امتیاز توانایی | Ability Score
امتیاز توانایی
هر موجود در D&D با 6 امتیاز شناخته میشود که نشان دهنده توانایی آن در زمینههای کلی Strength (قدرت)، Dexterity (چابکی)، Constitution (استقامت)، Intelligence (هوش)، Wisdom (خرد) و Charisma (جذابیت) میباشد. به این امتیازها Ability Score یا امتیاز توانایی گفته میشود. این امتیازها فقط قابلیتهای ذاتی را اندازه نمیگیرند بلکه خبرگی و میزان تحصیل در مهارتهای مربوط به آن اَبیلیتی را نشان میدهند.
امتیاز 10 یا 11 میانگین یک شخص کاملا عادی است، ولی کاراکترهای بازیکنان و هیولاها در بیشتر اَبیلیتیها از میانگین بالاتر هستند. امتیاز 18 معمولا بالاترین امتیازی است که یک شخص به آن میرسد. یک بازیکن امکان رسیدن به امتیاز 20 را دارد، هیولاها و موجودات الهی میتوانند امتیازی تا 30 داشته باشند. از طرفی دیگر، یک بازیکن عموما حداقل امتیاز 8 را دارد، اما جانوران دیگر میتوانند امتیازی به پایینی 1 داشته باشند.
قدرت (Strength)
معیار: ورزشکاری طبیعی، قدرت بدنی
مهم برای: باربارین، فایتر، پالادین
نژادهایی که افزایشش میدهند:
Mountain dwarf (+2) | Dragonborn (+2) Half-orc (+2) | Human (+1)
چابکی (Dexterity)
معیار: چابکی بدنی، رفلکسها، تعادل، توازن
مهم برای: مانک، رنجر، رُوگ
نژادهایی که افزایشش میدهند:
Elf(+2) | Halfling (+2)
Forest gnome (+1) | Human (+1)
استقامت (Constitution)
معیار: سلامتی، استقامت، نیروی حیاتی
مهم برای: همه
نژادهایی که افزایشش میدهند:
Dwarf (+2) | Stout Halfling (+1)
Rock Gnome (+1) | Half-orc (+1)
Human (+1)
هوش (Intelligence)
معیار: تیز هوشی، به یادآوری اطلاعات، قدرت آنالیز
مهم برای: ویزارد
نژادهایی که افزایشش میدهند:
High elf (+1) | Gnome (+2)
Tiefling (+1) | Human (+1)
خرد (Wisdom)
معیار: هشیاری، بصیرت، بینش
مهم برای: کلریک، درویید
نژادهایی که افزایشش میدهند:
Hill dwarf (+1) | Wood elf (+1)
Human (+1)
جذابیت (Charisma)
معیار: اعتماد به نفس، فن بیان، رهبری
مهم برای: بارد، سُرسِرِر، وارلاک
نژادهایی که افزایشش میدهند:
Half-elf (+2) | Dragonborn (+2)
Drow (+1) | Human (+1)
Lightfoot Halfling (+1) | Tiefling (+2)
مادیفایر
هر اَبیلیتی یک Modifier (اصلاحکننده) دارد. مادیفایِر عددی از 5- (برای Ability Score 1) تا 10+ (برای Ability Score 30) است. هنگام بازی کردن و تاس ریختن، مهمترین عددی که از آن استفاده میشود مادیفایِرها هستند.
طبق جدول زیر میتوانید رابطهی Ability Score و مادیفایر را مشاهده کنید.
Modifier | Ability Score |
-5 | 1 |
-4 | 2-3 |
-3 | 4-5 |
-2 | 6-7 |
-1 | 8-9 |
0 | 10-11 |
+1 | 12-13 |
+2 | 14-15 |
+3 | 16-17 |
+4 | 18-19 |
+5 | 20-21 |
+6 | 22-23 |
+7 | 24-25 |
+8 | 26-27 |
+9 | 28-29 |
+10 | 30 |
روشهای تعیین امتیاز توانایی
برای تعیین امتیازهای توانایی روشهای زیادی وجود دارد که بسته به قوانین گروه و تصمیم DM از یکی از این روشها استفاده میشود. در اینجا سه روش معروف و استاندارد آورده شده است که احتمالا روشی که گروه شما دارد یکی از اینها و یا شبیه یکی از این روشها میباشد.
4d6
در این روش برای هر ابیلیتی 4 تاس 6 وجهی (به عبارت دیگر 4d6) انداخته میشود. کمترین عدد حذف و جمع 3 عدد دیگر یادداشت میشود. این عمل در کل 6 بار انجام میشود و بعد از آن بازیکن میتواند 6 عدد بهدست آمده را به میل خود بین ابیلیتیها پخش کند. در این روش بالاترین ابیلیتی اسکور ممکن (قبل از اضافات نژادی) 18 است.
Point Buy
در این روش هر کاراکتر 27 امتیاز دارد که بر اساس جدول زیر میتواند آنها را خرج کند. در شروع هر ابیلیتی اسکور 8 است و به طور مثال با خرج 7 امتیاز یکی از آن ابیلیتی اسکورها به 14 تبدیل میشود. در این روش بالاترین ابیلیتی اسکور ممکن (قبل از اضافات نژادی) 15 است.
خرج | امتیاز |
0 | 8 |
1 | 9 |
2 | 10 |
3 | 11 |
4 | 12 |
5 | 13 |
7 | 14 |
9 | 15 |
Array
در این روش آرایهای از اعداد توسط DM به بازیکنان داده میشود که میتواند آرایه استاندارد [15, 14, 13, 12, 10, 8] و یا هر آرایه دیگری که با روشهای دیگر بوجود آمده است باشد. بازیکنان اعداد را به میل خود بین ابیلیتیها تقسیم میکنند.
1