تاس d20
تاس d20
تاس 20 وجهی یا d20 مهمترین تاس و نماد کلی بازی D&D میباشد. دلیل آن این است که سیستم اصلی بازی براساس این تاس طراحی شده است. از این تاس برای اصلیترین فرآیندهای بازی استفاده میشود که مهمترین آنان سه عمل Ability Check، Attack Roll و Saving Throw هستند.
بررسی توانایی | Ability Check
یک اَبیلیتی چِک توانایی شما را در انجام یک چالش محک میزند. هنگامی که قصد انجام عملی به جز حمله دارید که احتمال شکست خوردن در آن وجود دارد باید از ابیلیتی چک استفاده کنید.
کاری را که قصدش را دارید به DM اعلام کرده و او با توجه به عمل درخواستی و شرایط، این چک را به یکی از 6 ابیلیتی (Strength, Dexterity, …) و در صورت امکان یکی از اسکیلها (Acrobatics, Arcana, ….) مرتبط مینماید. تاس d20 را میاندازید، نتیجه آن را با مادیفایِر ابیلیتی یا اسکیل مربوطه جمع مینمایید و سپس عدد نهایی را به DM اعلام میکنید. نتیجه چک شما به عددی که آوردهاید و سختیای که DM برای انجام این کار مشخص کرده است (که به عنوان Difficulty Class یا به اختصار DC شناخته میشود.) بستگی دارد.
مثال: قصد دارید از پشت در صدای افراد داخل یک اتاق را گوش دهید. DM میگوید برای مشخص شدن میزانی که از حرفها متوجه میشوید باید ابیلیتی چک Perception بریزید (به اصطلاح PerceptionCheck). برای اینکار تاس d20 را انداخته و با عدد اسکیل پِرسِپشِن خود جمع میکنید. عدد نهایی را به DM اعلام کرده و او پس از مقایسه این عدد با DC مربوطه نتیجه را به شما اعلام میکند.
تاس حمله | Attack Roll
هرجا بخواهید به کسی یا چیزی ضربهای بزنید نیاز داریم که بدانیم آن ضربه به درستی به هدف برخورد میکند و یا خطا میرود. برای این کار تاس d20 را میاندازیم و با مادیفایر اتک خود جمع میزنیم. اگر مجموع عدد مناسبی باشد (که به زره دشمن یا سفتی جسمی که هدف قرار گرفته است بستگی دارد) ضربه با موفقیت با هدف برخورد میکند و بعد تاس میزان آسیب یا Damage Roll را (که به سلاح یا جادویی که با آن ضربه زدهایم بستگی دارد) میاندازیم تا مشخص شود چقدر آسیب وارد کردهایم.
اتک رولها به سه نوع Melee یا نزدیکزن، Range یا دورزن و Spell Attack یا حمله جادویی تقسیم میشوند که بزرگترین فرق آنها در ابیلیتیای که با تاس جمع زده میشود است.
به طور مثال ضربات با سلاحهای سنگین نزدیکزن مثل تبر و شمشیر بلند و پتک و چماق با مادیفایر Strength جمع میشود، ضربه با تیر و کمان، سلاحهای دورزن و سلاحهای نزدیکزن سرعتی مثل خنجر و شمشیر کوتاه با مادیفایر Dexterity جمع میشود و ضربه با جادوها بسته به کلس شما با مادیفایر یکی از سه ابیلیتی Intelligence، Wisdom و Charisma جمع میشود.
تاس نجات | Saving Throw
اگر کسی برای نجات خود به چالش کشیده شود مجبور است که تاسSaving Throw بریزد و بسته به چالش مورد نظر یکی از ابیلیتیهای شما در نجات شما استفاده میشود.
به طور مثال اگر زور شما به چالش کشیده شود (مثلاً کسی قصد داشته باشد که شما را با جادویی به عقب پرت کند) مجبور میشوید برای نجات خود تاس Strength Saving Throw بریزید و اگر سنگ بزرگی از ارتفاع روی سر شما بیافته برای جاخالی دادن باید Dexterity Saving Throw بریزید. این کار با ریختن تاس d20 و جمع نتیجه آن با Saving Throw مربوط به ابیلیتیای که به چالش کشیده شده است انجام میشود.