استراحت | Resting
استراحت | Resting
هرچقدر هم که قهرمانان بزرگی باشید، باز هم نمیتوانید تمام ساعات روز را صرف اکتشاف، معاشرت یا مبارزه کنید. ماجراجویان به استراحت برای غذا خوردن، خواب، رسیدگی به جراحتها، نیروی تازه بخشیدن به ذهن و روح برای جادو و آماده سازی خود برای ماجراجوییهای بعدی نیاز دارند.
ماجراجویان، و دیگر موجودات، میتوانند در طول روز استراحت کوتاه یا Short Rest کنند و روز خود را با استراحت بلند یا Long Rest به اتمام برسانند.
استراحت کوتاه | Short Rest
یک شُرت رِست حداقل 1 ساعت زمان میبرد. در حین آن کاراکتر نباید کاری سختتر از غذا خوردن، نوشیدن، مطالعه و رسیدگی به جراحتهای خود انجام دهد.
یک کاراکتر میتواند در انتهای استراحت کوتاه خود یک یا تعداد بیشتری تاس جان (یا Hit Die) برای درمان خود خرج کند. برای هر تاس جان باید تاس را ریخته، مادیفایر Constitution را اضافه کرده و عدد نهایی را به جان فعلی (یا Current HP) خود اضافه کرده. بعد از ریختن هر تاس میتوان تصمیم گرفت که آیا نیاز به خرج تعداد بیشتری تاس جان میباشد یا خیر.
استراحت بلند | Long Rest
یک لانگ رِست حداقل 8 ساعت زمان میبرد، که حداقل 6 ساعت آن باید برای خواب سپری شود و دو ساعت دیگر میتوانند صرف فعالیتهای سبک و آسان مثل مطالعه، معاشرت و نگهبانی شوند. اگر حین استراحت حداقل 1 ساعت فعالیتهای سنگین مثل قدم زدن، مبارزه و جادوگری انجام دهید باید استراحت را از اول شروع کنید.
در انتهای یک استراحت بلند، جان فعلی کاراکتر به میزان حداکثر خود (یا Max HP) برمیگردد. همچنین به میزان حداکثر نصف Hit Dice کلی خود تاس جان پس میگیرد. به طور مثال، اگر کاراکتری هشت Hit Dice داشته باشد در انتهای لانگ رِست میتواند تا چهار عدد از آنها را در صورت خرج شدن پس بگیرد.
یک کاراکتر نمیتواند در یک بازه 24 ساعته بیش از یک لانگ رِست داشته باشد، هنگام شروع استراحت باید حداقل یک Hit Point یا جان داشته باشید که بتوانید از مزایای آن بهره ببرید.