سطح و تجربه | Experience & Level
سطح و تجربه
Proficiency Bonus | Level | Experience Points |
+2 | 1 | 0 |
+2 | 2 | 300 |
+2 | 3 | 900 |
+2 | 4 | 2,700 |
+3 | 5 | 6,500 |
+3 | 6 | 14,000 |
+3 | 7 | 23,000 |
+3 | 8 | 34,000 |
+4 | 9 | 48,000 |
+4 | 10 | 64,000 |
+4 | 11 | 85,000 |
+4 | 12 | 100,000 |
+5 | 13 | 120,000 |
+5 | 14 | 140,000 |
+5 | 15 | 165,000 |
+5 | 16 | 195,000 |
+6 | 17 | 225,000 |
+6 | 18 | 265,000 |
+6 | 19 | 305,000 |
+6 | 20 | 355,000 |
هنگامی که کاراکتر شما به ماجراجویی میرود و از چالشهای مختلف با موفقیت میگذرد تجربه یا Experience کسب میکند که با امتیاز تجربه یا Experience Points نشان داده میشود. کاراکتری که به میزان خاصی از Experience میرسد به سطح بالاتری میرود، به این فرآیند لِوِل گرفتن یا لِوِل آپ گفته میشود.
وقتی لول شما بالا میرود کلس و در مواقع معدودی نژاد شما به شما قدرتهای بیشتر و جدیدتری میدهند. بعضی از این قابلیتها شاید به شما اجازه بدهند که Ability Scoreهای خود را بالا ببرید. یا با اضافه کردن 1 به دو قابلیت و یا با اضافه کردن 2 به یک قابلیت. شما نمیتوانید یک ابیلیتی اسکور را از 20 بالاتر ببرید. به علاوه، هر چند لول یکبار Proficiency Bonus شما افزایش مییابد.
هرباری که لول شما بالا میرود 1 تاس جان اضافه دریافت میکنید. Hit Die را انداخته، مادیفایر Constitution را به آن اضافه کرده و عدد نهایی (که حداقل 1 است) را به Maximum HP اضافه کرده. روش دیگر این است که به جای تاس ریختن از عدد مشخص شده در اطلاعات کلس خود استفاده کنید.
ردههای بازی
به طور کلی، D&D بر اساس لول کاراکترها به 4 رده تبدیل میشود. این ردهها با قوانین ارتباط ندارند بلکه یک توضیح کلی از تغییر تجربه بازی با بالا رفتن لول میدهند.
رده اول (لول 1 تا 4)
در رده اول (لول 1 تا 4)، کاراکترها اصولا یک ماجراجوی کارآموز حساب میشوند. آنها دارند قابلیتهایی را که به عنوان یک عضو کلس خاص تعریفشان میکند یاد میگیرند، همچنین تصمیمهای بسیار تاثیرگذاری که در نحوه کلی بازی آنها اثر دارد را میگیرند. تهدیدهایی که با آن روبهرو میشوند نسبتا کوچک هستند و برای روستاها و مزرعههای محلی خطر دارند.
رده دوم (لول 5 تا 10)
در رده دوم (لول 5 تا 10)، کاراکترها به اصل خود تبدیل میشوند. خیلی از جادوگران به جادوهای لول 3 دسترسی پیدا میکنند و با اسپلهایی مثل Fireball و Lightning Bolt به ردهی جدیدی از جادو دست پیدا کردهاند. در این رده، خیلی از کلسهایی که از سلاح استفاده میکنند قابلیت چند ضربه در یک نوبت را پیدا میکنند. کاراکترها مهم شدهاند و با خطرهایی که شهرها و پادشاهیها را تهدید میکنند روبهرو میشوند.
رده سوم (لول 11 تا 16)
در رده سوم (لول 11 تا 16)، کاراکترها به سطحی از قدرت رسیدهاند که آنها را خیلی بالاتر از عموم مردم و حتی استثنایی میان دیگر ماجراجویان میسازد. در لول 11 خیلی از جادوگران به اسپلهای لول 6 دست پیدا میکنند که بعضی از آنها اثرهایی دارند که قبلا برای کاراکتر غیرممکن بوده. دیگر کاراکترها قابلیتهایی پیدا میکنند که به آنها اجازه میدهد اتکهای بیشتری بدهند و یا با آن ضربهها کارهای چشمگیری کنند. این رده از ماجراجویان با خطرهایی روبهرو میشوند که کل منطقیه و یا قارّه را تهدید میکنند.
رده چهارم (لول 17 تا 20)
در رده چهارم (لول 17 تا 20)، کاراکترها نهایت قابلیتهای کلسشان را کسب میکنند و تبدیل به قهرمانان یا شرورانی افسانهای و یک الگو برای دیگر ماجراجویان میشوند. سرنوشت جهان و یا حتی نظم اساسی همهی جهانها ممکن است در دست آنها باشد.