طلسم | Spell
طلسم | Spell
یک طلسم یا اِسپِل اثری جادویی است، یک شکلدهی به انرژی جادویی که در تمام نقاط دنیا حضور دارد برای تبدیل آن به حالتی خاص، محدود و هدفمند. یک کاراکتر هنگام جادو کردن یا اِسپِل زدن با دقت تارهای نامرئی جادوی خام را گلچین میکند، آنها را به طرزی منحصر بفرد میچیند، به روش خاصی مرتعش میکند و سپس آزادشان میکند تا به اثر دلخواه خود برسد. در اکثر مواقع این فرآیند چند ثانیه طول میکشد.
طلسمها میتوانند ابزاری همهکاره، سلاحی قدرتمند یا سپری محافظ باشند. آنها میتوانند آسیب برسانند یا درمان کنند، شرایطی را برقرار یا برطرف کنند، انرژی حیات بدهند یا بگیرند و حتی زندگی را به مردگان برگردانند.
طلسمهای بیشماری در طول تاریخ جهانها ساخته شدهاند و بیشتر آنها مدتها است که فراموش شدهاند. بعضی از آنها در کتابهایی پوسیده در خرابههایی باستانی ثبت شدهاند و بعضی دیگر فقط در ذهن خدایان مرده ماندهاند. شاید جادوهای از دست رفته روزی توسط کاراکتری که قدرت و خرد کافی دارد دوباره ساخته شوند.
سطح طلسم | Spell Level
طلسمها از سطح 0 تا 9 تقسیم میشوند. سطح یک طلسم نشاندهنده میزان کلی قدرت آن میباشد. Cantripها که طلسمهایی ساده ولی قدرتمندی هستند که کاراکتر میتواند تقریبا بدون فکر کردن از آنها استفاده کند سطح 0 هستند. Magic Missile که طلسمی صغیر اما چشمگیر است سطح 1 و Wish که میتواند دنیا و سرنوشت را تحتتاثیر قرار دهد سطح 9 است. هرچه سطح یا به اصطلاح لِوِل طلسم بالاتر باشد نیاز به جادوگری با لِوِل بالاتر دارد.
سطح طلسم و سطح کاراکتر رابطه مستقیم ندارند. بهطور مثال، عموما کاراکتر باید لول 17 باشد که از اسپل لول 9 استفاده کند.
طلسمهای شناخته و آماده | Known and Prepared Spells
قبل از آنکه یک جادوگر از یک طلسم استفاده نماید باید آن را به شکلی محکم و ثابت در ذهن خود داشته باشد یا به شیء جادوییای که طلسم را درون خود دارد دسترسی داشته باشد. بعضی کلسها مثل Bard و Sorcerer لیست محدودی از طلسم را بهصورت همیشگی در ذهن خود دارند. بیشتر هیولاهایی که قدرت استفاده از جادو را دارند نیز چنین هستند. بقیه جادوگران، مثل Cleric و Wizard، پروسهی آماده کردن طلسمها را طی میکنند. این پروسه برای هر کلس متفاوت است و در بخش مربوطه در کتاب توضیح داده شده است.
در هر حالت، تعداد طلسمهایی که یک جادوگر در لحظه در ذهن خود دارد وابسته به لِوِل کاراکتر است.
نیروی جادویی | Spell Slots
فرقی ندارد که یک کاراکتر چه تعدادی طلسم را آماده کرده یا میداند، در آخر فقط قادر به استفاده از تعداد معدودی از آنها قبل از آنکه به استراحت نیاز داشته باشد است. دستکاری ساختار جادو و هدایت انرژی آن به سوی حتی طلسمی ساده و سطحی خرج فیزیکی و روانی بالایی دارد و هرچه سطح طلسم بالاتر برود خرج آن هم بیشتر میشود. درنتیجه، فصل مربوطه هر کلس جادوگر (بهجز Warlock که قوانینش متفاوت است) جدولی دارد که نشان میدهد هر کاراکتر چند اِسپِل اِسلات برای هر سطح طلسم را در هر لِوِل کاراکتر موجود دارد. به طور مثال، یک ویزارد لول 3 چهار اسلات لول 1 و دو اسلات لول 2 دارد.
وقتی یک کاراکتر از طلسمی استفاده میکند، یک اسلات همان لول یا بالاتر را خرج آن میکند. میتوانید به هر اسپل اسلات به عنوان یک شیار با اندازهای مشخص فکر کنید. یک طلسم سطح 1 در هر اسلاتی جا میشود ولی یک اسپل لول 9 فقط در یک اسلات لول 9 جا میشود.
به پایان رساندن یک Long Rest باعث میشود که اسپل اسلاتهای خرج شده خود را پس بگیرید.
بعضی از موجودات قدرتهای خاصی دارند که باعث میشود بتوانند از طلسمها بدون خرج کردن اسپل اسلات استفاده کنند. به طور مثال، Monk و Warlock میتوانند همچین قابلیتی داشته باشند.
استفاده از یک طلسم با سطح بالاتر | Casting a Spell at a Higher Level
هنگامی که یک جادوگر طلسمی را با اسلات لول بالاتری از سطح طلسم استفاده میکند آن طلسم لول بالاتری را بعهده میگیرد. به طور مثال اگر Magic Missile را (که اسپل لول 1 است) با اسلات لول 2 بزنید، آن Magic Missile لول 2 است.
برخی طلسمها مثل Magic Missile و Cure Wounds در صورت استفاده با اسلات لول بالاتر اثر قدرتمندتری به نسبت حالت عادی خود دارند. تغییر اثر به طور کامل در توضیحات اسپل نوشته شده است.
جادوگری در زره | Casting in Armor
بهدلیل دقت بسیار بالا و حرکات دقیقی که جادوگری نیاز دارد، در صورت استفاده از زره باید در آن ماهر (Proficient) باشید که بتوانید جادو کنید در غیر این صورت استفاده از جادو ممکن نیست.
کنتریپ | Cantrip
یک کنتریپ طلسمی است که میتواند در لحظه بدون نیاز به اسپل اسلات و آمادگی از قبل زده شود. تمرین مکرر طلسم را در ذهن جادوگر ثابت و جادویی که طلسم نیاز دارد را در او تزریق کرده تا بتواند پیدرپی آن طلسم را استفاده کند. اسپل لول یک کنتریپ 0 میباشد.
مراسم | Ritual
بعضی طلسمها برچسب خاصی به نام مراسم یا Ritual دارند. چنین طلسمی میتواند به صورت عادی زده شود یا به صورت مراسم اجرا شود. نسخه مراسم یک طلسم 10 دقیقه بیشتر از حالت عادی طول میکشد. همچنین اسپل اسلات خرج نمیکند که یعنی نسخه مراسم یک طلسم نمیتواند با لول بالاتری اجرا شود.
برای اجرای یک طلسم به صورت مراسم جادوگر باید قابلیتی که اجازه همچین کاری میدهد را داشته باشد. بهطور مثال Cleric و Druid همچین قابلیتی دارند. همچنین جادوگر باید طلسم را آماده یا در لیست طلسمهایی که میشناسد داشته باشد، مگر آنکه قابلیت مراسم کاراکتر چیز دیگری گفته باشد، بهطور مثال قابلیت Ritual کلس Wizard اینطور است.