مابین ماجراجوییها | Between Adventures
مابین ماجراجوییها | Between Adventures
بین سفر به سیاهچالها و نبرد با موجودات شرور باستانی، ماجراجویان به استراحت، بهبودی و آماده شدن برای ماجراجویی بعدی خود نیاز دارند. بسیاری از ماجراجویان نیز از این زمان برای انجام کارهای دیگر مانند ساخت اسلحه و زره، انجام تحقیقات یا خرج طلای بدست آورده استفاده میکنند.
در بعضی موارد، گذر زمان چیزی است که با کمترین توصیف رخ میدهد. هنگام شروع یک ماجراجویی جدید، DM ممکن است به سادگی اعلام کند که زمان مشخصی سپری شده است و به شما امکان میدهد آنچه که شخصیت شما انجام داده است را به طور کلی توصیف کنید. در مواقع دیگر، DM ممکن است بخواد زمان را پیگیری کند، زیرا حوادث فراتر از دانش شما در حرکت هستند.
مخارج زندگی
خرج روزانه | سبک زندگی |
– | بیچاره |
1 sp | تهیدست |
2 sp | فقیر |
1 gp | ساده |
2 gp | راحت |
4 gp | ثروتمند |
حداقل 10 gp | اشراف |
شما باید مابین ماجراجوییهای خود کیفیت خاصی از زندگی را انتخاب کنید و هزینههای حفظ آن سبک زندگی را بپردازید.
یک سبک زندگی تاثیر زیادی بر شخصیت شما ندارد اما میتواند بر واکنش افراد و گروههای دیگر به شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، هنگامی که شما سبک زندگی اشراف را دنبال میکنید، ممکن است تاثیر بر اشراف شهر برای شما آسان باشد.
اوقات فراغت | Downtime Activities
DM ممکن است مابین ماجراجوییها از شما بپرسد که شخصیت شما در اوقات فراغتش چه میکند. برای بهره بردن از یک فعالیت در این زمان، روزانه حداقل 8 ساعت زمان نیاز است تا از بتوان از آن بهره برد. هر فعالیت، نیاز به تعداد مشخصی روز برای اجرا دارد. نیازی نیست روزها پشت سر هم باشند. اگر زمان کافی را سپری کردهاید، میتوانید همان کار را برای مدت زمان طولانیتری ادامه دهید یا به فعالیت جدیدی در اوقات فراغت خود روی بیاورید.
فعالیتهایی به جز موارد ذکر شده نیز ممکن هستند. اگر فعالیت خاصی برای اوقات فراغت کاراکتر خود در نظر دارید با DM خود صحبت کنید.
ساخت و ساز
شما میتوانید اشیا غیر جادویی، از جمله تجهیزات ماجراجویی و آثار هنری بسازید. شما باید در استفاده از ابزار مربوط به شیئی که میخواهید اجرا کنید مهارت داشته باشید (معمولا نوعی Artisan Tool). همچنین ممکن است برای ایجاد آن نیاز به مواد یا مکانی خاص داشته باشید. به عنوان مثال، شخصی که در استفاده از ابزار آهنگری مهارت دارد، برای ساخت شمشیر یا زره به کوره آهنگری نیاز دارد.
به ازای هر روزی که برای ساخت و ساز زمان میگذارید، میتوانید یک یا چند شیء با ارزش کلی حداکثر 5 gp بسازید و باید مواد اولیه برابر با نصف ارزش آن خرج کنید. اگر چیزی که میخواهید بسازید ارزش بیشتری از 5 gp دارد، هر روز مقدار 5 gp از آن را میسازید تا زمانی که کامل شود. به طور مثال، یک نفر برای ساخت یک زره کامل Plate (که ارزش 1500 gp دارد) باید 300 روز زمان بگذارد.
چند شخصیت میتوانند تلاشهای خود را برای ساخت یک شیء ترکیب کنند، به شرطی که همه شخصیتها مهارت ابزار مربوطه را داشته باشند و در یک مکان با هم کار کنند. هر کاراکتر به ازای هر روز کمک، به ارزش 5 gp کار را جلو میبرد. به طور مثال، سه شخصیت با مهارت لازم و امکانات مناسب میتوانند یک زره Plate را در 100 روز و با هزینه کلی 750 gp بسازند.
در حین ساخت و ساز، میتوانید بدون پرداخت هزینه مورد نیاز از سبک زندگی ساده یا با پرداخت نصف هزینه مورد نیاز از سبک زندگی راحت بهره ببرید.
کار در حرفه
شما میتوانید مابین ماجراجوییهای خود کار کنید. این به شما این امکان را میدهد که سبک زندگی سادهای را بدون نیاز به پرداخت 1 gp در روز حفظ کنید. این مزیت تا زمانی ادامه مییابد که به حرفه خود ادامه دهید.
اگر عضو سازمانی هستید که میتواند برای شما اشتغالزا باشد، مانند معبد یا صنف دزدان، درآمد کافی برای حفظ یک سبک زندگی راحت را دارید.
اگر در Performance مهارت دارید و در اوقات فراغت خود به اجرا میپردازید، درآمد کافی برای یک سبک زندگی ثروتمند را دارید.
بهبودی
میتوانید از اوقات فراغت خود برای بهبود آسیب دیدگی، بیماری یا مسمویت استفاده کنید.
پس از سه روز سپری کردن برای بهبودی، میتوانید یک Constitution Saving Throw با DC 15 بریزید. در صورت موفقیت، میتوانید یکی از نتایج زیر را انتخاب کنید:
- یک اثر را بر روی خود خاتمه دهید که از بازیابی جان جلوگیری میکند
- برای 24 ساعت آینده، در تاسهای نجات مقابل یک سم یا بیماری که در حال حاضر از آن رنج میبرید، Advantage دارید.
تحقیقات
زمان مابین ماجراجوییها فرصتی عالی برای انجام تحقیقات است. تحقیقات میتواند شامل خواندن طومارهای غبارآلود یا خرید نوشیدنی برای اهالی محل و شنیدن شایعات باشد.
هنگامی که تحقیقات خود را شروع میکنید، DM تعیین میکند که آیا اطلاعات در دسترس است، چند روز زمان از اوقات فراغت خود برای یافتن آنها نیاز دارید و آیا محدودیتی در تحقیقات شما وجود دارد (مانند نیاز به جستجوی یک فرد خاص، مقبره یا محل). DM همچنین ممکن است از شما بخواهد یک یا چند تاس توانایی بریزید، مانند Intelligence (Investigation) برای یافتن سرنخ یا Charisma (Persuasion) برای اطمینان از کمک کسی. به محض تحقق آن شرایط، اطلاعات را در صورت موجود بودن دریافت میکنید.
برای هر روز تحقیق، باید 1 gp برای تامین هزینههای آن خرج کنید. این هزینه علاوه بر هزینههای سبک زندگی شماست.
آموزش
میتوانید از زمان مابین ماجراجوییهای خود برای آموزش یک زبان جدید یا کسب مهارت در یک ابزار استفاده کنید. DM شما ممکن است گزینههای دیگری برای آموزش را ارائه دهد.
اول، باید یک مربی پیدا کنید که مایل باشد به شما آموزش دهد. DM مشخص میکند که چه مدت زمان میبرد و اینکه آیا تاسهای توانایی نیاز هستند یا خیر.
این آموزش 250 روز زمان میبرد و هر روز 1 gp خرج دارد. پس از صرف زمان و هزینه لازم، زبان جدید را میآموزید یا در ابزار جدید مهارت کسب میکنید.