سلاحها | Weapons
سلاحها
کلس، و در معدود مواقعی نژاد شما، به شما مهارت استفاده از سلاحهای مختلفی را میدهد که نشاندهنده استایل کلاس شما و سلاحهایی که بیشتر استفاده میکنید خواهد بود. چه برای مبارزه به تیر و کمان علاقهمند باشید چه به شمشیر، سلاح شما و مهارت اینکه به درستی از آن استفاده کنید فرق بین مرگ و زندگی در یک ماجراجویی خواهد بود.
مهارت سلاح | Weapon Proficiency
شما ممکن است مهارت استفاده از یک سلاح یا گروهی از سلاحها را از کلس، نژاد یا دیگر ویژگیهای کاراکتر خود دریافت کرده باشید.
دو گروه اصلی سلاح وجود دارد. سلاحهای ساده (Simple Weapon) مثل چماق و خنجر و نیزه، و سلاحهای نظامی (Martial Weapon) مثل شمشیرها و تبرهای جنگی. اکثر مردم استفاده از سلاحهای ساده را بلدند اما استفاده ماهرانه از سلاحهای مارشال نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد.
اگر مهارت استفاده از یک سلاح را داشته باشید میتوانید Proficiency Bonus خود را به تمام تاسهای Attack Roll که با آن سلاح میریزید اضافه کنید، در نتیجه شانس اینکه ضربات شما خطا برود با سلاحهایی که در آن ماهر باشید کمتر میشود.
سلاحهای ساده دوربرد | Simple Range Weapons
سلاح | قیمت | Damage | وزن | خصوصیات |
Crossbow, light | 25 gp | 1d8 piercing | 5 lb. | Ammunition (range 80/320), loading, two-handed |
Dart | 5 cp | 1d4 piercing | ¼ lb. | Finesse, thrown (range 20/60) |
Shortbow | 25 gp | 1d6 piercing | 2 lb. | Ammunition (range 80/320), two-handed |
Sling | 1 sp | 1d4 bludgeoning | – | Ammunition (range 30/120) |
سلاحهای ساده نزدیکزن | Simple Range Weapons
سلاح | قیمت | Damage | وزن | خصوصیات |
Club | 1 sp | 1d4 bludgeoning | 2 lb. | Light |
Dagger | 2 gp | 1d4 piercing | 1 lb. | Finesse, light, thrown (range 20/60) |
Greatclub | 2 sp | 1d8 bludgeoning | 10 lb. | Two-handed |
Handaxe | 5 gp | 1d6 slashing | 2 lb. | Light, thrown (range 20/60) |
Javelin | 5 sp | 1d6 piercing | 2 lb. | Thrown (range 30/120) |
Light hammer | 2 gp | 1d4 bludgeoning | 2 lb. | Light, thrown (range 20/60) |
Mace | 5 gp | 1d6 bludgeoning | 4 lb. | – |
Quarterstaff | 2 sp | 1d6 bludgeoning | 4 lb. | Versatile (1d8) |
Sickle | 1 gp | 1d4 slashing | 2 lb. | Light |
Spear | 1 gp | 1d6 piercing | 3 lb. | Thrown (range 20/60), versatile (1d8) |
سلاحهای نظامی دوربرد | Martial Range Weapons
سلاح | قیمت | Damage | وزن | خصوصیات |
Blowgun | 10 gp | 1 piercing | 1 lb. | Ammunition (range 25/100), loading |
Crossbow, hand | 75 gp | 1d6 piercing | 3 lb. | Ammunition (range 30/120), light, loading |
Crossbow, heavy | 50 gp | 1d10 piercing | 18 lb. | Ammunition (range 100/400), heavy, loading, two-handed |
Longbow | 50 gp | 1d8 piercing | 2 lb. | Ammunition (range 150/600), heavy, two-handed |
Net | 1 gp | – | 3 lb. | Special, thrown (range 5/15) |
سلاحهای نظامی نزدیکزن | Martial Melee Weapons
سلاح | قیمت | Damage | وزن | خصوصیات |
Battleaxe | 10 gp | 1d8 slashing | 4 lb. | Versatile (1d10) |
Flail | 10 gp | 1d8 bludgeoning | 2 lb. | – |
Glaive | 20 gp | 1d10 slashing | 6 lb. | Heavy, reach, two-handed |
Greataxe | 30 gp | 1d12 slashing | 7 lb. | Heavy, two-handed |
Greatsword | 50 gp | 2d6 slashing | 6 lb. | Heavy, two-handed |
Halberd | 20 gp | 1d10 slashing | 6 lb. | Heavy, reach, two-handed |
Lance | 10 gp | 1d12 piercing | 6 lb. | Reach, special |
Longsword | 15 gp | 1d8 slashing | 3 lb. | Versatile (1d10) |
Maul | 10 gp | 2d6 bludgeoning | 10 lb. | Heavy, two-handed |
Morningstar | 15 gp | 1d8 piercing | 4 lb. | – |
Pike | 5 gp | 1d10 piercing | 18 lb. | Heavy, reach, two-handed |
Rapier | 25 gp | 1d8 piercing | 2 lb. | Finesse |
Scimitar | 25 gp | 1d6 slashing | 3 lb. | Finesse, light |
Shortsword | 10 gp | 1d6 piercing | 2 lb. | Finesse, light |
Trident | 5 gp | 1d6 piercing | 4 lb. | Thrown (range 20/60), versatile (1d8) |
War pick | 5 gp | 1d8 piercing | 2 lb. | – |
Warhammer | 15 gp | 1d8 bludgeoning | 2 lb. | Versatile (1d10) |
Whip | 2 gp | 1d4 slashing | 3 lb. | Finesse, reach |
خصوصیات سلاحها | Weapon Properties
- نیازمند به مهمّات یا Ammunation:
این گونه سلاحها مثل کمان نیاز به مهمّات دارند و به تنهایی قابل استفاده نیستند. در پایان هر جنگ میتوانید نیمی از تیرهایی که زدهاید را با گشتن زمین به مدت 1 دقیقه، بردارید و دوباره به دست بیاورید. - سرعتی یا Finesse:
هنگام حمله با این نوع سلاحها میتوانید انتخاب کنید که به تاس اتک و دمیج، Dexterity یا Strength خود را اضافه کنید. باید برای هر دو تاس از همان مادیفایر استفاده کنید. - سنگین یا Heavy:
موجوداتی که به لحاظ قد و هیکل سایزشان Small یا کوچکتر باشد در ضربه زدن با این سلاح Disadvantage دارند. وزن و اندازه این سلاحها بسیار زیاد است. - سبک یا Light:
سلاحهای سبک به راحتی قابل استفاده هستند و به همین دلیل سلاحی ایدهآل برای مبارزه با دو سلاح در دو دست یا Two Weapon Fighting میباشند. - نیازمند به پُر کردن یا Loading:
از این گونه سلاحها به دلیل زمانبر بودن پُر کردن تیرشان در هر نوبت فقط یک تیر میتوان شلیک کرد. فرقی نمیکند که Action یا Bonus Action یا Reaction خود را استفاده کردید و یا چند اتک در هر نوبت دارید. - دور بُرد یا Range:
داخل توضیحات همهی سلاحهای دوربرد، در پرانتز دو عدد نوشته شده. عدد اول بُردِ معمولی یا Normal Range و عدد دوم بُرد نهایی یا Long Range نامیده میشود. اگر به هدفی دورتر از بُرد معمولی سلاحتان شلیک کنید برای تاس اتک Disadvantage خواهید داشت. هیچوقت نمیتوانید به هدفی دورتر از بُرد نهایی شلیک کنید. - بُلند یا Reach:
اندازه سلاحهای بلند مثل نیزه به شما اجازه میدهد که به دشمنان در فاصله 10 فوت ضربه بزنید. - خاص یا Special:
اگر سلاحی خصوصیات خاص داشته باشد در داخل توضیحات سلاح آورده شده. - پرتابی یا Thrown:
سلاحهایی که قابلیت پرتاب دارند. برای پرتاب هم همان مادیفایری استفاده میشود که برای اتکهای معمولی استفاده میشد. مثلاً اگر بخواهید Hand Axe را پرتاب کنید تاس اتک و دمیج با Strength جمع میشود، اما اگر بخواهید Dagger پرتاب کنید میتوانید یا از Strength یا Dexterity استفاده کنید چرا که Dagger سلاح Finesse است. - دو دستی یا Two Handed:
اینگونه سلاحها به هر دو دست شما نیاز دارند. البته برای نگاه داشتن آنها در دستتان میتوانید این کار را با یک دست انجام دهید اما اتک دادن با یک دست با این سلاح غیر ممکن است. - منعطف یا Versatile:
هنگام ضربه زدن با این سلاح میتوانید از یک دست یا دو دست استفاده کنید. داخل توضیحات سلاح تفاوت دمیج یک دستی با دو دستی نوشته شده. به طور مثال Long sword یک سلاح Versatile است که یک دستی d8 و دو دستی d10 دمیج میدهد.
سلاحهای بداهه | Improvised Weapons
اگر شکل و شمایل وسایل مورد استفاده شبیه به سلاحهای دیگر باشد (مثل پایه میز که شبیه چماق است) دیام میتواند آن را به عنوان همان سلاح در نظر بگیرد. وسیلهای که هیچ شباهتی به یک سلاح نداشته باشد 1d4دمیج میزند. همچنین دمیج سلاحهایی که قابلیت پرتاب ندارند، در صورت پرت شدن 1d4میباشد. بُرد معمولی اینگونه اتکها 20 و برد نهایی 60 فوت است.
سلاحهای نقرهاندود | Silvered Weapons
بعضی هیولاها و موجودات نسبت به سلاحهای غیرجادویی مقاوم هستند. اما ممکن است نسبت به سلاحهای نقرهاندود مقاوم نباشند. از آنجا که سلاح جادویی بسیار کمیاب است، ماجراجویان محافظهکار اغلب مقداری بیشتر هزینه میکنند تا سلاح خود را نقرهاندود کنند. با 100 سکه طلا میشود یک سلاح یا 10 تیر را نقرهاندود کرد. این هزینه علاوه بر هزینهی نقره، برای کار سخت و تخصصی مورد نیاز خرج میشود تا یک آهنگر نقره را بدون آنکه از کارآمدی سلاح کاسته شود به آن اضافه کند.
سلاحهای خاص | Special Weapons
Lance (نوعی نیزه): درصورت حمله به شخصی که در 5 فیتی شما ایستاده است در آن اتک دیسادونتج دارید. همچنین، اگر سوار بر حیوانی نباشید و پیاده باشید برای نگهداشتن Lance نیاز به دو دست دارید.
Net (تور): در صورت برخورد با یک موجود Large یا کوچکتر آن را مهار (به اصطلاح Restrained، جلوتر راجع به مفهوم آن بیشتر صحبت میکنیم) میکند. تور بر موجودات بدون فرم فیزیکی یا موجودات Huge و بزرگتر اثر نمیکند. یک موجود میتواند با DC 10 Strength Check خود یا موجود دیگری را آزاد کند. همچنین وارد کردن حداقل 5 دمیج Slashing به تور (10 AC) تور را بدون آسیب زدن به موجود مهارشده نابود میکند.
هنگامی که از اکشن، بونساکشن یا ریاکشن خود برای حمله با تور استفاده کنید، بدون توجه به قابلیتهای خود حداکثر یک اتک میدهید.