ترتیب مبارزه | The Order of Combat
ترتیب مبارزه
مبارزه در دیاندی معمولا جدال میان دو طرف است. طوفانی از حمله، دفع حمله، تکاپو و جادو. بازی هرج و مرج را به فرم چرخهای از دور یا Round و نوبت یا Turn منظم میکند. یک راند در دنیای بازی حدود 6 ثانیه است. در هر راند، هر جنگنده یک تِرن دارد. ترتیب تِرنها در ابتدای هر مبارزه هنگامی که همه تاس نوبت یا Initiative را میریزند مشخص میشود. هنگامی که همه یک نوبت را گذراندند و هنوز طرفین پابرجا هستند مبارزه به دور بعدی میرود.
هنگام شروع یک مبارزه به این ترتیب عمل میکنیم:
- مشخص کردن “سوپرایز”. دیام مشخص میکند که آیا کسی میان طرفین سوپرایز شده است یا خیر.
- مشخص کردن مکان هر شخص. دیام مشخص میکند که کاراکترها و دشمنانشان کجا قرار دارند. با توجه به ترتیب راه رفتن کاراکترها یا مکان ایستادنشان در اتاق یا جای دیگری، دیام متوجه میشود که دشمنان در کجا قرار دارند، چقدر دور هستند و در چه جهتی قرار گرفتهاند.
- ریختن تاس مشخص کننده نوبتها (Initiative). همه اشخاص موجود در مبارزه تاس Initiative میریزند و نوبتشان را مشخص میکنند.
- انجام تک به تک نوبتها. همه براساس نوبتشان تِرن خود را میگذرانند.
- ادامهی مبارزه، راند به راند. وقتی همه نوبت خود را گذراندهاند دور تمام میشود. به مرحله 4 آنقدر ادامه دهید تا مبارزه تمام شود.
سوپرایز | Surprise
ممکن است گروه ماجراجویان به آرامی، در حالی که پنهان شدهاند، یکباره به گروه حریف حمله کنند. یا ممکن است در حالی که گروه در جاده به حرکت خود ادامه میدهد و حواس افراد گروه جمع نیست یکباره با حملهی راهزنان که در بوتههای کنار جاده کمین کردهاند غافلگیر شوند.
در این موارد DM تصمیم میگیرد که کدام افراد سوپرایز شدهاند که این کار معمولاً با مقایسه تاس Stealth حمله کننده با Passive Perception حریف انجام میشود.
اگر کسی سوپرایز شده باشد نمیتواند حرکت کند، اکشن داشته باشد و ریاکشن انجام دهد. سوپرایز شخص به شخص است و ممکن است فقط چند نفر از گروه سوپرایز شده و بعضی سوپرایز نشوند.
نوبت | Initiative
همان لحظه که فایت شروع بشود همهی افراد حاضر در آن مکان تاس Initiative میریزند تا نوبتشان مشخص شود. Initiative در واقع یک Dexterity Check است (d20 + Dexterity). هرچه مجموع این چک شما بیشتر بشود نوبتتان زودتر از بقیه خواهد بود.
اگر دو نفر Initiative برابر داشته باشند، هر دو یک d20 خالی انداخته و هرکدام تاس بالاتر بیاورند زودتر از دیگری شروع میکنند.
نوبت شما
وقتی نوبت به شما رسید میتوانید هرچقدر که بخواهید، نهایتاً به اندازه سرعت حرکتتان جابجا شوید. یک “اکشن” انجام دهید. فرقی نمیکند که اول حرکت میکنید یا اکشنتان را انجام میدهید، حتی میتوانید در میان حرکت اکشن انجام دهید. اکشن شما میتواند ضربه زدن با سلاح، استفاده از اسپل(جادو) دویدن بیشتر و چیزهای بسیار باشد که در پُست دیگری توضیح داده خواهند شد.
بُونس اکشن | Bonus Action
بعضی قابلیتها و اسپلها به شما اجازه میدهند آنها را در یک اکشن اضافی انجام دهید که با اکشن اصلی نوبت شما تداخل ندارد. به این اکشن اضافه، Bonus Action میگوییم. شما فقط میتوانید حداکثر یک Bonus Action در هر نوبت انجام دهید. انتخاب اینکه اول اکشن خود را انجام دهید یا بونس اکشن هم مانند حرکت کردن دست شماست.
کارهای دیگر در نوبتتان
شما میتوانید حرکات کوتاه و کوچک دیگری در نوبت خود انجام دهید که نه به اکشن نیاز دارد نه بونس اکشن.
میتوانید چند جمله کوتاه صحبت کنید. کاری کوچک با اشیاء محیط انجام دهید (مثلاً در را باز کنید یا شمشیرتان را بکشید).
البته DM میتواند تشخیص دهد که کار مورد نظر شما نیاز به دقت و زمان دارد و از شما بخواهد اکشن یا بونس اکشن خود را برای بعضی از این کارها استفاده کنید.
واکنش | Reaction
از زمانی که نوبت شما تمام شود تا زمانی که دوباره نوبت به شما برسد را یک راند میگوییم. شما در هر راند فقط یک بار میتوانید Reaction انجام دهید. اسپلها و قابلیتهای خاصی نیاز به Reaction دارند که شما میتوانید در واکنش به اتفاقی خاص که میافتد انجام دهید. به طور مثال Attack of opportunity ریاکشن است و شما اجازه دارید در واکنش به عبور کردن حریفی از کنار شما به او حمله کنید و یک ضربه بزنید.