توضیحات طلسم | Spell Description
توضیحات طلسم | Spell Description
توضیح هر طلسم با قطعهای از اطلاعات شروع میشود که شامل نام طلسم، لول، مکتب جادو یا School of Magic، زمان اجرا یا Casting Time، بُرد یا Range، اجزاء یا Components و مدت یا Duration است. بقیه بخش هر اسپل اثر آن طلسم را توضیح میدهد.
زمان اجرا | Casting Time
بیشتر اسپلها یک اکشن زمان میبرند، اما بعضی از آنها یک بونساکشن، ریاکشن یا زمان خیلی بیشتری طول میکشند تا اجرا شوند.
Bonus Action
اسپلی که یک بونساکشن زمان میبرد بخصوص سریع است. در یک نوبت یا Turn درصورتی که از بونساکشن خود استفاده نکرده باشید میتوانید با آن یک اسپل بزنید. نمیتوانید در همان تِرن اسپل دیگری بزنید مگر آنکه یک Cantrip باشد که 1 اکشن زمان میبرد.
Reaction
بعضی اسپلها یک ریاکشن زمان میبرند. چنین طلسمی کسری از ثانیه زمان میبرد و در واکنش به عملی دیگر انجام میشود. اگر اسپلی بتواند با ریاکشن استفاده شود در توضیحات اسپل ذکر شده است دقیقا در کجا باید استفاده شود.
زمانهای طولانیتر
بعضی اسپلها (شامل اسپلهایی که به فرم مراسم یا Ritual اجرا میشوند) نیاز به زمان بیشتری برای اجرا دارند. زمانی که میخواهید یک اسپل با زمان اجرا طولانیتر از یک اکشن یا ریاکشن را بزنید باید هر نوبت اکشن خود را خرج استفاده از آن اسپل کنید. همچنین، باید تمرکز یا Concentration خود را بر استفاده از اسپل نگه دارید. اگر تمرکز شما از دست برود اسپل شکست میخورد اما Spell Slot شما استفاده نمیشود. اگر بخواهید دوباره تلاش کنید باید از اول شروع کنید.
بُرد | Range
هدف یک اسپل باید در برد طلسم باشد. برای اسپلی مثل Magic Missile هدف یک موجود است. برای اسپلی مثل Fireball هدف نقطهای است که توپ آتش با آن برخورد میکند.
بیشتر اسپلها برد خود را با واحد فوت که معادل تقریبا 30.5 سانتیمتر است نشان میدهند. بعضی اسپلها فقط میتوانند یک موجود (شامل شما) که با آن تماس دارید را هدف بگیرند. بقیه اسپلها، مثل اسپل Shield، فقط شما را هدف میگیرند. چنین اسپلی برد “خود” یا “Self” دارند.
اسپلهایی که اثر مخروطی یا خطی شکل دارند که منشاء آن شما هستید برد Self دارند، که نشان میدهد نقطه شروع اثر موردنظر شما هستید. درمورد اَشکال آثار اسپل در پستی دیگر توضیح داده میشود.
هنگامی که یک اسپل زده میشود اثر آن محدود به برد آن نیست، مگر آنکه توضیحات اسپل چیز دیگری بگوید.
اجزاء | Components
اجزاء یک اسپل نیازهایی فیزیکی میباشند که برای استفاده از آن به آنها نیاز دارید. توضیحات هر اسپل نشان میدهد که آن طلسم نیاز به اجزاء شفاهی (یا Verbal [V])، جسمی (یا Somatic [S]) یا مادی (یا Material [M]) دارد. اگر نتوانید یک یا اجزاء بیشتری را تهیه کنید نمیتوانید از آن اسپل استفاده کنید.
شفاهی | Verbal [V]
بیشتر اسپلها نیاز به خواندن کلماتی عرفانی دارند. خود این کلمات منبع قدرت یک اسپل نیستند؛ بلکه ترکیبی از صداها با گام و طنینی ویژه تارهای جادو را به جنبش میاندازند. درنتیجه، کاراکتری که دهانش بسته است یا در محیطی است که بنا به دلیلی صدا وجود ندارد (بهطور مثال ناحیهای تحت تاثیر اسپل Silence) نمیتواند از اسپلی که جزئی شفاهی دارد استفاده نماید.
جسمی | Somatic [S]
جادوگری میتواند نیاز به حرکاتی مثل تکانهایی محکم یا اشاراتی آرام داشته باشد. اگر اسپلی نیاز به اجزاء جسمانی داشته باشد جادوگر باید حداقل یک دست آزاد برای اجرای حرکات مورد نیاز داشته باشد.
مادی | Material [M]
بعضی اسپلها نیاز به اشیائی خاص که در قسمت توضیحات با پرانتز نشان داده شدهاند دارند. یک کاراکتر میتواند از یک Component Pouch یا یک Spellcasting Focus (که در بخش Equipment کتاب توضیح داده شدهاند) در جای اجزاء مادی مورد نیاز یک اسپل استفاده کند. اما اگر برای آن اشیاء قیمتی ذکر شده باشد کاراکتر باید شیء را داشته باشد.
اگر اسپلی بگوید که اشیا موردنظر توسط اسپل مصرف (Consume) میشوند، جادوگر باید شیء را داشته باشد. همچنین، نیاز به یک دست آزاد که به آن شیء یا یک Spellcasting Focus دسترسی داشته باشد وجود دارد، این دست میتواند همان دستی باشد که با آن قسمت جسمی اسپل انجام میشود باشد.
مدت | Duration
مدت یک اسپل زمانی است که آن اسپل میماند. مدت میتواند با واحد دور یا Round، دقیقه، ساعت یا حتی سال بیان شود. اثر بعضی اسپلها تا زمانی که آن اسپلها ازبین نرفتند یا باطل نشدند میماند.
آنی | Instantaneous
بسیاری از اسپلها آنی هستند. این اسپلها چون در لحظه وجود دارند نمیتوانند باطل یا Dispel شوند.
تمرکز | Concentration
بعضی اسپلها نیاز دارند که تمرکزتان را روی آنها نگه دارید تا جادوی آنها فعال بماند. اگر تمرکزتان ازبین برود اسپل تمام میشود.
اگر اسپلی نیاز به تمرکز داشته باشد در توضیحات آن بهعلاوه مدت زمان تمرکز ذکر میشود. شما میتوانید تمرکز خود را در هرلحظه از اسپل بردارید (نیازی به اکشن نیست).
فعالیتهای عادی مثل حرکت و اَتَک دادن باعث از دست دادن تمرکز نمیشوند. موارد زیر میتوانند باعث شکستن تمرکز شوند:
- استفاده از اسپل دیگری که نیاز به تمرکز دارد. شما نمیتوانید همزمان بر دو اسپل تمرکز کنید.
- دمیج خوردن. هنگامی که به شما آسیب وارد شود باید Constitution Saving Throw بریزید تا مشخص شود توانستهاید تمرکز خود را نگه دارید یا خیر. عدد موردنظر یا DC 10 یا نصف دمیج وارد شده است (هرکدام که بالاتر است). اگر از چند منشاء دمیج بخورید، مثلا تیر و نفس اژدها، برای هرکدام جداگانه باید تاس نجات بریزید.
- مرگ یا ناتوان (Incapacitated) شدن. درصورتی که بمیرید یا ناتوان شوید تمرکز خود را از دست میدهید.
DM میتواند تصمیم بگیرد که پدیدههای محیطی مثل برخورد با موج هنگامی که سوار کشتی هستید نیاز به DC 10 Constitution Saving Throw دارد.