمستر نتیجه را توصیف کند انجام دهید.
College of Swords
باردهای این مکتب را “Blade” میخوانند. آنها با تکنیکهای خاص از چاقو و شمشیر برای نمایشهای خود استفاده میکنند. مثل قورت دادن شمشیر، پرت کردن چاقو و چرخاندن چندین چاقو در دست. آنها همچنین مبارزان بسیار خوبی با چاقو و شمشیر هستند.
باردهایی که مسیر تفریح و سرگرمی خود را رها کردهاند اکثراً در دردسر هستند و برای مخفی نگه داشتن کارهایشان دچار مشکل شدهاند. با قدرت خاصی که در سلاحهایشان دارند، این باردها اکثراً به استخدام اتحاد دزدان در میآیند و یا به تنهایی به دل ماجراجویی میزنند.
Blade Flourish
در لول 3، وقتی اکشن Attack را انجام میدهید سرعت حرکتتان 10 فوت تا انتهای آن نوبت افزایش مییابد. همچنین وقتی ضربهی شما با موفقیت به هدف برخورد کند میتوانید یکی از این آپشنهای Blade Flourish را استفاده کنید. برای هر ضربه فقط یک Blade Flourish قابل استفاده است.
Defensive Flourish: میتوانید یک شارژ باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کنید و ضربهی شما به اندازه تاس اینسپایریشن دمیج بیشتری وارد میکند. همچنین Armor Class شما به اندازه تاس باردیک اینسپایریشن تا شروع نوبت بعدی شما افزایش مییابد.
Slashing Flourish: میتوانید یک شارژ باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کنید و ضربهی شما به اندازه تاس اینسپایریشن دمیج بیشتری وارد میکند. همچنین تمام افرادی که در 5فوتی خود انتخاب کنید به مقدار تاس اینسپایریشن دمیج میخورند.
Mobile Flourish: میتوانید یک شارژ از باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کنید و ضربه شما به اندازه تاس اینسپایریشن دمیج بیشتری وارد میکند. همچنین میتوانید شخصی که زدهاید را 5 فوت به علاوه تاس اینسپایریشن هُل بدهید و همان لحظه اگر بخواهید، از ریاکشن خود استفاده کنید و به اندازه سرعت حرکتتان به جایی در 5 فوتی آن شخص حرکت کنید.
Extra Attack
از لول 6، وقتی اکشن Attack را در نوبت خود استفاده میکنید میتوانید 2 بار حمله کنید.
Master’s Flourish
در لول 14 میتوانید به جای استفاده از شارژهای باردیک اینسپایریشن برای استفاده از قابلیت Blade Flourish خود یک تاس d6 رایگان بریزید.
College of Valor
باردهای این مکتب جنگجویان پر دل و جرعتی هستند که افسانههایی که بازگو میکنند خاطرات قهرمانان گذشته را زنده نگه میدارد و به همین شکل به نسل جدیدی از قهرمانان انگیزه میبخشند. آنها سفر میکنند تا اتفاقات را با چشم خود ببینند و مطمئن شوند خاطرات آن اتفاقات از زمین پاک نخواهد شد.
Bonus Proficiencies
در لول 3 شما مهارت استفاده از سپر، زره متوسط و سلاحهای حرفهای(Martial) را خواهید آموخت.
Combat Inspiration
همچنین در لول 3 شما میآموزید دیگران را در جنگیدن مشتاق کنید. شخصی که از طرف شما باردیک اینسپایریشن داشته باشد میتواند تاسش را استفاده کرده تا به دمیجی که با حملهی سلاحش داده اضافه کند. همچنین شخص میتواند استفادهی دیگری از تاس اینسپایریشن شما بکند و هنگامی که به او حمله میشود با ریاکشن به تاس حمله، تاس باردیک اینسپایریشن را ریخته و آن را به Armor Classخود فقط برای آن Attack اضافه کند. شخص باید این کار را قبل از آنکه دیام نتیجهی حمله را توصیف کند انجام بدهد.
Extra Attack
از لول 6، وقتی اکشن Attack را در نوبت خود استفاده میکنید میتوانید 2 بار حمله کنید.
Battle Magic
در لول 14 شما جنگیدن با سلاح و جادو کردن را با یکدیگر با مهارتی استادانه ترکیب کردهاید. وقتی با اکشن خود یک اسپل بارد استفاده کرده باشید، میتوانید با بونس اکشن فقط 1 اتک با سلاح بدهید.
College of Whispers
اکثر مردم با روی خوش باردها را به محلهای خود دعوت میکنند. باردهای “ویسپر” از این ماجرا استفادهی کامل میکنند. به نظر میآید آنها مثل تمام باردهای دیگر باشند، در حال رساندن خبر، خواندن آواز و یا بازگویی داستان. اما در حقیقت مکتب ویسپر به دانشجویانش میآموزد آنها گرگهایی در میان گله گوسفندان هستند. این باردها از دانش و جادویشان استفاده میکنند تا رازها را کشف کنند و از آنها برای تهدید و اخاذی استفاده کنند.
اکثر مکاتب دیگر از باردهای ویسپر متنفر هستند. برای همین این باردها خود را مخفی میکنند، میگویند که از مکاتب دیگر هستند و اکثراً خود را لو نمیدهند.
Psychic Blades
در لول 3 یک بار در هر راند وقتی به کسی با سلاح حمله میکنید میتوانید یک شارژ از باردیک اینسپایریشن خود را استفاده کنید و 2d6 دمیج Psychic بیشتر با سلاح خود وارد کنید.
این مقدار دمیج در لول 5 به 3d6 در لول 10 به 5d6 و در لول 15 به 8d6 میرسد.
Words of Terror
در لول 3 شما میدانید چطور کلمات پاک و ساده را طوری استفاده کنید که باعث وحشت شوند.
اگر با یک شخص Humanoid به مدت 1 دقیقه تنها صحبت کنید میتوانید بذر ترس و پارانویا را در مغزش بکارید. در پایان صحبت، شخص باید Wisdom Saving Throw در برابر DC شما بریزد. در صورت شکست، شخص از شما یا شخص دیگری که انتخاب کنید میترسد و Frightened میشود. این اثر برای 1 ساعت، یا تا زمانی که شخص ترسیده آسیب ببیند یا مشاهده کند که شما به یکی از دوستانش آسیب میرسانید ادامه خواهد داشت.
اگر شخص در تاس Saving throw موفق شود، هیچ ایدهای نخواهد داشت که شما سعی کردید او را بترسانید و کلام شما را عادی برداشت خواهد کرد.
وقتی از این قابلیت استفاده کردهاید دیگر نمیتوانید تا پایان یک شورت یا لانگ رست از آن استفاده کنید.
Mantle of Whispers
از لول 6، شما میتوانید شخصیت یک Humanoid را تقلید کنید. وقتی شخصی در 30 فوتی شما میمیرد، شما میتوانید با ریاکشن، سایهای از او را جذب کنید. این سایه تا پایان لانگ رست بعدی یا تا زمانی که استفاده شود باقی میماند.
شما میتوانید با یک اکشن سایه را استفاده کنید. وقتی آن را استفاده کنید به طور جادویی ناپدید میشود و شما را به شکل شخص مُرده (اما زنده و سر حال) در میآورد. این شمایل تا 1 ساعت یا تا زمانی که با یک بونس اکشن آن را تمام کنید باقی میماند.
وقتی به این شکل در آمدید، شما به تمام اطلاعاتی که آن شخصِ مُرده به عنوان راز برای خود در نظر نگرفته بوده باشد دسترسی دارید. در نتیجه میتوانید به راحتی خود را به جای آن شخص جا بزنید.
افراد دیگر میتوانند با موفقیت در تاس Wisdom (Insight) در برابر Charisma (Deception) شما متوجه شوند که شما همان شخص نیستید. شما برای تاس دیسپشن +5 عدد اضافه خواهید داشت.
وقتی از این قابلیت برای جذب یک سایه استفاده کردهاید دیگر نمیتوانید تا پایان یک شورت یا لانگ رست از آن استفاده کنید.
Shadow Lore
در لول 14 شما میتوانید جادوی تاریک را با کلماتتان ترکیب کرده و به درون وحشتناکترین ترسهای یک شخص پی ببرید.
با یک اکشن جملهای را میگویید که فقط شخصی که انتخاب کنید در 30 فوتی شما میتواند آن را بشنود. آن شخص باید تاس Wisdom Saving throw در برابر DC شما بریزد. در صورتی که زبان شما را بلد نباشد یا نتواند حرف شما را بشنود به طور اتوماتیک در تاس موفق میشود. در صورتی که در تاس شکست بخورد، شخص برای 8 ساعت توسط شما Charm میشود. اگر شما یا یارانتان به او حمله کنید یا آسیب برسانید این اثر از بین میرود.
شخص زمزمهی شما را، ترسناکترین و مهمترین راز خود میشنود. با وجود اینکه شما از این راز خبر ندارید، اما آن شخص تصور میکند که شما میدانید. در این مدت شخص دستورات شما را عملی میکند، حاضر نمیشود به خود آسیب برساند یا زندگیش را به خطر بیندازد. اگر از ابتدا قرار بود برای شما بجنگد ممکن است حاضر شود این کار را بکند. او هر کار دیگری برای مخفی نگه داشتن راز خود میکند. برایتان هدیه میخرد و به شما خدمت میکند مثل آنکه به بهترین دوست خود کمک میکند.
وقتی اثر این قابلیت به اتمام برسد، آن شخص هیچ ایدهای ندارد که چرا انقدر از شما میترسیده. وقتی از این قابلیت استفاده کردهاید دیگر نمیتوانید تا پایان یک لانگ رست از آن استفاده کنید.