مکاتب جادو | Schools of Magic
مکاتب جادو | Schools of Magic
جادو در دنیای D&D به هشت گروه یا مکتب تقسیم میشود. این گروهبندی به توصف یک جادو یا Spell کمک میکند؛ مکاتب قوانین ندارند اما بعضی از قوانین (مثل بعضی از سابکلسهای ویزارد) به آنها رجوع میکنند.
Abjuration
جادوهای این مکتب ماهیت دفاعی دارند، گرچه بعضی از آنها استفاده خشونتآمیز دارند. آنها موانع جادویی میسازند، اثرات مضر را خنثی میکنند، به متجاوزان صدمه میزنند و موجودات را به دنیاهای دیگر تبعید میکنند.
Conjuration
جادوهای این مکتب شامل حمل و نقل اشیاء و اشخاص از مکانی به مکان دیگر میشوند. بعضی از آنها اشیاء یا موجوداتی را احضار میکنند، درحالی که دیگر اسپلها به جادوگر اجازه میدهند که از مکانی به مکان دیگر تلپورت کند. بعضی از این جادوها از هیچ شیء یا اثری خاص بهوجود میآورند.
Divination
جادوهای این مکتب برای کسب اطلاعات – به صورت اسراری که سالهای بیشماری پنهان بودند، چشماندازی از آینده، مکان اشخاص یا اشیاء مخفی یا حقیقت پشت توهم – استفاده میشوند.
Enchantment
جادوهای این مکتب بر ذهن دیگران تاثیر میگذارد و رفتار آنها را هدایت یا کنترل میکند. چنین جادوهایی میتوانند کاری کنند که دشمن جادوگر را به عنوان یک دوست ببیند، کسی را مجبور به کاری کنند یا حتی شخصی را مثل یک عروسک کنترل کنند.
Evocation
جادوهای این مکتب انرژی جادویی را میگیرند یا اثری دلخواه تولید کنند. بعضی از آنها گلولههای بزرگ آتش یا صاعقههایی هولناک میسازند و بعضی دیگر جراحتها را درمان میکنند.
Illusion
جادوهای این مکتب حواس و ذهن دیگران را فریب میدهند. آنها باعث میشوند که اشخاص چیزهایی که وجود ندارند را ببینند، چیزهایی که وجود دارند را نبینند، صداهای خیالی بشنوند یا چیزهایی را به یاد آورند که هیچوقت اتفاق نیافتاده. بعضی از این جادوها توهمهایی میسازند که هرکسی میتواند ببیند اما بیشتر آنها فقط در ذهن هدف خود اتفاق میافتند.
Necromancy
جادوهای این مکتب انرژی مرگ و زندگی را دستکاری میکنند. آنها میتوانند به کسی ذخیره اضافی نیروی حیات دهند، نیروی حیات را از شخص دیگری بگیرند، مرده متحرک درست کنند و حتی مردگان را به زندگی برگردانند.
استفاده از جادوهای نکرومنسی مثل Animate Dead در بیشتر جوامع کاری غلط و شرورانه حساب میشود و غالبا جادوگران خبیث از آنها استفاده میکنند.
Transmutation
جادوهای این مکتب خواص یک موجود، شیء یا محیط را تغییر میدهند. شاید دشمنی را تبدیل به یک موجود بیضرر کنند، قدرت یک دوست را افزایش دهند، چیزی را به فرمان جادوگر جابهجا کنند یا قابلیت بهبود ذاتی شخصی را تقویت کنند تا به سرعت جراحتش خوب شود.